Geçtiğimiz hafta Google'ın mühendislik grubu başkan yardımcısı Douglas Merrill Türkiye'ye geldi. İstanbul Teknik Üniversitesinde bir konuşma yapan ve Internet dünyasının sırlarını üniversite öğrencileri ile paylaşan Merrill ile az sayıda gazetecinin katıldığı özel bir yemek yedik.
Oldukça sıcak bir havada geçen toplantıda CHIP Online olarak Türkiye'deki Internet kullanıcılarının kafalarında olan tüm soruları Douglas Merrill'e sınırlı bir zaman içerisinde sormaya ve yanıtları yorumlamaya çalıştık.
Google'ı kısaca tarif etmesini istediğimizde Merrill, iki Stanford öğrencisinin projesi olarak hayata geçen ve 1998 yılından itibaren internet dünyasında fenomen haline gelen Google'ın temel misyonunun bütün dünyadaki bilgileri evrensel olarak erişilebilir kılmak olduğunu belirtti ve "kullanıcılara faydalı olabilecek bilgilere hızlı bir şekilde ulaşmalarını sağlayacak yöntemler üzerinde odaklanıyoruz' dedi.
Türkçe içerik ve kanunlar!
Douglas Merrill yaptığı açıklamada; 'Her yıl 4 kat büyüyen ve her ay içeriğin %10'unun değiştiği web ortamında farklı dil seçeneklerinde kullanıcıların aradığı bilgilere kısa sürede erişimi sağlayabilmek önemli. Google şu anda 100'ün üzerinde dilde konuşabilen bir arama motoru. Google kullanıcılara sadece web'den değil, mobil cihazlardan kiosklardan kısacası zamandan ve mekandan bağımsız her noktadan bilgileri erişilebilir kılmayı amaçlıyor.' dedi.
Google'ın yaptığı projelerin merkezinde kullanıcıya fayda sağlayacak, internet dünyasının gelişimine katkıda bulunacak fikirlerin hayata geçirilmesi olduğunu vurgulayan Merrill; ' aramada kişiselleştirme uygulamaları önemli. Kişiselleştirme uygulamaları kullanıcının ilgi alanlarını doğru analiz ederek ilintili arama sonuçlarını listeleyebiliyor . Dünyadaki bilgilere evrensel olarak erişimi sağlamada önemli bir unsurda farklı dil seçeneklerinde kullanıcıların bilgilere ulaşabilmesi. Bu da otomatik olarak farklı dillerde çeviri imkanı sağlamak ile mümkün' dedi.
Türkiye'de Türkçe içeriğe çok önem verdiklerini ve Türkiye'de Internet geliştikçe Google'ın da gelişeceğinin, bu alanda yatırımlarının artacağının altını çizen Merill ile aynı zamanda Youtube yasaklamaları konusunda da görüş alışverişinde bulunduk.
Kanunlara saygılıyız
Google'ın kanunlara her zaman saygılı olduğunu ve yayın yaptıkları dilin konuşulduğu ülkedeki yerel kanunlar ne diyorsa ona uymak zorunda olduğunu belirten Douglas Merrill, Google'ın her türlü şikayeti değerlendirmeye açık olduğunu belirtti.
Google nasıl para kazanıyor?
Google'ın gelir modelinin AdWords olarak adlandırılan online reklamlardan sağlandığını belirten Merrill; ' Google'ın arama ve diğer sunduğu tüm servisler kullanıcılarımıza ücretsiz olarak sağlanmaktadır. Google gelir modelini online reklamlar üzerin kuruludur.' dedi. Reklamları göstermekle para kazanmadıklarını, Google'ın ve doğal olarak da reklam görüntüleyen sitelerin kasasına para girmesi için Internet kullanıcılarının reklamlara tıklamaları gerekiyor. Tıklamaları için de Google'ın kullanıcının görüntülediği sayfalarda en ilgili reklamları göstermesi gerekiyor. Bu konuda araştırma - geliştirme hızla devam ediyor.
Google olarak Türkiye pazarının potansiyeline inandıklarını ve gelişen ekonomisi ve genç nüfusu ile heyecan verici bir pazar olduğunu vurgulayan Merrill, 'Türk internet kullanıcıları için Google servislerinin lokalizasyonu için çalışmalar yapılmakta. Google Türkiye'de ayrıca farklı yerel firmalar ile işbirliğine giderek Google teknolojilerinin kullanılmasını sağlıyor. Örneğin son dönemde istanbul.com ile yapılan işbirliği ile istanbul.com üyeleri g-mail altyapısı üzerinde çalışan istanbul.com uzantılı e-mail adreslerine sahip olabiliyorlar' dedi.
Video: Douglas Merrill seminerde
Douglas Merrill İTÜ Bilgisayar Kulübünün davetlisi olarak geldiği Türkiye'de tam 45 dakika süren harika bir sunum gerçekleştirdi. Google hakkında bilmek istediğiniz her şeyi öğrenebileceğiniz bu sunum CHIP Online farkıyla karşınızda.
Sunum tam 45 dakika, o yüzden kolay izlemeniz için 5 dakikalık dokuz parçaya böldük.