İnceleme
Kategoriler
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Son İncelenenler
Anker Soundcore P20i inceleme
Pusat Reflex Pro ve Pusat Reflex Ultra Kablosuz Oyuncu Mouse inceleme
AOC U27B3CF inceleme
Aqara Camera Hub G2H inceleme
PlayStation VR 2 inceleme
vivo V40 & v40 lite inceleme
Huawei WiFi 7 BE3 inceleme
Haber
Kategoriler
Kripto Dünyası
Cep Telefonu
Windows
Sosyal Medya
Oyun ve Eğlence
Bilim
Dijital Fotoğraf
Notebook
Ekran Kartları
Güvenlik
Mobil Uygulamalar
Twitter
Instagram
Facebook
CES 2024
Scooter
Araçlar
Netflix
Gitex 2022
En Son Haberler
Duşta idrar yapmak: Sağlıklı mı, sağlıksız mı?
Çernobil yasak bölgesi, insanlar için tekrar uygun olabilir mi?
Google Haritalar'da yeni dönem: Radarlar gidiyor, polisler geliyor
Çinli otomobil şirketinin marka elçisi Arda Turan oldu
Kemik iletimli Bluetooth kulaklık nasıl oluyor?
Cyberpunk 2077, daha dördüncü yılı dolmadan yakaladığı başarıyı kutluyor
Squid Game 2. sezon için yeni fragman yayınlandı
Forum
CHIP Online
Chip Dergisi
PDF Arşivi
2009
Haziran
CHIP Dergisi Arşivi: Haziran 2009 - Sayfa 108
106
107
108
109
110
Kategoriler
İnceleme
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Haberler
Cep Telefonu
Oyun ve Eğlence
Bilim
Notebook
Ekran Kartları
Mobil Uygulamalar
Yapay zeka
Sony Xperia Z3
Xiaomi
Xbox One
Windows 11
Windows 10
TikTok
Sinema
Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S6
Samsung Galaxy S5
Samsung
Playstation 5
Oyun konsolu
Otomobil
Ofis ve Finans
Note 4
MWC 2018
MWC 2017
MWC 2015
Microsoft
LG G6
LG G5
LG G4
LG G3
İşletim Sistemleri
İş dünyası
iPhone SE
iPhone 7
iPhone 6S
iPhone 6
iOS
Instagram
IFA 2017
HTC One M9
HTC 10
Google
Diziler
Discovery 2
CES 2018
CES 2017
CES 2015
Blockchain ve Bitcoin
Bilgisayarlar
Xbox Game Pass
Xbox Series S/X
Uzay
Android
Forum
© 2024 Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
RAPOR?F1?BİLGİSAYARLARI? 141 www.chip.cOM.TR 06/2009 RAPOR?F1?BİLGİSAYARLARI? modern zamanlar Ferrari yeni Formula 1 sezonunu melez KERS teknolojisi ve cesur web sitesi konseptiyle açıyor.Hız tutkusu her yerde üretim safhası gerçekleştiriliyor. Sadece beş altı yıl önce, tasarım mühendisleri vakitlerinin çoğunu basınçlı hava tünelinde geçiriyordu. Oysaki şu günlerde bu testlerin yarısını ana bilgisayarda gerçekleştirebiliyorlar. Hatta oturma koltuğu bile önceleri karbon fiber mat'larla kaplanırken bugün burada da bilgisayardan yardım alınıyor. Nihayetinde sürücü aldığı virajlarda 4G şiddetindeki basınçlara dayanabilmeli ki bu yerkürenin basıncından dört kat daha fazla. En ufak basınç farklılıklarının bile sürücülerin hareketlerini değiştirebildiği biliniyor. Bu yılki Formula 1 sezonunun gereksinimleri oldukça fazlaydı. Arabaların hepsi yeniden elden geçirildi; yeni tekerlekler eklendi ve hatta yan ayna tasarımları bile değişti. Bu değişimlerin en önemlisi ise ilk bakışta fark edilmeyen, araçların üzerindeki sembollerde yaşandı Ferrari'nin F60 modelinde sembol burunun yukarı kısmına kokpit'in hemen yanına taşındı. Tabii küçük bir sarı üçgen ve içindeki yüksek voltaj anlamına gelen şimşek işaretiyle. Formula 1 imajını sağlamlaştırmak için yeni arayışlar içinde. İşte bu yüzden Uluslararası Federasyon Başkanı (FIA) Max Mosley, 800 PS'lik melez sistemli KERS yarış arabalarını devreye soktu. Bu dört harf kinetik enerji geri dönüşüm sistemi anlamına geliyor. Çalışma prensipleri ise kısaca şöyle: Fren diferansiyel mekanizması tamamen vites kutusuyla entegre durumda. Fren yaparken aksların hareketinden entegre küçük güç istasyonu elektrik enerjisi üretiyor ve bataryalara yüklüyor. Tekrar gaza basıldığında ise bu küçük jenaratör bir düğmeye basıldığında motorla iletişime geçiyor ve böylelikle sistemin enerji gereksinimini beslemeye başlıyor. Bu yeni teknoloji ek olarak yaklaşık 60 kilowatt enerji üretiyor ki bu da fazladan 81 PS ek güç demek. FIA'nın kurallarına göre bu uygulama her turda 6,6 saniye kadar uygulanabiliyor. Bu sezon kullanılmaya başlanacak olan KERS sistemi, önümüzdeki yıldan itibaren yarışların vazgeçilmez bir parçası olacak. Meçhul elektrik çarpması: F1 teknikerleri ve tehlikeli işleri Aslına bakılırsa KERS sistemi Formula 1 teknisyenlerinin yeni bir buluşu değil. Toyota çok uzun süredir bu enerjinin geri dönüşümü prensibini ürettiği araçlarda kullanıyordu. Yine de sistem Formula 1'de epey geliştirildi. Özellikle de batarya ve motor entegrasyonu; bunlardan hiçbiri bugüne kadar bu ebatlarda büyüyüp ağırlaşmamıştı. BMW Sauber F1 takımı bu ağırlığı epey azalttı ve sistemi yaklaşık 30 kg. düzeyine indirebildi. Yine de diğer yarış takımları bu düzeylere inebilmiş değil. Zamanla bu sistemin de kendine özgü benchmark'ları olacaktır. Bu ağırlık ister istemez aracı yavaşlatıyor ve yakıt tüketimini arttırıyor. Dolayısıyla söz konusu uygulamanın Mosley'in getirmek istediği yenilik argümanıyla ne kadar uyumlu olduğu tartışmalı. Bir parkur esna-