Apple'ın AppStore'da satılan uygulamalardan ve hizmetlerden kestiği %30 komisyon giderek daha fazla tepki topluyor.
Bu komisyonu ödemek istemediği için oyuncularını kendi web sitesine yönlendiren dev oyun şirketi Epic'in Apple ile giriştiği yasal mücadele aynı zamanda Avrupa Birliği'nde Apple'ın tekelcilik suçlamasıyla soruşturma altına alınmasına da sebep olmuştu. İngiltere'de de durum farklı değil. Birleşik Krallık Rekabet ve Piyasa Otoritesi (CMA) de Birleşik Krallık'ta mevcut mobil tarayıcılar ve bulut oyunları tedarikine yönelik pazar soruşturmasına cevaben çeşitli teknoloji şirketlerinden aldığı yanıtları yayınladı. Burada, Microsoft'un da Apple'ın %30'luk komisyonunu hedef alan yanıtı dikkat çekiciydi.
Geçmişte Apple, satışlardan aldığı %30 komisyon için bahane olarak, altyapıyı barındırmak ve geliştiricilerin uygulamalarını daha keşfedilebilir hale getirmek gibi sebepleri öne sürüyordu. Ancak Microsoft bu bahanelere hiçbir zaman sıcak bakmadı. Microsoft'a göre, uygulama içi satın alımlar söz konusu olduğunda Apple'ın satın alımlara, keşfedilebilirliğe veya erişilebilirliğe hiçbir katkıda bulunmuyor, ki haksız değil.
Microsoft, Apple'ın uygulama içi satın alma ücretinin “ne ekonomik olarak sürdürülebilir ne de haklı gösterilebilir” olduğunu söylüyor. Microsoft'a göre bu ücret, Apple'ın kurallarına göre iPhone kullanıcılarından ücreti karşılamak için daha fazla ücret talep etmesine de izin verilmediği için iOS'taki bulut oyun hizmetlerinden para kazanmayı imkansız hale getiriyor.
%30 komisyon oranı haraçtan farksız
Apple'ın istediği bu %30 komisyona piyasada "haraç" ismi takılarak alay ediliyor ancak bu yüksek komisyon oranı, sektörde çok olumsuz bir etki yaratarak küçük geliştiricilerin kazançlarının büyük bölümünü emiyor ve iş yapmaya devam etmelerini engelliyor.
Benzer bir komisyon oranı da oyun dağıtım servisi Steam'de var. Oyun yayıncılarından %30 komisyon ücreti kesen Steam bu nedenle sık sık tekelcilik soruşturmalarına konu oluyor. Küçük oyun geliştiricileri ise ihtiyaç duydukları maddi desteğe ulaşamadıkları için kapanmak zorunda kalabiliyorlar. Steam'in rakibi Epic Games bu olumsuz durumu kırmak için kendi mağazasında %15 komisyon oranı uyguluyor.