Başkalarının ne kadar çekici olduğunu değerlendirmenize izin veren "Hot or Not" sitesi, 14 yıl sonra ABD'de, bir uygulama olarak yeniden kullanıma sunuldu. Ama aslında bu sitenin, daha doğrusu oluşturduğu trendin hiç kaybolmadığı da söylenebilir.
Orijinal sitenin çalışma şekli şu şekildeydi: Kullanıcılar gönüllü olarak kendi fotoğraflarını siteye gönderiyor ve siteyi ziyaret edenler söz konusu fotoğrafların çekiciliğini birden 10'a kadar bir ölçekte derecelendiriyordu. En yüksek puana sahip kişiler “en çekici” (hottest) olarak kabul ediliyordu.
Bu site, bugün var olan pek çok flört uygulamasının temelini oluşturan, fotoğrafa ilk bakışta bir kişi hakkında yargıya varılan sistemin temelini oluşturuyor. Ancak sola veya sağa kaydırmanın teorik olarak bir amaca - bir randevu bulmaya - hizmet ettiği Tinder veya OkCupid'in aksine, “Hot or Not” sadece eğlence amaçlıydı.
Hot or Not nasıl kuruldu, sahibi kim?
İki Berkeley mezunu, 2000 yılında sokaktan geçen bir kadının çekiciliğini tartışırken bu fikri düşündü. Kitlelerin oy kullanmasına izin vermeye karar verdiler. Açıldıktan sonraki bir hafta içinde, site günde iki milyon sayfa görüntülemesine ulaştı.
Bu hikaye tanıdık geliyor olabilir. The Social Network'teki bir sahne, Mark Zuckerberg'in Harvard öğrencilerinin resimlerini kullanarak benzer bir “çekici veya değil” (hot or not) konsepti yarattığını gösteriyor. Facemash adlı site gerçek bir siteydi ama Hot or Not piyasaya sürüldükten üç yıl sonra sunulmuştu ve gerçekten Facebook'un öncülüydü. İki ziyaretçinin iki öğrenci fotoğrafını yan yana karşılaştırmasına ve kimin daha çekici olduğuna dair oy vermesine imkan tanıyordu. Yani, Hot or Not, şu anda dünyanın en büyük sosyal ağ sitesi olan siteye ilham vermede bile rol oynamıştı.
Hot or Not, ilk ortaya çıkışından bu yana birçok kez el değiştirdi: Şu anda, kendisini seri girişimci olarak tanımlayan 40 yaşındaki Rus Andrey Andreev'e ait.
Ama her nasılsa Hot or Not, başkalarının görünüşünü yargılamak gibi bağımlılık yapan bir oyunu icat etmiş olsa da, mobil bilgi işlem hayatımızı ele geçirdiğinde partiye geç kaldı. Flört uygulamaları, insanları derecelendirme yöntemleriyle pazarı çoktan doldurdu ve şimdi Hot or Not onlara daha çok benzemeye çalışıyor. Yeni uygulama sürümünde, 10 puanlık sistemin yerini “Hot” ve “Not” düğmeleri aldı (sağa ve sola kaydırmaya benzer bir şekilde). Ve iki kişi birbirini “Hot” olarak değerlendirirse, bir bağlantı kurularak birbirleriyle sohbet etmelerine imkan tanınıyor.
Yine de çoğu flört uygulamasının aksine, başkaları tarafından aldığınız “hot” oylarının sayısına göre ne kadar popüler olduğunuzu görebiliyorsunuz. Yapımcılar, insanların geri gelip puanlarını kontrol etmek ve “çekiciliklerini” diğerleriyle karşılaştırmak isteyeceklerine inanıyor. Ancak bu versiyon biraz ürkütücü çünkü diğer insanları derecelendirmek eğlenceli olsa da, yabancıların sizin hakkınızda gerçekten ne düşündüklerini görmek pek eğlenceli olmayabilir.
Hot or Not, süreci daha özel hale getirerek bu eğlenceden yararlanan flört uygulamalarının dolup taştığı bir pazara giriyor. Tinder, Hinge veya OkCupid gibi flört uygulamalarında çok fazla eşleşme elde etmek, sevdiğiniz birkaç kişi tarafından reddedilme acısını giderir. Bu uygulamalarda, kaç kişinin sizi beğendiğini yalnızca siz bilirsiniz, halka açık bir bilgi değildir. Hot or Not, “en çekici insanları” bulmak için bu sistemi alt-üst etmeyi planlıyor.
Özetlemek gerekirse Hot or Not, on dört yıl sonra, kendi yarattığı ve şimdi çok gerilerde kaldığı oyunda herkesi yenmeye çalışacak...