1980'lerin efsane ev/oyun bilgisayarı Sinclair ZX Spectrum'un boşuna efsane olmadığını kanıtlayan bir haberi okumak üzeresiniz.
Grafik kartları, Nvidia veya GPU gibi kavramların henüz var olmadığı 42 sene önce üretilen Sinclair ZX Spectrum bilgisayarların, Ray Tracing işlemi yapabildiği anlaşıldı. Ray Tracing işlemi, ekran kartlarını son derece zorlayan ama çok gerçekçi ışık, gölge ve yansıma efektleri yaratarak video oyunlarının çok gerçekçi görünmesini sağlayan bir teknoloji. Ancak bu teknolojiyi çalıştırmak için çok güçlü oyun bilgisayarları ve donanım gerekiyor.
42 yaşındaki bir bilgisayarın bu teknolojiyi çalıştırmasını beklemek ise elbette hayalcilik ve hatta söz konusu bilgisayarın yanarak infilak etmesine bile neden olabilir. Hatta bırakın 42 yaşında bir bilgisayarı, 3-5 yaşındaki PC'ler bile Ray Tracing işlemlerini çalıştırmayı reddediyorlar.
Ancak, 1982 yılında Sinclair Research tarafından piyasaya sürülen efsanevi oyun bilgisayarı ZX Spectrum'a küçük bir müdahale yapan, Google Zürih'in kıdemli yazılım mühendisi Gabriel Gambetta, bu efsanevi bilgisayarın ray tracing teknolojisini çalıştırabileceğini kanıtladı. Gambetta, Spectrum'un dahili programlama dili Sinclair BASIC'i kullanarak bilgisayara parlak, ışın izlemeli bir çerçeve üretti.
Konuya girmeden önce, ZX Spectrum'un sınırlarından da bahsetmek lazım. Bu cihazın işlemcisi günümüz bilgisayarlarından yaklaşık 1.000 kat daha yavaş, toplam 48 KB RAM'e sahip, sadece 15 renk görüntüleyebiliyor ve 256x176 çözünürlüğe sahip. Cyberpunk 2077'den güzel, gerçekçi bir ekran görüntüsü görmeyi bekliyorsanız, bunun gerçekleşmeyeceğini söylemeye gerek yok, ancak elde edebileceğiniz şey, şaşırtıcı derecede ayrıntılı gölgelere sahip üç renkli 3D nesnenin hareketsiz bir görüntüsü.
1980'lerde bilgisayarlar ışın nedir bilmiyordu
Gambetta tüm süreci kendi web sitesinde ayrıntılı bir yazıyla anlattı. Ancak kısaca anlatmak gerekirse bir ışın izleme kodunu Sinclair BASIC'e aktardıktan ve daha yüksek çözünürlüklerde ve optimizasyonlarda çok sayıda test yaptıktan sonra, cihazın ışın izleme işlemi yapabildiğini teyit etmiş oldu.
Fakat Cyberpunk 2077 oynamak için koşa koşa eskicilerde Sinclair bilgisayarlar aramaya başlamadan önce sizi uyarmamız lazım. Bu ışın izleme işleminin 1 karesini render edebilmek için Sinclair'in 17 saate ihtiyacı var. Bu da saniyede yaklaşık 0,000016 kareye denk geliyor. Yani CD Projekt Red, Cyberpunk 2077'yi SinclairZX Spectrum'e uyarlasa, oyunu bitmeniz 300-500 milyon yıl sürebilir. Ama yine de 1980'lerde tasarlanmış bir bilgisayarın hem donanım hem de dahili işletim sistemiyle, 42 sene sonra icat edilen bir teknolojiyi çalıştıracak alt yapıya sahip olması, Spectrum bilgisayarlara neden çok büyük saygı gösterildiğini bir kez daha anlatmış oluyor.