Age of Mythology: Retold İncelemesi - Mitolojik RTS, günümüz oyuncuları için yenilendi

Age of Mythology: Retold, hem deneyimli hem de yeni oyuncular için epik ve yenilikçi bir deneyimle orijinal oyunun benzersiz oynanışını ve hikayeli mitlerini günümüz RTS görsel standartlarına getiriyor.

Son dönemde en az yeni oyunlar kadar klasiklerin yeniden yapımlarının da tadını çıkarma şansı buluyoruz. O dönemlere yetişmiş oyuncular, güncelleştirilmiş grafiklerle nostalji yapma, yeni nesil oyuncular da kaçırdıkları klasikleri deneyimleme şansı buluyor. Bu incelememizin konusu olan Age of Mythology: Retold da bu oyunlardan biri. Daha önce türün en büyük mihenk taşı olan Age of Empires'ın geri dönüşünden sonra bu oyunla birlikte artık Microsoft'un 90'lara geri dönme ve RTS ya da Gerçek Zamanlı Strateji için o ihtişamlı dönemi yeniden yakalamak istediği açıkça belli oluyor. Bilindiği gibi artık Warcraft ve Starcraft'a da sahip olduğu için artık bu türün kontrolünü elinde tuttuğunu da rahatlıkla söyleyebiliriz.

Age of Mythology zamanında Ensemble Studios tarafından geliştirilen ve 2002 yılında yayınlanan bir gerçek zamanlı strateji video oyunuydu. Age of Empires serisinin bir yan ürünü olan Age of Mythology, ilhamını gerçek tarihi olaylardan ziyade Yunan, Mısır ve İskandinav mitolojisi ve efsanelerinden alıyordu. Birçok oynanış öğesi ise Age of Empires serisine benzeyen oyun ilk dört ayında bir milyondan fazla satarak başarısını da kanıtlamıştı. Ardından birçok genişleme paketi de yayınlandı. Şimdi ise görsel olarak baştan aşağı elden geçirilmiş, yeni mekanikler eklenmiş ve birçok eklentinin de paketin içine dahil edildiği şekliyle Age of Mythology: Retold olarak karşımıza çıkıyor.

Efsaneler ve mitlerle dolu bir hikâye
Age of Mythology, Age of Empires'ın tarzını değiştirmeye çalışan bir oyun olarak ortaya çıkmıştı. Mitleri, efsaneleri, tanrıları ve fantastik yaratıkları bir araya getirme fikri, bu serinin gelişmesi için yeterince iyiydi. Yakın geçmişte AOE oyunlarının önce definitive sürüm ardından da yeni bir oyunla başarılı bir şekilde geri dönüşünün ardından görünen o ki Microsoft bu yan oyun için de formülü uygulamayı düşünmüş gibi duruyor. Bu oyun türün gerçek durumunu test etmeye yardımcı olacak. Nostaljiden daha fazlasına hitap eden Age of Mythology: Retold, Age of Empires temelli grafikleri yenileyen ve bazı yeni özelliklerin yanı sıra orijinal oyuna DLC yoluyla daha sonra gelen bazı içerikleri de sunan bir oyun.

Age of Mythology, tahmin edebileceğinizden biraz daha karmaşık bir uyarlama gibi hissettiriyor. Sadece Age of Empires'ın bir modu olarak düşünmeyin. Burada her panteonun kaynakları yönetmek için kendi formülü bulunuyor. Stüdyo, gerçekten güncellenmiş hissettirmek ve her bir panteonu bu çarpışmalar ya da çok oyunculu oyunlar için çekici hale getirmek için mekaniklere uygulanan bazı önemli değişiklikler de yapmış.

Artık oyuncunun üstünde daha az yük var
Örneğin en dikkat çeken yenilik Tanrı güçlerinin, orijinal oyunda olduğu gibi tek seferlik yetenekler olmak yerine birden çok kez yeniden kullanılabiliyor olması. İster güçlü şimşek fırtınaları ya da dünyayı sarsan depremler yapıyor olun, bu mitolojik özellikleri artık sonsuz kez kullanabiliyorsunuz. Buna ek olarak Köylü Öncelik Sistemi ile de önceden tanımlanmış çeşitli ön ayarlar sayesinde tek bir düğmeye basarak tüm köylülerini kaynak toplamanın çeşitli alanlarına odaklanmaları için atayabiliyorsunuz. Bu oyunculara düşen yükü önemli ölçüde azaltıyor. Son olarak artık oyuncular Harikalar Çağına ilerleyebilecek. Bunu yapmak için 5.000 Yiyecek, 5.000 Odun ve 5.000 Altın gerektiren bir Harikayı inşa etmeniz gerekiyor. Köylü inşa çarkındaki Ekonomi sekmesini kullanabilirsiniz. Sunulacak bonusların buna değeceğine emin olabilirsiniz. Bu Harikayı yarattıktan sonra daha fazla Titan Kapısı inşa edebilecek, otomatik olarak İyilik çıktılarını artıracak, Mit ve Titan birimleri yüzde 100 daha güçlü ve dirençli olacak ve tanrı güçleri yüzde 75 daha hızlı şarj olacak.

Atlantisliler ile Panteon sayısı dörde çıkıyor
Oyunun tamamen Türkçe olması çok büyük bir avantaj ve yeni başlayanlar için de takip etmeyi kolaylaştırıyor. Eğer ilk defa deneyimleyecek olanlar varsa ilk açılış ekranında ilk olarak Öğren menüsünden Atlantisliler, İskandinavlar, Mısırlılar ve Yunanlılardan oluşan dört Panteon ve diğer öğelerle ilgili bilgilere göz atabilirler. Aynı şekilde Teknoloji Ağacı menüsünden de tüm mitolojilerdeki tanrıların ve küçük tanrıların güçlerini öğrenebilirsiniz. Başlangıç için en çekici olan seçenek elbette “Sefer”. Bu görevler dizisi, kendi kahramanlarınızla farklı mitolojilere dalmanızı sağlıyor. “Üç Dişli Mızrağın Düşüşü” ve “Altın Hediye”ye ek olarak yenilenmiş sürüme Atlantislilerle Titanlar genişlemesinden gelen üçüncü bir sefer olan “Yeni Atlantis” de eklenmiş. Ancak belki de en ikonik olan Mısırlıların bu yaklaşımın dışında bırakılması biraz üzücü.

Çarpışmalar öncesi Sefer’ler ile kendinizi hazırlayın
Bir sonraki bölüme ulaşmak için belirli gereklilikleri yerine getirmeye çalışacak bir dizi görevle yüzleşmek zorunda kalıyorsunuz. Bu şekilde üç bölüme ayrılan hikâye, 50'ye yakın senaryo sunuyor. Bu senaryolar sayesinde, hedeflerinize ulaşmak için kaynakları nasıl yöneteceğinizi öğreniyorsunuz. İlerde bu senaryolar Çin gibi yeni kültürlerin dahil edilmesi ile DLC’ler aracılığıyla daha da genişleyecek. Senaryoların sayısı biraz kısıtlı olabilir ancak aslında bunları her an ve durum için en uygun mekaniği bulmamızı sağladıkları için harika bir öğretici veya eğitim olarak görmek gerekiyor. Oyunun temel mekaniklerini anlamaya yardımcı oluyorlar.

Her bir kültürü, kaynaklarını ve becerilerini nasıl kullanacağınızı öğrenmek, gelecekte çok faydalı olacak bir şey. Çünkü, farklı zorluk seviyelerinde tadını çıkarabileceğiniz bu testleri geçtikten sonra, asıl önemli olan Çarpışma’ya ya da Çok Oyunculu bölümlere geçmek isteyeceksiniz. “Çarpışma” bölümünde yapay zekâ ile ya da çok oyunculu olarak diğer oyuncularla karşı karşıya gelebilirsiniz.

Tanrıların sevgisini kazanmak önemli
Age of Mythology: Retold'un o zamanki haliyle bir evrim olarak görülebilmesini sağlayan bazı mekanikleri vardı. Yunan, Mısır ve İskandinav olmak üzere üç ana panteonun kendi tanrıları, mitolojik birimleri ve kahramanları vardı. Bu, AOE’nin temel mekaniğini çok fazla değiştirmese de farklı bir hava veriyordu. Daha sonra Fall of the Titans DLC'sinin bir parçası olarak orijinal oyuna kendi kampanyalarıyla gelen Atlantislileri de ekleyebiliriz.

Özünde, oyunun temel konsepti; askeri birimleri, kahramanları, mitolojik yaratıkları ve köylüleri yöneteceğimiz diğer RTS'lerdeki konsepte benziyor. Köylüler; binalar inşa etmek ve birimler oluşturmak için tanrılardan kaynak, altın, odun ve iyilik toplamaktan sorumlu. Oyunun ilerleme yönüne göre her seviye atlamada, bir sonraki aşamanın yönetimi için kendi avantajlarına sahip küçük bir tanrı seçmek gerekiyor. İster senaryonun bir parçası ister bir çarpışma olsun, her an tehlikeleri dikkate alarak, belirli gereksinimleri göz önünde bulundurmak gerekiyor. Haritanın kendisinin keşfi; düşmanların, kaynakların ve en önemlisi tanrılardan daha fazla iyilik kazanmak için bazı özel eserlerin yerini keşfetmek için olmazsa olmazlar arasında yer alıyor. Hem özel birimler inşa etmek hem de savaşmak ya da kaynak elde etmek için talep edilebilecek belirli avantajlar için kullanışlı olan bir iyilik! Her tanrının kendine has özelliği bulunuyor, bu nedenle strateji, yaptığınız seçimlere bağlı olarak oyundan oyuna büyük farklılıklar gösteriyor.

Oyunun özü korunmuş
Günümüzde bir şekilde farklılaşmaya çalışan birçok oyun olsa da temelde olması gereken şey teknolojileri ve birimleri yönetmek için haritanın etrafına dağılmış kaynakları bulmamız gerekliliği... Köylüleri, teknolojileri nasıl yöneteceğinizi ve birimleri nasıl oluşturacağınızı bilmek zorundasınız. Oyun buna ek olarak, her panteona bağlı olan yaratıklar ile her kültürde daha fazla çeşitliliği ve cazibeyi garanti ediyor. Her ne kadar bu mekanik şu anda kulağa yeni gelmese de o zamanlar Age of Empires veya Warcraft gibi klasik oyunlara veya Starcraft gibi daha sonraki oyunlara kıyasla bu fikre karakter kazandıran belirleyici bir unsurdu. Ve şunu kesinlikle söyleyebilirim ki yeni oyunda da bu durum aynen korunmuş. Age of Mythology: Retold’daki yenilikler, türün yeni trendlerine uyarlanması ile ilgili değil.

Harita artık tamamen 3 boyutlu
Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, Age of Mythology: Retold, Age of Empires III: Definitive Edition'ın Bang Engine versiyonunu temel alıyor. Bununla birlikte, ana serinin klasiklerini yeniden yaratmak için kullanılan tüm o grafiksel evrim çalışmaları, kusursuz bir sonuç sunmak için bu oyuna dahil edilmiş. Nostaljiden ödün vermeden, her bir bina ve birim yenilenmiş hissettiriyor ve bazı mekaniklerin eklenmesi yeni hissetmesine yardımcı oluyor. Age of Empires IV ile ulaşılan kilometre taşlarından uzak olduğu açık. Ancak yine de orijinal modelleme ile teknik açıdan oldukça modern bir oyun inşa etmeyi başarmışlar. Örneğin orijinal oyunda perspektifi değiştirmek için fazla seçenek sunulmazken, Age of Mythology: Retold'da kamerayı döndürerek üç boyutlu bileşenlerin tüm güzelliğinin tadını çıkarabiliyorsunuz.

Sağ alt köşedeki iki düğme, bu oyunun daha iyi çözünürlük ve ayrıntıya sahip iki boyutlu varlıklardan daha fazlasıyla inşa edildiğini görmemizi sağlıyor. Bunlar oyunun güzel görünmesini sağlayan yepyeni üç boyutlu modeller. Bununla birlikte, arayüz biraz müdahaleci olsa bile, deneyim yine de orijinali gibi, yüksek bir perspektiften, bize manzaraya genel bir bakış sunmaya çalışıyor. Belki de güncellememek için en çok uğraştıkları yer sesler. Müzikler ve hazır sesler hala orijinali anımsatıyor.

PC’de sistem gereksinimleri fazla değil
Microsoft inceleme için sağladığı erken erişim Steam kodu ile oyunu PC üzerinde inceledik. Aslında sistem gereksinimleri çok yüksek değil ve oyunu, Ryzen 7 4800 ve RTX2060 üzerinde istikrarlı performans ve tüm görsellerin aktif olduğu en yüksek kalitede keyifle oynayabildik. Çıktığı ilk günden Xbox Game Pass’e eklenecek olan oyun Xbox Series X’de 4K çözünürlükte ve PC versiyonunun yüksek kalitesine çok yakın grafik ayarlarıyla oynanabilecek.

RTS oyunları daha çok PC oyunları olarak görünse de çıkan her yeni oyunla konsollara daha uygun hale geliyor. Age of Mythology örneğinde, kesinlikle Age of Empires oyunlarının elde ettiği deneyimi bulduğumuzu söyleyebiliriz. Dolayısıyla, bu serinin önceki oyunlarını konsolda ya da PC’de gamepad ile oynayıp beğenenlerden biriyseniz, hiç zorluk çekmeyeceksiniz. Bununla birlikte, özellikle PC'de oynamaya alışkınsanız, biraz sınırlı hissettirebiliyor.

Minimum Sistem Gereksinimleri
İŞLEMCI: Intel i3-4130 veya AMD FX 4350, 2 çekirdek / 4 iş parçacığı ve AVX desteği ile 2.4GHZ+ hızında
RAM: 8 GB
VİDEO KARTI: NVIDIA GeForce GTX 645 veya AMD Radeon Vega 8 veya Intel Iris Graphics 550 veya daha iyisi
PIKSEL GÖLGELENDIRICI: 5.0
VERTEX GÖLGELENDIRICI: 5.0
İşletim sistemi: Windows 10 64bit

Önerilen Gereksinimler
İŞLEMCI: 3.6 Ghz i5 veya üstü veya AMD eşdeğeri ve AVX desteği
RAM: 16 GB
VİDEO KARTI: Nvidia GeForce GTX 970 veya AMD Radeon RX 570 veya daha iyisi
ÖZEL VIDEO RAM: 4096 MB
PIKSEL GÖLGELENDIRICI: 6.0
VERTEX GÖLGELENDIRICI: 6.0
İşletim sistemi: Windows 10 64bit

Sonuç
Daha önce de belirttiğimiz gibi Age of Mythology: Retold bazılarının hafızasını tazelemek ve bazılarına da ilk defa merhaba demek için başarılı bir girişim gibi görünüyor. Gerçek şu ki, bu yeniden düzenlemeyi onlarca yıldır beklediğimiz devam oyununu içeren bir geleceğin başlangıcı olarak görmek isterdik. Age of Empires'da oldu. Burada neden olmasın ki? Ve bu şekilde, unutulmuş gibi görünen bir oyunu yeniden canlandırma çabasının, serinin kendisinin ve şu anda olası Xbox kataloğunda bulunan diğerlerinin geleceği için temeller atmaya devam edebileceğini söyleyebiliriz.

Age of Empires'ı sevdiyseniz ve mitolojiler ilginizi çekiyorsa, Age of Mythology: Retold ile bolca zorlu eğlence bulacağınızdan emin olabilirsiniz. Age of Mythology: Retold, uzun zamandır unutulmuş olan klasik bir serinin geri dönüşüne işaret ediyor. Age of Empires Definitive Edition'ın tüm deneyimini alarak, strateji hayranları için ilginç ve zorlu mekanikler ekleyen yenilenmiş bir deneyim sunuyor. Mod desteği de var ve oyun tamamen Türkçe olarak Xbox Game Pass üzerinde yer alıyor. Bizce bu oyunu kaçırmış olan özellikle yeni neslin bir göz atmasını tavsiye ederiz.

80

Yayıncı Xbox Game Studios
Geliştirici Ensemble Studios
Platform PC, Xbox Series S/X
Tür Gerçek zamanlı strateji
Web www.ageofempires.com/games/aom/age-of-mythology-retold/