İnceleme
Kategoriler
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Son İncelenenler
TP-Link RE705X inceleme
Anker Soundcore P20i inceleme
Pusat Reflex Pro ve Pusat Reflex Ultra Kablosuz Oyuncu Mouse inceleme
AOC U27B3CF inceleme
Aqara Camera Hub G2H inceleme
PlayStation VR 2 inceleme
vivo V40 & v40 lite inceleme
Haber
Kategoriler
Kripto Dünyası
Cep Telefonu
Windows
Sosyal Medya
Oyun ve Eğlence
Bilim
Dijital Fotoğraf
Notebook
Ekran Kartları
Güvenlik
Mobil Uygulamalar
Twitter
Instagram
Facebook
CES 2024
Scooter
Araçlar
Netflix
Gitex 2022
En Son Haberler
İnsanlar, acı biber yemeyi neden sever?
Arama devi Google, Titanik'e mi benziyor?
Apple hayranlarına müjde: O ayakkabıyı artık giyebileceksiniz
Android için Xbox uygulama mağazası hazır; ama...
Microsoft Flight Simulator 2024 İncelemesi
16 yaşından küçüklere sosyal medya kullanmak artık yasak
Akıllı telefonlar yükselirken, Apple neredeyse yerinde sayıyor
Forum
CHIP Online
Chip Dergisi
PDF Arşivi
2009
Nisan
CHIP Dergisi Arşivi: Nisan 2009 - Sayfa 114
112
113
114
115
116
Kategoriler
İnceleme
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Haberler
Cep Telefonu
Oyun ve Eğlence
Bilim
Notebook
Ekran Kartları
Mobil Uygulamalar
Yapay zeka
Sony Xperia Z3
Xiaomi
Xbox One
Windows 11
Windows 10
TikTok
Sinema
Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S6
Samsung Galaxy S5
Samsung
Playstation 5
Oyun konsolu
Otomobil
Ofis ve Finans
Note 4
MWC 2018
MWC 2017
MWC 2015
Microsoft
LG G6
LG G5
LG G4
LG G3
İşletim Sistemleri
İş dünyası
iPhone SE
iPhone 7
iPhone 6S
iPhone 6
iOS
Instagram
IFA 2017
HTC One M9
HTC 10
Google
Diziler
Discovery 2
CES 2018
CES 2017
CES 2015
Blockchain ve Bitcoin
Bilgisayarlar
Xbox Game Pass
Xbox Series S/X
Uzay
Android
Forum
© 2024 Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
157 www.chip.cOM.TR 04/2009 Veri kaydedici İnternette online katalog isteyenler, erotik sayfalara girenler ya da kimi çekilişlere katılanlar, veri merkezlerini beslemekten başka bir şey yapmıyor. CD'sinde yoğunlaşmışsa muhtemelen bir aile büyüğünün yaş günü yaklaşıyor demektir. Ancak artık yeni ürün haberlerinin ya da özel ürün tanıtımlarının yer aldığı postaları manipüle etmek mümkün değil. Ayrıca bir şey satın almamış olsanız dahi gözle görülür oranda çocuk oyuncakları ve elektronik eşyalar alanındaki tanıtımların hayli arttığı da bir gerçek. Artık TV ve DVD oynatıcı tanıtımları sadece çok sayıda DVD satın alanlara değil, bir DSLR fotoğraf makinesi gibi benzer alanlarda alış veriş yapanlara da gönderiliyor. Tabii bu veriler, Amazon'daki pazarlama uzmanlarına bir çıkar sağlamasalardı hiçbir anlamları olmayacaktı. Reklâm stratejistleri için kesin sonuç getiren tanıtımlar, artık gerçeğe dönüşmüş hayaller ancak müşterilerin de midesini bulandırdıkları bir gerçek. Stratejistler bir kişinin evlilik durumundan yaşam tarzından, eğlence anlayışından, onun gelir durumunu çıkartabiliyor. Bu kişisel veriler, reklâmcılara büyük titizlikle reklâm yapmalarını ya da alış veriş ipuçlarını sunmalarını sağlıyor. Sadece müşterinin için DVD tavsiyeleri gelmeye başlıyor. Dahası ilk Barbie bebek seçiminde Amazon, bir kızınız olduğunu hemen anlıyor. Skoda Octavia model bir aracın tamir el kitabı sadece o aracı kullananlar tarafından satın alınıyor; tabii bu arada bir bahçe kitabı da ancak müstakil bir eve taşınmış olanların tercih edeceği bir üründür. Geriye sadece bir tek sır kalıyor: O da Amazon'un bu veriyi nasıl kullandığı. Konu hakkında Amazon sözcüsü Christine Höger "yorum yok" demekle yetiniyor. Sadece müşterilerin sitedeki "Bu tavsiyeyi nerden aldım" bağlantısına tıklamasının, Amazon'a yeterince ipucu sağladığını belirtiyor ve bunun gayet şeffaf olduğunu söylüyor. Dahası, müşteriler kendilerine gösterilenleri ayıklıyor: "Kolaylıkla tavsiyeler kısmında kendilerine uygun olmayan kutulardaki onay işaretlerini kaldırıyorlar." Böylelikle örneğin tavsiyeler, bir halk türküsü V eri' çok soyut bir kavramdır. Sadece ihtiyaç duyduğumuzda bilgisayardan çeşitli yazılımlarla okumamıza yarayan bir ve sıfır kümelerinden ibarettir. Verilerin ne kadar fark edilir oldukları ise başka bir meseledir. Belki de konunun bu kadar soyut olmasının altında insanların ilgisizliği yatıyor. Öyle ya da böyle insanlar verilere karşı duyarsızlar. Ancak bazı durumlarda veriler soyutluktan çıkıyor, elle tutulabilir, anlaşılabilir ve ilgi duyulur hale geliyorlar. Örneğin daha önce adını bile duymadığınız bir alış veriş merkezi hakkında bilgilendirici bir e-posta aldığınızda... E-posta adresinizin, söz konusu reklâm için nereden bulunduğunu düşünmeye başladığınızda, verilere olan ilginiz derhal artacaktır. Dahası alış veriş merkezinin reklâmlarda parfümlere yaptığı vurgu, sizin daha önce internetten yaptığınız siparişlerle örtüştüğü için durum daha da ilginçleşebilir. Çünkü internetten satın alma işi de, verilerden başka bir şey değil. Yaşasın kızımız oldu: Bir Barbie bebek ya da bahçecilik kitabı müşteriyi ifşa ediyor. Pazarlama dilinde hedefleme, belirli bir e-posta reklâm grubunun hedef alınması anlamına geliyor. Amazon'dan alış veriş yapan hemen herkes bu gruba dâhil. Örneğin eğer bir öykü kitabı almışsanız bir sonraki ziyaretinizde, bu başlık altındaki önerilerle karşılaşıyorsunuz. Yaptığınız her alışveriş, tercihleriniz hakkında kendinizi biraz daha açığa çıkarttığınız anlamına geliyor ve çok kısa bir süre sonra pazarlamacı, müşterisinin kesin bir profilini çıkartabiliyor. Örneğin 80'lerin müzik gruplarına yönelik yaptığınız incelemeler sizin yaklaşık yaşınızı ortaya çıkartıyor. Düğün töreni için yapacağınız tercihler, doğum öncesi egzersizleri ya da çocuk isimleri kitapları ise bu yaş tahminini daha da kesinleştiriyor. Böylelikle her şey netleşiyor ve kısa bir süre sonra size bebek oyuncakları, diyet yemekleri kitabı ve akşam yemeğinden sonra izlemeniz "Reklamda nokta atışı" RAPOR?VERİ?MADENCİLİĞİ? Amazon sizi sizden iyi tanıyor