Burada kaç kişi 1981 yılını hatırlıyor bilmiyoruz ama o zamanlar çıkmış olan bir Cthulhu rol yapma oyunu vardı. İşte bu oyun, yıllar evvel üretilmiş olan aynı isimdeki oyunun farklı bir adaptasyonu diyebiliriz. Her Cthulhu oyununda olduğu gibi yine kuvvetli bir senaryo akışı ve anlatım söz konusu. Hikayemiz, Edward Pierce isimli savaş emektarı özel detektifin peşine düştüğü bir vakayı çözmeye çalışmasını anlatıyor. Halihazırda varoluşsal sorunlar yaşayan Edward'ın birazdan içerisine gireceği maceradan pek tabii haberi yok...
Olaylar 1924 yılı Boston'unda geçiyor. Bir yandan kendisini toparlamaya çalışan karakterimiz, uzun süredir yaşanan büyük buhran nedeniyle yeterince iş bulamadığı bir anda, karşısına gizemli bir yangında ölen Hawkins isimli ailenin neden ve gerçekten ne sebepten öldüğünü bulmasını isteyen bir talep ile karşılaşıyor. Elindeki tek bilgi olarak deli bir annenin çizdiği bir resim ile yola koyulan Edward, Boston yakınlarındaki Darkwater isimli adaya doğru yola çıkıyor. Buradan sonrasıysa biraz, nasıl söylesek; karanlık!
Efendim oyunumuz ilk olarak 2014 yılında duyuruldu. O dönemler yapımcı koltuğunda Frogwares isimli firma oturmaktaydı ama yaşanan bir dizi sıkıntıdan sonra tüm proje askıya alındı. İki yıl kadar kendisinden ses alamadığımız Call of Cthulhu, nitekim 2016 yılında projeyi devralan Cyanide ekibi sayesinde bugünlere kadar gelebildi.
Oyunu genel olarak açıklamak gerekirse, yarı açık dünya modeline sahip, RPG öğeleriyle bezenmiş bir polisiye macera oyunu diyebiliriz. (Bu da nasıl bir oyun türüyse arkadaş...) İşin ilginç yanı, oyun her ne kadar Unreal Engine 4 ile üretilmiş olsa da bizi bir türlü görsel açıdan kendisine çekemedi. Tamam, atmosfer ve seslendirme gayet kaliteli ama o grafikler nedense bizi beş altı yıl geriye götürdü ve bir daha geri getiremedi. Animasyonların zayıflığı yüzünden neredeyse tüm NPC'ler oyun dünyasına atılmış kutular gibi gözüküyor. Nedendir bilinmez ama sanki işin grafik kısmıyla çok da uğraşmamışlar gibi geldi bize doğrusu. Hayır, sürekli karanlık bir atmosferde ilerlesek belki kurtarırlardı ama oyun uzun bir süre açık alanda geçiyor ve grafikler daha da göze batar hale geliyor.
Kendimizi Darkwater adasında attığımız andan itibaren müfettiş kılığımıza bürünüyoruz. Etrafta olan bazı olaylar var ve Hawkins ailesinin evine gidinceye kadar farklı karakterle tanışıp, adanın atmosferini genel olarak soluyoruz. Karşımıza çıkan NPC'lerle farklı şekillerde diyalog kurmak mümkün. Bazı diyaloglar "kilitli" gözükse de yapacağımız konuşmanın gidişatına göre bu başlıkları da açıp, konuyu farklı şekillerde değerlendirebiliyor, farklı bilgiler elde edebiliyoruz.
Konuşma ve bilgi alma bu oyunda önemli bir yer tutuyor. Benzeri şekilde etraftaki bulguları takip etmenin de rolü büyük. Tabii bu gibi hareketleri yapabilmek için öncelikle karakterimizi belirli konularda geliştirmemiz gerekmekte. Bu noktada da devreye RPG mekanikleri giriyor. Toplamda yedi adet geliştirilebilir yeteneğimiz mevcut. Bu başlıklar Investigation, Psychology, Spot Hidden, Eloquence, Strength, Medicine ve Occultism olarak bölünmüş durumdalar. Her birisinin toplamda beş seviyesi bulunuyor ve seviye atlamak için CP yani, Character Point denilen puanlardan toplamamız gerekiyor.
Nitekim Medicine ve Occultisim yeteneklerimiz, sadece oyun içerisinde bulduğumuz objeler, yerler ve kanıtlarla geliştirilebiliyor. Yeteneklerimiz geliştikçe, oyun içerisindeki etkileşimimizde gözle görülür oranda değişiyor. Etrafta bulunmayı bekleyen onlarca farklı obje ve çözülmeyi bekleyen birçok bulmaca yer alıyor. Bu sebepten içerisine daldığımız her yeri iyice aramakta fayda var.
Dibe doğru
Günün sonunda bu bir Cthulhu oyunu ve bir şekilde bazı ayinler ve bu etkinliklere dahil olan tarikatlar olacak. Uzun süren araştırmamızın sonucunda nihayet kendimizi bir mağarada buluyoruz ve öldüğü iddia edilen evin sahibi rolündeki şahıs, gayet canlı bir şekilde karşımıza çıkıyor; tabii olması gerekenden fazla kolu ve ölmeyi reddeden bünyesi ile. Zaten olaylar da aslında bu noktadan sonra başlıyor. Artık yapmamız gereken, yeteneklerimiz doğrultusunda kendimizi bu fantastik yaratıklar ve tarikat üyelerinden saklayarak, gerçekten ne olduğunu bulmak.
Genelde karanlık noktalarda, elde çakmak ya da gaz lambası ile gezerek hayatı aydınlatmaya çalışsak da bizim Cthulhu temasında aradığımız gerginlikten bu oyunda ne yazık ki eser yok. Daha evvel de bahsettiğimiz üzere, bir defa grafikler çöp suyu; yani nasıl oldu da bu kadar geride kalabildiler gerçekten anlaması güç. Bu sebepten de atmosfer ne yazık ki olması gerekenden çok uzakta.
Animasyonlar bir dram, yapay zeka zaten bambaşka bir sıkıntı. Karakterimizin arada sırada delirmesi ve kontrolünü kaybetmesi tam da aradığımız şey gibi dursa da aslında Cthulhu dünyasının anlatmaya çalıştığı "delilikten" çok daha alakasız kalmış diyebiliriz.
Bir diğer sıkıntı da RPG unsurlarının neredeyse hiçbir şekilde oyuna etki etmiyor olması. Hani ediyorsa da oyuncu bunu hiçbir şekilde anlamıyor. Misal, Strength yeteneğimizi geliştirmedik ancak neyi yapamadığıma dair hiçbir fikrim yok. Keşke yapımcı ekip RPG temalarının kullanımını oyun içerisine görünür şekilde yedirseymiş. Ayrıca diyaloglara da keşke daha fazla önem verilseydi demeden edemiyoruz. Anlatılacak, söylenecek çok şey varken, birçok konu üzerinden resmen öylesine geçilip gidiliyor. Daha derin konuşmalar ile hikaye bambaşka noktalara çekilebilirdi...
Sonuç
Anlayacağınız büyük bir Cthulhu hayranı olarak karşımıza çıkan oyundan pek de beklediğimizi aldığımız söylenemez. Sadece hikaye peşinde koşarım, tema bana yeter, Cthulhu olsun kemikten olsun diyorsanız tabii ki bir bakın diyebiliriz ama atmosfer ve derin hikaye peşinde koşan takipçiler için kötü bir deneyim olacağını net bir şekilde belirtmek isteriz.
Puan: 70
Artılar
+ Cthulhu teması
+ İyi işlenmiş hikaye
Eksiler
- Zayıf grafik ve animasyonlar
- Cthulhu atmosferinden uzak kalması
- RPG elementlerinin yeterince kullanılmaması
KÜNYE
Yapım: Cyanide Studio
Dağıtım: Focus Home Interactive
Tür: Macera
Platform: PC, PS4, XONE
Web: www.callofcthulhu-game.com
Ertuğrul Süngü