Titan'ın enkaz parçaları ilk kez görüldü: Enkazda 'insan kalıntıları' bulundu
Titanik enkazına gitmek için yola çıkan Titan denizaltısı 19 Haziran'da Atlas Okyanusu'nda kaybolmuş, iç patlama yaşandığı ortaya çıkmış ve 5 kişi hayatını kaybetmişti. Titan'ın enkaz parçaları ilk kez görüntülendi... Son açıklamaya göre enkazda insan olduğu düşünülen kalıntılar bulundu.
15
26
23 yıl önce Titanik enkazına takılmıştı: Orada neler olduğunu anlattı
BBC ise benzer bir araçla 2000 yılında Atlas Okyanusu'nda benzer bir dehşet yaşayan ABD’li gazeteci Michael Guillen'le konuştu. O dönem ABC televizyonunun bilim editörü olan Guillen, o gün orada yaşadıklarını şöyle anlatıyor:
# Titanik batığından haber yapan ilk gazeteci bendim. Dolayısıyla, doğal olarak çok heyecanlıydım” diyor. Dalışta ortağım Brian ve Rus pilot Viktor ile birlikte araştırma gemisinden küçük bir denizaltıyla suya daldık.
# Titanik batığının pruvasını dolaşırken “her şey yolundaydı” ve ekip biraz ilerideki geminin kıç kısmına gitmeye karar verdi.
ÇOK HIZLI BİR SU AKINTISINA KAPILDIK
# Kıç kısmına yaklaşırken, çok hızlı bir sualtı akıntısına kapıldık. Geminin ‘dev’ pervanesine sıkıştık. Birden bir çarpışma oldu. Sonra enkaz parçaları, Titanik’in paslı enkaz parçaları üzerimize düşmeye başladı. Hemen o anda sıkıştığımızı anladım. Eski bir Rus Mig savaş uçağı pilotu Victor denizaltıyı sıkıştığı yerden kurtarmaya çalıştı.
SANKİ ARACIN ÇAMURA SAPLANMASI GİBİ
# Sanki aracınızın çamura saplanması gibi. İleri, geri, ileri, geri gidiyor, kendinizi kurtarmaya çalıyorsunuz. Hepimiz sessiz kaldık. Victor’u rahatsız etmek ya da dikkatini dağıtmak istemiyorduk. Bir kriz yaşadığımızı biliyorduk, o yüzden sessiz kaldık
# Nihayet denizaltı “Viktor’un kabiliyeti sayesinde” sıkıştığı yerden çıkmayı başardı. Şanslıydık. Neredeyse bir saat sıkışmış halde kaldık. Ben ise bu sürede aklımda bütün vedalarımı yaptım. Aklıma gelen şu düşünceyi asla unutmayacağım: ‘İşte senin de sonun bu olacakmış’. Ama sonunda bir şeylerin değiştiğini hissettik. Yüzmeye başladığımızı anladık.
# Yüzeye dönmemiz 2.5 saat sürdü.
KRİZ DURUMUNDA YAŞANAN SARSICI OLAY
# Bir kriz durumunda başka birinin başına gelen gerçek bir hikayeyi dinledik. İlk içgüdüsü denizaltının kapağını açmaya davranmak olmuş. Çünkü aşağıda mahsur kaldığınızda ilk tepkiniz ayağa kalkmak, hemen üstteki kapağa uzanmak ve bu yolla kurtulacağınızı düşünmek. Bu kişi de panikle bunu yapmış ama tabi böyle kendi sonunu hazırlamış. Müthiş su basıncı altında bunu yaparsanız tek gereken bir çatlak, su içeri girer. Jilet gibi bir şey, sizi ikiye böler.
# Denizaltında böyle bir şey yapmaktan kaygılıydım. Dolayısıyla duyularımı açtım. Panik yapmadım ve denizaltında panik yapabilecek herkesi yere indirmeye kararlıydım.
16
26
'Titan' için güvensiz diyen çalışan işten çıkarılmış
BBC'nin ABD mahkeme belgelerine dayandırdığı haberine göre kayıp denizaltıyı işleten şirket OceanGate'de çalışan bir denizaltı uzmanı, 2018'de olası güvenlik sorunları konusunda uyarıda bulunmuş.
Habere göre David Lochridge, firma için çalışmak üzere İskoçya'dan Washington eyaletine taşındı.
Ancak bir yıldan kısa bir süre sonra, patronlarını Titan'ın karbon gövdesindeki kusurların daha katı testler yapılmadan tespit edilemeyebileceği konusunda uyardı ve şirketi gemiyi dışarıdan bir kuruma onaylatmaya çağırdı.
Bir rapor yazana ve birkaç yetkiliyle bir toplantıya çağrılana kadar, kayıp denizaltıda bulunan OceaGate CEO'su Stockton Rush dahil sözlü uyarılarının dikkate alınmadığını söyledi.
OceanGate, Lochridge'i 2018'de işten çıkartarak yanıt vermiş. Habere göre şirket, gizli bilgileri ifşa ettiği için ona dava açtı ve denizaltı uzmanı, haksız işten çıkarma nedeniyle karşı dava açtı. Mahkeme belgeleri ayrıca Lochridge'in Titan'ın ileri görüş penceresinin üreticilerinin onu yalnızca 1.300 metre derinliğe kadar onayladığını öğrendiğini belirtiyor. Titanik enkazı okyanus yüzeyinin 3.800 metre altında yatıyor.
Lochridge, avukatı aracılığıyla yorum yapmaktan kaçındı.
17
26
TİTANİK BATIK SAHASI ÇOK TEHLİKELİ DEMİŞTİ
Titanik enkazını gören ilk İngiliz dalgıç olan Dik Barton, bölgenin "tehlikeli" bir yer olduğunu söyleyerek, önceki keşif gezilerinde "% 100" risk hissettiğini belirtiyor. Barton, "Etrafta hareket eden yerel bir su gelgiti var. Dalgıç aracının gücü nispeten sınırlı" diyor.