"Alp dağlarının Titanic'i" batışından 90 sene sonra gün ışığına çıkıyor

Alp dağlarında bulunan Constance gölünde 90 sene önce batan bir gemi, 210 metre derinlikten çıkarılıyor. Peki bu gemiye neden "Alp dağlarının Titanic'i" deniyor? Daha da önemlisi, artık efsane olan Säntis isimli gemi dağın tepesinde ne yapıyordu?

"Alp dağlarının Titanic'i" batışından 90 sene sonra gün ışığına çıkıyor

20. yüzyılın başında asla batmaz denilerek reklamları yapılan ve Avrupa ile Amerika arasında zenginler için lüks yolculuk vadeden Titanic'in daha ilk yolculuğunda batması, yüzyıl boyunca en büyük trajedilerden biri olarak anlatılageldi. Her ne kadar Titanic'in, tüm dünyayı etkileyecek siyasi/politik/finansal bir komplonun sonucu olduğu iddia edilse de bu geminin öyküsü yüz yıldan uzun zamandır romanların ve filmlerin de konusu oldu; çok da sattı.

Ancak Avrupa'da 90 yıldır unutulmuş bir Titanic olayı daha var. Bu kez öykümüz dev bir transatlantiğe ait değil ama Säntis adında bir başka gemiye ait. İlginç olansa bu geminin, İsviçre-Almanya sınırında yer alan bir dağ gölünde batmış olması. Peki bu gemi bir dağ gölüne nasıl çıktı ve orada nasıl battı?

1933 yılında, Constance dağ gölünün çevresindeki yerleşim yerleri arasında yolcu taşımak için inşa edilen ve 400 yolcu kapasiteli Säntis gemisi, hurdaya ayrılıp parçalanmak için yeterince değerli bulunmadığından, dönemin yöneticileri tarafından, doğal hayatı desteklemesi için Constance dağ gölünde batırıldı. Titanic'e benzetilmesinin nedeni ise, yukarıdaki fotoğrafta da görebileceğiniz gibi, batış şekli. Böylece yörede çok meşhur bir batık haline geldi.

Gemi battı ama çürümedi

Ancak yaklaşık 210 metre derinliğe çöken gemide beklenmeyen bir etki meydana geldi. Bu derinlikte oksijen çok az ve gölün suyu da tuzsuz olduğundan, suyun içindeki metal paslanmıyor ve gemi çok iyi şekilde korunuyor.

Arkeologlar şimdi 100 yaşına yürüyen, iyi korunmuş bu gemiyi gün ışığına çıkartarak geçmişe dair önemli bir eseri müzede sergileme planı yapıyor.

Geminin göl yatağından çıkarılması ve halka sergilenmesi için yapılan planlar onaylandı. Dalgıçlar geminin etrafına balonlar yerleştirerek enkazı sudan çıkartacaklar ve karaya çekip, sergilenmesi için restore edecekler.

Bu girişimde bulunan Gemi Kurtarma Derneği Başkanı Silvan Paganini "geçmişimizi ve bizden öncekilerden kalan bir anıtı halka sunmak istiyoruz. Ana hedefimiz bu" diyor.

Bu arada küçük bir bilgi verelim, Säntis aslında İstanbul'da yüzyıldan fazla zamandır işleyen vapurlar ayarında bir gemi. İsviçre ve Almanya'da tarihi eser olarak değer gören ve 200 metre suyun altından çıkarılıp sergilenen geminin benzerlerini biz yüz yıldır hayatta tutup çalıştırıyor ve İstanbul semtleri arasında çok romantik biçimde yolcu taşımaya devam edebiliyoruz. Vapurlarımızın değerini bilelim...