ABD hükumeti, Çin ve Rus yapımı yazılım ve donanımların bağlantılı araçlarda kullanılmasını yasaklamayı planlıyor. Bunun nedeni olarak, iki ülkenin Amerikalılar hakkında veri toplamak ve araçları hack'lemek için bu bileşenleri kullanabileceği endişeleri gösteriliyor.
İlk olarak Pazartesi günü Reuters tarafından bildirilen düzenlemeler, 2027 model araçlardan başlamak üzere, belirlenen ülkelerden gelen yazılım ithalatını veya kullanımını yasaklamayı amaçlıyor. Bağlantılı araçlar için donanım üzerindeki benzer kısıtlamaların da 2030 model yılından itibaren başlaması öneriliyor.
Otomobillerin giderek daha fazla teknoloji ve internet bağlantısıyla donatılması sebebiyle gizlilik ve güvenlik ile ilgili endişeler de haklı sebeplerle artıyor. ABD Ticaret Bakanlığı’nın önerdiği kurallar, otomobillerin Wi-Fi, Bluetooth, hücresel sistemler veya uydu aracılığıyla internete veya diğer ağlara bağlanmasına olanak tanıyan otonom sürüş sistemlerinin ve araç bağlantı sistemlerinin ithalatını veya satışını yasaklıyor.
Beyaz Saray tarafından yapılan açıklamada, “Bağlantılı araçlardaki belirli donanım ve yazılımlar, coğrafi alanlar veya kritik altyapı hakkında bilgi edinilmesini sağlıyor ve kötü niyetli aktörlerin altyapının veya araçların kendilerinin operasyonlarını bozma fırsatları sunuyor” denildi. Açıklama şöyle devam ediyor: “Ticaret Bakanlığı, Çin Halk Cumhuriyeti ve Rusya’dan gelen bağlantılı araçlarda kullanılan belirli teknolojilerin özellikle akut tehditler oluşturduğunu belirledi. Bu endişe verici ülkeler, tedarik zincirlerimizdeki kritik teknolojileri gözetim ve sabotaj için kullanarak ulusal güvenliği baltalayabilir.”
Otomobil üreticilerini temsil eden bir endüstri grubu olan Otomotiv İnovasyonu İttifakı, Amerika’daki bağlantılı araçların Çin'den çok az teknoloji içerdiğini ancak bazı otomobil üreticilerinin bu bileşenleri aşamalı olarak kullanımdan kaldırmak için Ticaret Bakanlığı’nın önerdiği zaman çizelgesine uymakta zorlanacağını söyledi. İttifakın CEO’su John Bozzella, yaptığı açıklamada “Dünyanın en karmaşık tedarik zincirini bir gecede değiştiremezsiniz” dedi ve ekledi: “Önerilen kuralda yer alan ön süre, bazı otomobil üreticilerinin gerekli geçişi yapmasına izin verecek ancak diğerleri için çok kısa olabilir.”
Beyaz Saray, birkaç ay önce de Çin’in Amerikan otomobil pazarındaki hakimiyetini sınırlamayı amaçlayan bir düzenleme daha önermişti. Biden yönetimi, Mayıs ayındaki düzenlemede Çin’den ithal edilen elektrikli araçlar için gümrük vergisi oranını %25’ten %100’e çıkaracağını ve elektrikli araçlarda kullanılan piller ve pil bileşenleri için gümrük vergilerini %7,5’ten %25’e çıkaracağını duyurmuştu.