Teknoloji ile en içli dışlı olanlarımızın bile yeri geldiğinde çaresiz kalıp destek aldığı zamanlar olmuştur. Durum böyleyken görece daha az deneyimli kullanıcıların çok daha beklenmedik sorunlarla karşılaştıkları da malum. Ortalama bir bilgisayar kullanıcısı için çok basit sayılabilecek şeyler, ilk defa bir bilgisayar kullanmaya başlayanlar için karmaşık problemler haline gelebiliyor. Ve böylece teknik destek birimlerinde çalışanlar tahmin bile edemeyecekleri sorular ve taleplerle karşılaşabiliyor.
Bazen ne hakkında ve nasıl yardım isteyeceklerini bile doğru bir biçimde belirtemeyen acemi kullanıcılar karşısında birçok uzman nasıl karşılık vereceğini bile şaşırabiliyor. İşte en profesyonel teknik destek uzmanlarını bile çaresiz bırakıp hayatı yeniden sorgulamalarına neden olacak, dünya genelindeki destek merkezlerine geldiği rapor edilen sorular arasından seçtiğimiz en ilginç 10 soru...
1. Bilgisayarı kapatıp yeniden açmayı denediniz mi?
İlk sırada klasiklerden biri var. Kızgın bir kullanıcıdan telefon alan teknik destek, telefonun diğer ucundaki kişinin bilgisayarıyla başının dertte ve çaresiz bir durumda olduğunu şu sözlerden anlıyor: "Eğer bana birini göndermeyeceksiniz, bilgisayarı camdan fırlatıp atacağım! Sattığınız bir şey de düzgün çalışsın kardeşim! Vallahi parçalarım bu bilgisayarı!"
Bunun ardından tam teçhizatla kullanıcının evine ulaşan ve ciddi bir sorunla karşılaşmaya hazırlanan teknik destek ekibi bilgisayarı güç tuşu aracılığıyla yeniden başlatıp sorunu yaklaşık 42 saniyede çözüyor!
2. Geleceğe Dönüş
Bazı kullanıcılar da bilgisayarlarındaki tarihin tuhaf bir zaman yolculuğu yapmasından yakınıyorlar. Örneğin bir kullanıcı Firefox tarayıcı üzerinde yaşadığı ssl bağlantı hatasından sonra detayları görmek için tıkladığında bu hatanın sertifika doğrulama tarihinin bilgisayarın tarihinden daha sonraki bir zamana ait olmasından kaynaklandığını fark etmiş. Bu sorunun çözümü de aslında son derece basit; dizüstü bilgisayarınızın zamanını ayarladığınızda onu sorunsuz bir biçimde çalıştırabilirsiniz.
3. Size bu izni kim verdi?
Özellikle ortak bir ağa bağlı iş yerlerindeki bilgisayarlarda genellikle çalışanların başka yazılımlar yüklemeleri mümkün olmaz. Ama örneğin Windows'un bir sürümüne iyice alışmış bir kullanıcının işyerindeki bütün cihazların bir sonraki Windows sürümüne (örneğin Windows 7) güncellendiğinde ne hissedeceğini bir düşünün. Soru şu şekilde: "Evden Windows XP CD'sini alıp getirdim. Onu CD-ROM'a yerleştirdiğimde yeniden yüklememe olanak tanıdı. Ama şimdi iş yerindeki ana yazılımı açamıyorum."
Bu arkadaşın Windows XP özlemi öyle görünüyor ki işyerindeki IT ekibinin başına bir hayli iş açmış. Halbuki bunun yerine bu yeni Windows sürümüne dokunmadan XP Modu'ndan yararlanabilir ya da sanal makine kullanabilirdi.
4. Masaüstü ekran kaosu
Bazı acemi bilgisayar kullanıcıları da masaüstünün bir sürü simgeyle tamamen dolu olmasından şikayetçi olabiliyor. Bu örnekte olduğu gibi bunun nedeni de bazen tahmin edebileceğinizden çok daha tuhaf olabiliyor. Masaüstündeyken fareyle ekranın üzerinde dolaşan bu kullanıcı bir simgeye geldiğinde farenin hem sağ hem de sol tuşuna istem dışı biçimde birçok defa basıyor ve kısa süre sonra bütün ekran bu simgenin kopyalarıyla doluyor.
Bu tarz durumları önlemek için yapılabilecek şeyler mevcut. Örneğin Windows 10'daki arama çubuğuna erişilebilirlik yazdığınızda Erişim Kolaylığı Fare Ayarları üzerinden basit bir değişiklikle bunun üstesinden gelinebiliyor.
5. E-tabloyu tam ekran yapmak
Teknik destek ekiplerine gelen sorular arasında en ürkütücü olanlarının başında Excel'le ilgili olanlar geliyor. Yeni kullanıcıların kafasını en çok karıştıran yazılımlardan biri olan Excel'de yine de bazı sorunları diğerlerine göre çözmek daha kolay. Örneğin bazı kullanıcılar e-posta üzerinden aldıkları Excel dosyalarını açtıklarında bunun düzgün bir biçimde görüntülenemediği şikayetinde bulunabiliyorlar. Ve bazı durumlarda da bunun tek nedeni kullanıcının Excel penceresini tam ekran yapmayı bilmemesi. Bu noktada sorunu çözecek tek şey, dosya penceresinin sağ üst tarafındaki ekranı kapla simgesine tıklamak...
6. "Pencereyi aç da içeri internet girsin!"
Özellikle ana dili İngilizce olan kullanıcıların ve teknik ekibin kafasını karıştıran bir sözcük var: "window" (pencere). Zira bu sözcükle bazen tarayıcı penceresi mi yoksa işletim sistemi olan Windows'un mu kastedildiği anlaşılamayabiliyor. Hatta bazen işin içine evdeki fiziksel pencereler de girebiliyor!
Bu konudaki çarpıcı bir örnek, genç bir kullanıcı ve teyzesi arasında geçiyor. Teyzesinin bilgisayarında internete bağlanamadığını gören kullanıcı, bunu ona sorduğunda teyzesi, "elbette bağlanamazsın, çünkü pencereyi kapattın" diyerek 'internetin daha iyi çekmesi' için odanın penceresini açıyor.
7. Derin sessizlik
Bilgisayarların ses sistemleri, fazla sık olmasa da bazı kullanıcılar için sorun oluşturabiliyor. Bir radyo istasyonundan ilgili teknik birime gelen şikayette "Ses gelmiyor, acilen çalışması lazım. Lütfen düzeltin" gibi bir ifade yer alıyor. Bunun ardından olay yerine giden ekip soruna neden olan şeyin "sessize al" tuşu olduğunu fark ediyor.
8. "Birisi interneti silmiş!"
IT uzmanlarının aldıkları çağrıların bazıları da elbette cihazlarında internet bağlantısı olmayan kullanıcıların şikayetleriyle ilgili. Bu örnekte teknik yetkili yaptığı kontroller sonucunda hem modemde hem de bilgisayarda internette bir sorun olmadığını görüyor. Fakat telefonun diğer ucundaki kullanıcı buna ikna olmuyor: "Bunu göremiyor musunuz? Bilgisayarımdan interneti silmişler!" Kullanıcının internete girememesinin tek nedeni Internet Explorer'ın simgesinin her zaman olduğu yerden silinmiş olması ve yerine Chrome tarayıcının gelmesi. Fakat "internetin" Explorer'la eşdeğer olduğunu sanan bu acemi kullanıcının Chrome'un ne olduğuna dair en ufak bir fikri yok...
9. Gizemli bir ses bilgisayarı ele geçirdi!
Microsoft'un Windows güncellemeleri konusunda ne kadar istekli ve "bilgilendirici" olduğu malum. Fakat sağır sultanın bile duyduğu Windows 10 güncellemesi ve beraberinde getirdiklerinden yine de bazı kullanıcılar bihaber olabiliyor. Bilgisayar işlerinden anlayan bir üniversite öğrencisinden okuldaki bir bilgisayara teknik bir meseleyle ilgili yardım edilmesi isteniyor. Birkaç gün sonra okul çalışanları bilgisayarın mahvolduğunu, robotik bir sesin onu ele geçirdiğini söylüyorlar. Ama söz konusu bilgisayarda olup biten şey bilgisayar sahibi sekreterin günlerce farkında olmadan Windows 10 güncellemesini yüklemesi ve Cortana'nın etrafındaki herkesi şaşkına çevirmesi...
10. Windows sürüm güncellemesi
Bazı kullanıcılar ise, teknik destek için gereken en temel bilgileri bile doğru bir biçimde veremiyor. Örneğin, kendisine cihazın hangi Windows sürümüyle çalıştığı sorulan bir kullanıcının verdiği cevapta olduğu gibi: "Sanırım, Office 7 2012 Explorer XP."