İnceleme
Kategoriler
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Son İncelenenler
Anker Soundcore P20i inceleme
Pusat Reflex Pro ve Pusat Reflex Ultra Kablosuz Oyuncu Mouse inceleme
AOC U27B3CF inceleme
Aqara Camera Hub G2H inceleme
PlayStation VR 2 inceleme
vivo V40 & v40 lite inceleme
Huawei WiFi 7 BE3 inceleme
Haber
Kategoriler
Kripto Dünyası
Cep Telefonu
Windows
Sosyal Medya
Oyun ve Eğlence
Bilim
Dijital Fotoğraf
Notebook
Ekran Kartları
Güvenlik
Mobil Uygulamalar
Twitter
Instagram
Facebook
CES 2024
Scooter
Araçlar
Netflix
Gitex 2022
En Son Haberler
Duşta idrar yapmak: Sağlıklı mı, sağlıksız mı?
Çernobil yasak bölgesi, insanlar için tekrar uygun olabilir mi?
Google Haritalar'da yeni dönem: Radarlar gidiyor, polisler geliyor
Çinli otomobil şirketinin marka elçisi Arda Turan oldu
Kemik iletimli Bluetooth kulaklık nasıl oluyor?
Cyberpunk 2077, daha dördüncü yılı dolmadan yakaladığı başarıyı kutluyor
Squid Game 2. sezon için yeni fragman yayınlandı
Forum
CHIP Online
Chip Dergisi
PDF Arşivi
2009
Haziran
CHIP Dergisi Arşivi: Haziran 2009 - Sayfa 110
108
109
110
111
112
Kategoriler
İnceleme
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Haberler
Cep Telefonu
Oyun ve Eğlence
Bilim
Notebook
Ekran Kartları
Mobil Uygulamalar
Yapay zeka
Sony Xperia Z3
Xiaomi
Xbox One
Windows 11
Windows 10
TikTok
Sinema
Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S6
Samsung Galaxy S5
Samsung
Playstation 5
Oyun konsolu
Otomobil
Ofis ve Finans
Note 4
MWC 2018
MWC 2017
MWC 2015
Microsoft
LG G6
LG G5
LG G4
LG G3
İşletim Sistemleri
İş dünyası
iPhone SE
iPhone 7
iPhone 6S
iPhone 6
iOS
Instagram
IFA 2017
HTC One M9
HTC 10
Google
Diziler
Discovery 2
CES 2018
CES 2017
CES 2015
Blockchain ve Bitcoin
Bilgisayarlar
Xbox Game Pass
Xbox Series S/X
Uzay
Android
Forum
© 2024 Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
RAPOR?F1?BİLGİSAYARLARI? 143 www.chip.cOM.TR 06/2009 RAPOR?F1?BİLGİSAYARLARI? Fren dengesi Pit alanı hız sınırı Atanabilir tuş Ön seçimleri arttırma Vites yükseltme Ön kanat yönetimi Yakıt karışımı Gaz pedalı ayarı Arka kanat ayarları Güvenli araç ayarları Pit stop anonsu Kavrama Problem: Veri kaydı seçimi KERS aktivasyonu FIA'dan bilgiler/yarış yönetim merkezi LED en uygun vites değiştirme zamanlamasını gösteriyor Çok işlevli ekran (vites, hız, rpm) Boş vites Ön ayarları azaltma Vites küçültme Sesli radyo Diferansiyel seçimi Sıvı desteği Lastik tipini uyarlama KERS modu KERS: Formula 1 için melez sistem Bu sezondan itibaren Formula 1 takımlarına KERS sistemlerini kullanma izni çıkıyor. İşte yeni teknolojinin çalışma prensibi Fren sırasında bir jeneratör vites sisteminin yardımına koşuyor. Bu jeneratör kinetik enerjiyi bataryalarda saklanan elektrik enerjisine dönüştürüyor. Böylelikle her turda şoförler, 6,6 saniyeliğine fazladan 81 PS kazanıyor. Bu güç motora bir elektrik motoru üzerinden iletiliyor. Bu enerji ise sadece normal sürüşlerde engellenmeye çalışılan sürtünme yalıtımından kazanılıyor. Fren Jeneratör / motor elektronik devreler batarya Jeneratör / motor elektronik devreler batarya Fren Saniyede aktarılan veri miktarı birkaç kilobyte'tan fazla değil nı anlıyoruz. Radyodan veri aktarımı tıpkı mobil radyo frekans ağları gibi 1.500 MHz'ten yapılıyor. Normal koşullar altında hatta Formula 1'in yüksek hızlarında dahi bant genişlikleri veri aktarmak için gereken koşulların çok üzerinde. Saniyede aktarılan veri miktarı birkaç kilobyte'tan fazla değil. Veri otoyolu: Radyo iletişimi motor arızalarını önlüyor Yine de bu aktarım kimi durumlarda sekteye uğrayabilir. Tepelik ya da ağaçlık arazilerde radyo iletişimi kesilebiliyor. Ancak veri kaybolmuyor. Kara kutu verileri bellekte bir araya getiriyor ve bağlantı sağlanır sağlanmaz iletiyor. İşte bu yüzden tüm takımların pit'in önünde bir anteni daha bulunuyor. Böylelikle bu anten sayesinde başlangıçtan bitiş çizgisine kadar derlenmiş tüm bilgiler kesinti yaşanmış olsa bile buraya daha sonra aktarılabiliyor. Her parkurda yaklaşık 4 MB veri toplanıyor. Veriler hemen pit alanında yer alan dosya sunucularında toplanıyor ve her ihtimale karşı yarış takımlarının bilgisayar merkezlerine uydu üzerinden aktarılıyor. Yarış sırasında elde edilen veriler hayli önem arz ettiğinden bu kadar titiz davranılıyor. Hatta yarışın seyrine bile yön veriyor. Örneğin bu sayede şoförün belirli durumlarda nasıl hareket edeceği belirleniyor. Eğer motorda sıkıntı varsa ve hararet yapmışsa, radyo aracılığıyla şoföre önündeki rakibinin kuyruğundan kopmasını böylelikle panelden hava alarak harareti düşürmesi anında tavsiye ediliyor. Böylelikle soğutucular daha iyi hava alıyor, yakıt tüketimi azalıyor, belirlenen pit stop erteleniyor ve rakip aslında arkasındaki yarışçıdan geri kalmış oluyor. Yarışmacılar arasında herhangi bir taktik hırsızlığına başvurulmaması için tüm radyo frekansları şifreleniyor. Bu durumun istisnası yok. Ancak ne yazık ki FIA yönergesine göre pit stop'larda şoföre verilen talimatlar, pit radyosu aracılığıyla herkese duyurulmak zorunda. Takımlar veri hırsızlığından çok korkuyor. Boşuna da değil: 2007 yazında Formula 1 büyük bir veri hırsızlığı skandalı yaşamıştı. Bir Ferrari mühendisi takımının bilgilerini ve İtalyan devinin yeni Ferrari üretim bilgilerini içeren bir CD'yi McLaren Mercedes'e vermiş, olayın açığa çıkmasından sonra McLaren Mercedes 100 milyon Euro'luk cezayı ödemişti. Ferrari tabuları yıkıyor: Herkes internet üzerinden uzaktaki verilere erişecek Yarış sezonunun dışında takımlar her daim yeni gelişmeleri toplumla paylaşıma açar. Barselona'daki test sürüşleri sırasında Ferrari, yeni web sitesini seçilmiş birkaç gazeteciyle paylaşma kararı aldı. Yüksek fiyatlara yazılan ve harika bir sunumla tanıtılan site eskisinin yerini aldı ve bu yeni sezonun başlangıcı için harika bir zamanlamaydı. Markanın hayranı site ziyaretçilerine, gezintileri sırasında iç yaşantılarının büyük bir tatmine ulaşacağı üretici tarafından garantileniyordu. Maranello'daki tesisleri gezmenize yarayan bir video turu size eşlik ediyordu. Otomobil editörlerinin dahi haberinin olmadığı detaylandırılmış bilgiler, talep edildiği takdirde anında kullanıcıların bilgisine sunuluyordu. Üstelik Michael Schuhmacher'e karşı sitede oynayabileceğiniz bir yarış oyunu, siteye olan ilgiyi hep yukarıda tutabilecek düzeydeydi. Fakat teknoloji tutkunları için en büyük haber, yarış arabalarının iç tasarımları bir yana bırakılacak olursa, yarış sırasında araçların, şoförlerin ve parkur bilgilerinin paylaşımıydı. Her yarıştan birkaç saat sonra araçların fren güçleri, vites bilgileri, motor hızları ve süratleri kullanıcılarla paylaşılacaktı. Ferrari için uzaktan erişim sayesinde derlenen bu bilgilerin internette yayınlanma hızı çok kayda değer olmasa da, böylesi bilgilerin online olarak yayınlanması bir tabunun daha yıkılması anlamına geliyordu. Bugüne kadar Ferrari şoförleri bile sadece kendi istatistiklerini inceleyebiliyor ama takım arkadaşlarınınkilere bakamıyorlardı. Gelecekte pit'te sıkıntıyla beklemek yerine Felipe Massa'nin Kimi Raikkönen'in istatistik verilerini inceleyerek kendine hırs yapacağından eminiz. yigitus@chip.com.tr