4-KAZA NEDEN, NASIL OLDU? İŞTE AND DAĞLARI'NDAKİ O KAZA
1972 yılında 'Old Christians' adlı amatör bir ragbi ekibi Uruguay'ın Montevideo kentinden Santiago, Şili'ye gitmek üzere Uruguay Hava Kuvvetlerine ait bir uçak kiraladı. 12 Ekim'de çift motorlu uçak (Fairchild) 5 mürettebat ve 40 yolcuyla havalimanından ayrıldı. Uçakta kulüp üyelerinin yanı sıra bazılarının arkadaşları, aile üyeleri ve kızının düğününe katılabilmek için son dakikada bilet alan bir yabancı da vardı.
Dağlardaki kötü hava koşulları nedeniyle, ertesi gün öğleden sonra yola çıkmadan önce Arjantin'in Mendoza kentinde bir gece kalmak zorunda kaldılar. Britannica'ya göre Santiago, Mendoza'nın batısında yer almasına rağmen, Fairchild yaklaşık 22.500 fitten (6.900 metre) daha yükseğe uçabilecek şekilde inşa edilmemişti. Bu nedenle pilotlar, uçağın And Dağları'nı güvenli bir şekilde geçebileceği güneydeki Planchón Geçidi'ne doğru bir rota belirlediler. Kalkıştan yaklaşık bir saat sonra pilot, Santiago'nun 110 mil güneyindeki Curicó, Şili'ye ulaştığını ve kuzeye döndüğünü bildirdi. Ancak pilot, hâlâ And Dağları'nda bulunan uçağın yerini yanlış değerlendirmişti. Hatanın farkında olmayan kontrolörler, inişe hazırlık amacıyla alçalmaya başlamasına izin verdi. Kısa bir süre sonra Şili kontrol kulesi uçakla iletişimi kaybetti.
Uçak, 13 Ekim günü 15:30 civarında dağa çarptı, sağ kanadını ve ardından sol kanadını kaybederek Şili sınırı yakınında düştü, bir kar kütlesine çarparak durabildi. Uçakla irtibat kesilince arama çalışmaları başladı ancak son bildirilen konum yanlıştı. Bir süre sonra arama kurtarma çalışmaları And Dağları'na odaklandı. Hatta kazazedeler birkaç uçak gördüklerini söylediler. Ancak karla kaplı dağlar nedeniyle kurtarma ekipleri beyaz uçağı göremedi. 8 gün sonra da arama çalışmaları durdu. Uçaktan kurtulan olmadığına inanılıyordu.
Kazada ilk etapta uçaktan fırlama, sıkışma gibi nedenlerle 12 kişi öldü, 33 kişi kurtuldu. Birçok yolcu yaralıydı. Ancak enkaz yaklaşık 3.500 metre yükseklikte donduruca soğukta bulunuyordu. Yiyecek stoğu yoktu. Uzun tartışmaların ardından açlıktan ölmek üzere olan kazazedeler ceset yemeye başladı. Birkaç hafta içinde 6 kişi daha öldü. 29 Ekim'de ise çığ düşmesi sonucu uçağın içinin karla kaplanmasıyla beraber 8 kişi daha yaşamını yitirdi. Geride kalanlar artık kendileri kaçış yolları bulmaya çalışıyordu. 12 Aralık'ta hayatta artık sadece 16 kişi kalmıştı.