Assassin’s Creed serisi, uzun yıllardır hayranlarının sabırsızlıkla beklediği Japonya temasıyla sonunda buluştu. Ubisoft’un uzun süredir merakla beklenen yeni Assassin's Creed oyunu, Shadows, sonunda duyuruldu ve bizleri bu defa feodal Japonya'nın karanlık ve ihtişamlı dünyasına davet ediyor. Assassin’s Creed Shadows, serinin köklerine sadık kalırken yeni oynanış mekanikleriyle de büyük yenilikler getiriyor. Bu kez, 16. yüzyıl Japonya’sına gidiyor ve iki ana karakterin hikâyesine tanıklık ediyoruz: Afrikalı samuray Yasuke ve yetenekli bir shinobi olan Naoe.
Köklü Bir Yenilenme Değil, Derinleştirilmiş Bir Dönüş
Baştan şunu söyleyelim: Ubisoft, Shadows ile radikal bir değişiklik yapmak yerine serinin temel yapı taşlarını koruyarak onları daha keskin hale getirmeyi tercih etmiş. 2023’te çıkan Mirage’daki daha küçük ölçekli, zorlayıcı bir yapının üzerine inşa edilen oyun; savaş mekaniklerinden harita kullanımına kadar birçok alanda sadeleşmiş ve daha akıcı bir yapı sunuyor. Yine de, bu değişiklikler kusursuz değil. Ancak genel olarak bakıldığında, Assassin’s Creed serisinin yeniden eski gücüne kavuşabileceğine dair umut verdiğini söyleyebiliriz.

Shadows’un Hikayesi ve Dünyası
Assassin's Creed Shadows, tarihsel olarak oldukça zengin bir dönemi ele alıyor: Sengoku dönemi. Japonya’nın parçalanmış feodal yapısını, iç savaşları ve shogunlar arasındaki güç mücadelesini merkezine alan oyun, hem bir samurayın onuruna hem de bir suikastçının gölgelerdeki varlığına ışık tutuyor. Ana karakterlerimizden Yasuke, tarihte gerçekten yaşamış Afrikalı bir samuray olarak karşımıza çıkıyor. Japonya'daki varlığı üzerine farklı teoriler olsa da Ubisoft, bu karakteri serinin atmosferine başarıyla entegre etmeyi başarmış gibi görünüyor.
Yasuke doğrudan çatışmaya giren güçlü bir savaşçı olurken, Naoe ise serinin klasik Assassin’s Creed çizgisine daha yakın bir karakter. Gizlilik, parkur yetenekleri ve suikast teknikleriyle tanınan Naoe, gölgeler içinde hareket ederek düşmanlarını avlıyor. Oyun boyunca her iki karakterin hikayeleri zaman zaman kesişirken, oyuncular farklı oynanış stillerini deneyimleyebiliyorlar. Bu seriye hareket getiren bir yaklaşım olmuş.

Feodal Japonya’nın tanıdık unsurları da burada karşımıza çıkıyor. Onur peşinde koşan savaşçılar, yozlaşmış yöneticiler, terör estiren haydutlar... Evet, böyle baktığımızda bunların klişe olduğunu söylemesi güç değil, ama ilgi çekici detaylar sayesinde hikâye sizi içine çekmeyi başarıyor. Özellikle Sengoku döneminin kaotik atmosferi, klasik Assassin’s Creed komplo öğeleriyle örtüşüyor. Bu noktada Naoe tam aradığımız karakter olmuş diyebiliriz. Ancak tabii ki bir Ezio değil...
Diğer yandan Ubisoft’un Shadows’a biraz geç kaldığını kabul etmek gerek. Yıllardır Japonya’da geçecek bir Assassin's Creed oyunu beklenirken, Sengoku dönemini Sekiro ile derinden tatmış, Japonya heyecanını da Ghost of Tsushima ve Rise of the Ronin ile tatmin etmiştik. Dolayısı ile her 3 oyunu da oynamış biri olarak artık Assassin’s Creed’in Japonya’da geçiyor olmasının ek heyecan yaratmadığını da söylememiz lazım. En azından bizim için... Ancak bu, oyunun başarılı olduğu gerçeğini değiştirmiyor tabii ki.
Bir diğer söylememiz gereken şey, oyunun hikayesini Kill Bill’e benzetmenin kaçınılmaz olması... Ancak heyecanı kaçırmamak için hikaye ile ilgili daha fazla bir şey söylemeyeceğiz.

Oynanış Mekanikleri: Hem Kılıç Hem Gizlilik
Evet, ne demiştik? Shadows, Assassin’s Creed serisinin en büyük yeniliklerinden biri olan çift karakter sistemini getiriyor. Yasuke ve Naoe, tamamen farklı savaş stillerine sahip. Yasuke ağır, güçlü saldırıları ve kılıç ustalığıyla öne çıkarken, Naoe hızlı, çevik ve suikast yetenekleriyle dikkat çekiyor. Bu sayede oyuncular, görevlerine nasıl yaklaşacaklarına kendileri karar verebiliyorlar. İster Yasuke’nin samuray katanasıyla düşmanlarını doğrudan alt edin, ister Naoe’nin shinobi teknikleriyle gölgeler arasında kaybolun -ki yeni oyunda “gölgelerin” önemi büyük.
Shadows, seriye dinamik gölge sistemlerini getiriyor. Düşmanların ışık ve gölgedeki hareketleri, suikast planlamalarını daha stratejik hale getiriypr. Bunun yanı sıra, parkur mekanikleri de oldukça geliştirilmiş durumda. Geleneksel Japon tapınakları, bambu ormanları ve yoğun şehir yapılaşmaları, serinin parkur mekaniğini üst seviyeye taşımayı beceriyor.

Savaş Sistemi ve RPG Ögeleri
Shadows, son yıllarda Assassin’s Creed oyunlarında giderek daha önemli hale gelen RPG ögelerini sürdürüyor. Oyuncular, karakterlerini geliştirmek için yetenek ağaçlarını kullanabiliyorlar, farklı dövüş stilleri arasında geçiş yapabiliyorlar ve çeşitli zırh ve silahları özelleştirebiliyorlar.
Yasuke'nin savaşları, ağır zırhlar ve güçlü katana darbeleriyle daha çok aksiyon odaklıyken, Naoe’nin dövüş tarzı ise daha çok strateji gerektiriyor. Zehirler, duman bombaları ve gizli bıçaklar gibi suikast araçlarıyla düşmanları alt edebiliyor. Ayrıca gizlilik, serinin önceki oyunlarına kıyasla çok daha önemli bir yer tutuyor. Bu anlamda kapıdan gireceğinizde Yasuke, bacadan gireceğinizde ise Naoe size istediğiniz aksiyonu veriyor. Her ikisiyle de oynamak fazlasıyla keyifli. Oyunun kombat aksiyonu tatmin ediyor ve fakat Ghost of Tsushima’nın kombolarıyla karşılaştırıldığında zayıf kaldığı da bir gerçek. Özel kombolarınız elbette var, ancak o denli tatmin duygusunu yaşatmadığını söyleyebiliriz.

Daha Zorlu, Daha Stratejik Dövüşler
Ancak elbette Shadows, dövüş sistemini önceki oyunlara göre daha zorlayıcı hale getirmiş. Düşmanlar daha saldırgan, savunmaları daha sağlam durumda. Zırhlı düşmanlar savaşları uzatırken stratejik düşünmeyi zorunlu kılıyor. Ancak diğer yandan yapay zekanın hala dertli olduğunu söyleyebiliriz. Yani 2 adım ötede kılıç sesleri yükselirken, hemen yandaki muhafız oralı olmayabiliyor, görseler de gizlendiğinizde sizi çabuk unutabiliyorlar...
Naoe’nin hızlı ve ölümcül saldırılarıyla Yasuke’nin güçlü ama yavaş hamleleri arasında geçiş yapmak, oyunun oynanışına taktiksel bir derinlik katıyor. Bu güzel bir denge olmuş. Ancak bu denge her zaman sağlanamıyor. Naoe’nin gizlilik becerileri, çoğu durumda Yasuke’ye kıyasla daha avantajlı. Özellikle büyük kale görevlerinde strateji asıl önceliğiniz olacak gibi. Bu görevlerin oldukça kapsamlı olduğunu ve uzun sürdüğünü de söylememiz lazım.

Görev Yapısı ve Keşifte Yeni Yaklaşımlar
Shadows’ta görevler, geliştirilen bir hedef tablosu üzerinden yönetiliyor. Bu sistem, Mirage’da kullanılan sistemin daha büyük ve daha detaylı bir versiyonu. Öte yandan bir Scout sistemimiz var ki bu bize büyük kolaylık sağlıyor. Scout’lar size hedef bögelerini taramakta yardımcı oluyor. Buna ihtiyacınız var, zira Shadows’taki keşif deneyimi, harita sistemindeki değişikliklerle birlikte daha doğal ve akıcı hale gelmiş durumda. Oyuncular artık haritada belirli simgeler üzerinden ilerlemek yerine, gerçekten keşif yaparak içeriği kendileri öğrenebiliyorlar. Bu da açık dünya hissini daha etkileyici kılıyor. Diğer yandan Scout’lar üssünüze kaynak taşıma noktasında işinize yarıyor.
Bu arada üs demişken, Shadows’ta üs kavramı oldukça geniş. Görevler arasında zamanınızı büyük ölçüde burada geçireceksiniz. Valhalla'daki Ravensthorpe yerleşimiyle benzer şekilde, ancak çok daha geniş ölçüde hazırlanmış. Topladığınız tüm madenler, odun ve mahsulleti buradaki binaların yapımında kullanıyorsunuz ve bunların size kazandırdığı yetenekleri de artık kendiniz keşfedebilirsiniz. Güçlenmenizde üsstün önemi büyük.
Diğer yandan yetenek ağacı geliştirmeleri de farklı kollardan ilerliyor Zırh ve silahlarınızı geliştirmeye odaklanmanız, size savaş arenasında büyük avantaj kazandırıyor. Gelişimler için de deneyim kazanmalı ve haritayı adım adım -veyahut atınızla- gezmelisiniz. Dediğimiz gibi Assassin’s Creed Shadows, açık dünya keşfini derinleştiren bir yapım olmuş. Oyunda, Japonya’nın en büyük şehirlerinden Kyoto, Osaka ve Edo gibi bölgeleri keşfedebiliyorsunuz. Yan görevler, klasik "git-öldür" görevlerinden daha fazlasını sunabiliyor. Pek tabii ki aralarında tekrarlanan da mevcut. Bunları arka arkaya yapmak yerine, hikaye ve yan görev odağınızı dengelemek oyundan alacağınız tadı artıracaktır.

Grafikler ve Atmosfer
Görsel açıdan ise, Assassin's Creed Shadows oldukça etkilendiğimiz bir yapım oldu. Önceki AC oyunlarına kıyasla göz alıcı durduğunu söyleyebiliriz. Assassin's Creed Shadows, hem görsel hem de atmosferik açıdan oldukça etkileyici görünüyor. Japonya’nın dört mevsimini tam anlamıyla hissedebileceğimiz oyun dünyası, karla kaplı dağlardan çiçek açan sakuralara kadar birçok doğal güzelliği bizlere sunuyor. Ayrıca dinamik hava durumu ve değişen mevsimler, oynanışı doğrudan etkiliyor. Yağmurlu bir gecede sessizce ilerlemek mi, yoksa güneşli bir öğleden sonra meydan okumak mı? Burada seçim sizlerin...

Optimizasyon ve Teknik Performans
Diğer bir konu ise, Ubisoft’un son oyunlarında karşılaşılan optimizasyon problemleri göz önüne alındığında, Assassin’s Creed Shadows’un performansı. Şu ana kadar gösterilen içeriklerde, oyunun PlayStation 5 ve Xbox Series X/S’te akıcı çalıştığı belirtiliyor. Biz oyunu PS5 üzerinden deneyimledik ve performans modunda yağ gibi aktığını söyleyebiliriz. Ancak anlamadığımız şey, Hideout’a, yani üsse geldiğimizde performans modundayken bile kare hızının dramatik biçimde düşmesi oldu. Buna hızlıca bir güncelleme gelmesi gerekiyor.

Sonuç
Assassin’s Creed Shadows, serinin hem aksiyon dolu hem de gizlilik odaklı yönlerini başarılı şekilde bir araya getiriyor. Japonya’nın tarihi atmosferini, iki farklı karakterin perspektifinden deneyimlemek, oyuna büyük bir derinlik katarken, görselliği, dövüş mekanikleri, zengin hikaye anlatımı ve açık dünya unsurlarıyla Assassin’s Creed Shadows, serinin en iddialı oyunlarından biri diyebiliriz. Yeni başlayanlar için devrim niteliğinde olmasa da, seriye yıllarını vermiş oyuncular için kaçırılmaması gereken bir deneyim. Şimdi tek soru şu: Kılıcınızı kuşanıp onurunuz için mi savaşacaksınız, yoksa gölgelerin içinde iz bırakmadan mı ilerleyeceksiniz? Yorumlarda buluşalım!
Puan: 80
KÜNYE
Yayıncı: Ubisoft
Geliştirici: Ubisoft
Tür: Aksiyon
Platform: PlayStation 5, PC, Xbox Series X/S
Web: www.ubisoft.com
Assassin’s Creed Shadows Sistem Gereksinimleri
Minimum Sistem Gereksinimleri:
- İşletim Sistemi:Windows 10 veya Windows 11 (64-bit sürümleri)
- İşlemci:Intel Core i7-4790 veya AMD Ryzen 5 1600
- RAM:8 GB
- Ekran Kartı:NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB veya AMD Radeon RX 570 4 GB
- Depolama:100 GB kullanılabilir alan
Önerilen Sistem Gereksinimleri:
- İşletim Sistemi:Windows 10 veya Windows 11 (64-bit sürümleri)
- İşlemci:Intel Core i7-8700K veya AMD Ryzen 5 3600
- RAM:16 GB
- Ekran Kartı:NVIDIA GeForce RTX 2070 8 GB veya AMD Radeon RX 5700 XT 8 GB
- Depolama:100 GB kullanılabilir alan