500 milyon yıl önce yaşamış, uzaylıları aratmayan bir canlı keşfedildi

Kuzey Amerika'da dikenleri ve çırpınan uzantıları olan, görünüşleriyle uzaylıları aratmayan ürpertici bir canlının kalıntıları keşfedildi.

500 milyon yıl önce yaşamış, uzaylıları aratmayan canlı

Bilim insanları, Kanada’da 500 milyon yıldan daha uzun süre önce yaşamış, neredeyse uzaylı gibi gözüken dikenli bir deniz canlısının fosillerini keşfetti. Lobopodian adı verilen canlı, 1983 yılında Yoho Ulusal Parkı’ndaki Tulip Beds (Lale Yatakları) bölgesinde bulunan 10.000 fosil arasında yer alıyordu ancak şimdiye kadar tanımlanmamıştı.

Bu canlı uzun bir gövdeye, kısa bacaklara ve sırtından dışarı doğru çıkıntı yapan sivri uçlara sahipti. Vücudunun ön kısmında ise tüylere benzer uzantılar bulunuyordu.

Araştırmacılar bu deniz canlılarının binlerce yıl boyunca nasıl geliştiğini hala bilmiyorlar, ancak gezegenin yüzeyindeki oksijen miktarı arttıkça canlıların hayatta kalabilmek için büyümek ve değişmek zorunda kaldıklarını tahmin ediyorlar.

Royal Ontario Müzesi araştırmacıları, 2012 yılında bölgeye adını veren, biri lale şeklindeki deniz canlıları mezarlığını keşfettiklerinden bu yana kadar 50 yeni tür tespit etti. Bilim insanları, yeni tanımlanan ve entothyreos synnaustrus olarak da adlandırılan lobopodian’ın yaklaşık 13 santimetre uzunluğunda olduğunu ve 11 lobopoda veya vücut uzantısına sahip olduğunu bildirdiler.

Journal of Systematic Palaeontology üzerinde yayınlanan çalışma, canlının lobopodlarının yarısının uzun ve ince, geri kalanının ise daha kalın ve koni şeklinde olduğunu bildirdi. Çalışma, uzun uzantılarının çok kısa dikenlerle kaplı olduğunu ve iki sıra çok uzun ve kavisli, pençe benzeri dikenlere sahip olduğunu belirtiyor.

Lobopodian’ın fosilleri, vücudunun farklı bölümlerinin, böcek, örümcek veya kabuklu gibi omurgasız bir hayvan olan arthopodlara benzer şekilde farklı işlevleri yerine getirmesinin amaçlandığını gösteriyordu. Araştırmacılar, canlının arka uzuvlarının muhtemelen onu korumaya hizmet ettiğini; uzun uzantıların, lobopodian’ın vücudunu dikleştirmeye yaramış olabileceğini söylüyor. Ayrıca, bir hayvanın fitoplankton, zooplankton ve bakteriler de dahil olmak üzere suda yüzen gıda parçacıklarını yakalayıp yutmasını sağladığı düşünülüyor.

Bu canlı, yaklaşık 530 milyon yıl önce Paleozoik dönemde meydana gelen Kambriyen Patlaması olarak adlandırılan dönemin bir parçası olarak değişim yaşamış olabilir. Bu dönemde, deniz tabanındaki yaşanabilir alan miktarında 13 ile 25 yıl arasında süren büyük bir artış görüldü. Bu artış, deniz hayvanlarının gelişmesine olanak tanıdı ve hayvan çeşitliliğinin artmasına neden oldu.

Kambriyen patlamasına neyin sebep olduğu hala bilinmiyor, ancak bazı araştırmacılar artan oksijen seviyelerinin lobopodian gibi daha büyük, daha karmaşık hayvanların oluşmasına izin verdiğini söylüyor. Patlamanın ardından hayvanlarda görme yeteneği ve artan rekabet nedeniyle bacaklar ve yırtıcı-av ilişkileri gelişmeye başladı.