Son araştırmalar, dijital indirmelere olan ilginin azaldığını, plak satışlarının ise 16 yıldır art arda büyümeye devam ettiğini söylüyor. Artık sadece babalar ve hipsterlar için niş bir hobi olmaktan çıkan plaklar, ana akım müzikte büyük bir canlanma yaşıyor. Amerika Kayıt Endüstrisi Birliği'nin (RIAA) yıllık gelir raporuna göre, 1987'den bu yana ilk kez geçen yıl ABD'de plaklar CD'leri geride bırakarak 33 milyon CD satışına karşılık 41 milyon adet sattı.
Yayınlanan RIAA raporuna göre plak satışları son 16 yılda istikrarlı bir şekilde arttı ve şu anda tüm fiziksel müzik formatı gelirlerinin yüzde 71'ini oluşturuyor. Buradaki büyüme marjları da önemsiz değil - fiziksel formatlar bir bütün olarak yüzde 4 artarak 2021 ve 2022 yılları arasında 1,7 milyar dolar kazanırken, plak satışları tek başına 1,2 milyar dolara ulaştı. Bu bir önceki yıla göre satışlarda yüzde 17'lik bir artış yaşadığını gösteriyor. Buna karşılık, CD satışları 2022'de yüzde 18 oranında düştü.
RIAA plağın CD'yi geride bıraktığını iddia eden ilk kurum değil. Eğlence Perakendecileri Birliği (ERA) de bu yılın başlarında aynı dönüm noktasını rapor etmiş, ancak rakamları sadece İngiltere satış verilerine dayandırmıştı. Plağa olan ilgi İngiltere ve ABD dışında da artmış durumda. Almanya, Japonya ve Güney Kore'de de benzer satış artışları rapor ediliyor.
Plak satışları neden artıyor?
Plağın yeniden canlanmasını sağlayan birkaç faktör var. Birçok kullanıcı, formatın dijitale kıyasla daha sıcak, daha otantik bir ses sağladığını iddia ediyor (bazıları bunun büyük ölçüde öznel olduğunu iddia etse de). Nostalji de plağın altın çağını yaşamış olanlar için bir rol oynuyor, ancak formatın somutluğunu ve sanat eserlerini öven genç nesiller de satışları artırıyor. Z kuşağı ve milenyum demografisine yönelik sanatçılar 2022 yılında plak satışlarının önemli bir kısmını oluşturdu. Luminate'in yıl sonu satış raporuna göre, Taylor Swift geçen yıl tek başına neredeyse 1,7 milyon plak satarak en çok satan sanatçı oldu. Bu rakam, Harry Styles (719.000 satış) ve The Beatles'ın (553.000 satış) toplamından daha fazla.
Plak etkileyici bir geri dönüş yapmış olsa da, müzikte akış servisleri hala üstünlüğünü koruyor. RIAA raporuna göre Spotify ve Apple Music gibi müzik yayın hizmetleri 2022 yılında toplam müzik gelirlerinin yüzde 84'ünü oluşturdu ve bir önceki yıla kıyasla yüzde 7'lik bir artışla 13,3 milyar dolar gibi rekor bir seviyeye ulaştı. Ancak bir döneme damga vuran dijital indirme satışları düşmeye devam ediyor. Format, 2021'de zaten yüzde 12 oranında düşmüşken, bu yıl yüzde 20 oranında düşerek 495 milyon dolara geriledi.