10 yıl önce, gizemli bir şekilde yok olan uçak: MH370'in enkazı bu kez bulunacak mı?

Malezya Havayolları'na ait MH370 yolcu uçağının gizemli bir şekilde kaybolmasının üzerinden tam 10 yıl geçti ama enkazı halen bulunamadı. Peki, gelişen teknoloji onu bulmamızı sağlayabilir mi?

10 yıl önce, gizemli bir şekilde yok olan uçak: MH370'in enkazı bu kez bulunacak mı?

Malezya Havayolları’na ait MH370 yolcu uçağının 8 Mart 2014’te ortadan kaybolmasının üzerinden on yıl geçti. Ve bu olay bugüne kadar dünya çapında havacılıktaki en büyük gizemlerden biri olmaya devam ediyor.

İçinde 239 kişi bulunan modern bir Boeing 777-200ER jet uçağının herhangi bir açıklama olmadan, uçuş sırasında ortadan kaybolması düşünülebilecek bir şey değil. Ancak son on yılda yapılan çok sayıda aramada halen enkaz veya kurbanların bedenleri bulunamadı.

Malezya ulaştırma bakanı, bu hafta başında düzenlenen bir anma etkinliğinde yeni bir arama çalışması için yenilenen talebini duyurdu. Malezya hükümeti tarafından onaylanması halinde yeni araştırma, 2018’de çabaları başarısız olan ABD’li deniz tabanı arama şirketi Ocean Infinity tarafından gerçekleştirilecek.

MH370'a ne oldu, nasıl kayboldu?

MH370’in Kuala Lumpur’dan Pekin’e uçması planlanıyordu. Hava trafik kontrolü, uçuştan 60 dakika sonra, Güney Çin Denizi üzerinde uçakla teması kaybetti. Daha sonra askeri radar tarafından Malay Yarımadası’nı geçerken görüldü ve en son Hint Okyanusu’nun kuzeydoğusundaki Andaman Denizi üzerindeyken radar tarafından kaydedildi.

Daha sonra, uçak ile İngiliz firmasının Inmarsat telekomünikasyon uydusu arasındaki otomatik uydu iletişimi, uçağın 7. yay boyunca güneydoğu Hint Okyanusu’na düştüğünü gösterdi. Avustralya Hava Taşımacılığı Güvenlik Bürosu tarafından yapılan ilk arama alanları bu bilgiyi temel alıyordu ve Güney Çin Denizi ile Andaman Denizi’nde gerçekleştirildi. Uçağın rota değişikliğine ve kaybolmasına neyin sebep olduğunu hala bilinmiyor.

MH370 enkazı için yapılan çalışmalar

MH370’in ortadan kaybolmasından on gün sonra, 18 Mart 2014’te, Hint Okyanusu’nun güneyinde, çeşitli ülkelerden uçakların katılımıyla, Avustralya öncülüğünde bir arama yapıldı. Bu arama 28 Nisan’a kadar devam etti ve 4.500.000 kilometrekarelik okyanus alanını kapsıyordu. Enkaz bulunamadı.

Batı Avustralya kıyılarının 2.800 km açıklarındaki Hint Okyanusu'nda yapılan iki su altı aramasında da ana kaza bölgesine ilişkin herhangi bir kanıt bulunamadı. Avustralya liderliğindeki ilk deniz tabanı araması 120.000 kilometre kareyi kapsıyordu ve 7. yay boyunca 50 deniz mili kadar uzanıyordu. Aramalar 1.046 gün sürdü ve 17 Ocak 2017’de askıya alındı.

Ocean Infinity’nin 2018'de yaptığı ikinci arama 112.000 kilometrekareyi kapsıyordu. Üç aydan biraz fazla bir sürede tamamlandı ancak bir kez daha enkazın yeri bulunamadı. Ana kaza yeri hala bulunamamış olsa da, uçağın ortadan kaybolmasından bu yana geçen yıllarda çok sayıda enkaz parçası yüzeye çıktı.

Aradan geçen zaman içerisinde gelişen teknoloji ve çeşitli adalarda kıyıya vuran enkaz parçalarından elde edilen bilgilerle, Ocean Infinity’nin bu sefer ana enkaz konumunu bulabileceği umuluyor.