İnceleme
Kategoriler
Anakart
Cep Telefonu
Notebook
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Son İncelenenler
vivo V40 & v40 lite inceleme
Huawei WiFi 7 BE3 inceleme
iPhone 16 Pro inceleme
Nillkin Desktop Stand, Nillkin MagRoad Lite, Nillkin Bolster Portable Stand inceleme
Mcdodo MC-1360 10.000 mAh LED Göstergeli Powerbank inceleme
Omix X6 inceleme
Anker Soundcore P40i inceleme
Haber
Kategoriler
Kripto Dünyası
Cep Telefonu
Windows
Sosyal Medya
Oyun ve Eğlence
Bilim
Dijital Fotoğraf
Notebook
Ekran Kartları
Güvenlik
Mobil Uygulamalar
Twitter
Instagram
Facebook
CES 2024
Scooter
Araçlar
Netflix
Gitex 2022
En Son Haberler
Assassin's Creed Syndicate'e 9 yıl sonra gelen sürpriz
Evinizde kesintisiz kablosuz ağ gücü: TP-Link RE705X incelemesi
Evinizde kesintisiz kablosuz ağ gücü
Instagram, algoritmasıyla ilişkinizde "temiz bir sayfa" açmak istiyor
Razer yapay zeka destekli GAIADEX’i tanıttı!
Turkcell mobil uygulaması yenilendi
DJI, Osmo Action 5 Pro, Air 3S ve Neo’yu Türkiye pazarına sundu
Forum
CHIP Online
Chip Dergisi
PDF Arşivi
2008
Mart
CHIP Dergisi Arşivi: Mart 2008 - Sayfa 136
134
135
136
137
138
Kategoriler
İnceleme
Anakart
Cep Telefonu
Notebook
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Haberler
Cep Telefonu
Oyun ve Eğlence
Bilim
Notebook
Ekran Kartları
Mobil Uygulamalar
Yapay zeka
Sony Xperia Z3
Xiaomi
Xbox One
Windows 11
Windows 10
TikTok
Sinema
Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S6
Samsung Galaxy S5
Samsung
Playstation 5
Oyun konsolu
Otomobil
Ofis ve Finans
Note 4
MWC 2018
MWC 2017
MWC 2015
Microsoft
LG G6
LG G5
LG G4
LG G3
İşletim Sistemleri
İş dünyası
iPhone SE
iPhone 7
iPhone 6S
iPhone 6
iOS
Instagram
IFA 2017
HTC One M9
HTC 10
Google
Diziler
Discovery 2
CES 2018
CES 2017
CES 2015
Blockchain ve Bitcoin
Bilgisayarlar
Xbox Game Pass
Xbox Series S/X
Uzay
Android
Forum
© 2024 Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
radar kullanıyor, elde edilen görüntüleri bagajlardaki bilgisayarlara gönderiyor. Bu bilgisayarlar da görüntüleri gerçek zamanlı olarak hesaplayıp otomobilin hızlanıp yavaşlamasına, düz gitmesine ya da dönmesine, bir kavşakta durup durmamasına karar veriyor. Güç hesaplama: 800 kiloluk teknoloji, 500 GB veri Yazılımın tüm bu kararları vermesi ve elbette aralarından en akıllıca olanları seçmesi gerekiyor. Bu yüzden takımlar donanımları inşa etmeye ayırdıkları vaktin bir benzerini de programlamaya ayırıyor. Stanford yarış takımının şefi Dr. Sebastian Thrun, bu iş üzerinde kaç saat harcadıklarını bilemiyor. "Bir kişinin dört yıllık emeği eder" diyor. Onun için en önemli şey yazılımın az yer kaplıyor olması. Yazılım ancak bu şekilde kararlı çalışıyor, hata bulmak kolaylaşıyor ve donanım kaynaklarından tasarruf ediliyor. Thrun'un takımının kullandığı tüm ekipman Junior'un bagajına rahatça sığıyor. Intel Core 2 Duo işlemcili iki bilgisayar, bir ağ anahtarı, algılayıcılar için birkaç denetleme aygıtı ve bir de ilave akü. Bu bile gereğinden fazla sayılır. "Planlamaya başladığımızda ne kadar donanıma ihtiyacımız olacağını bilmiyorduk," diyor Thrun. Takım hesaplamalarda biraz fazla cömert davranmış. Thrun "Bugün bilgisayarlardan birini kapatıp sadece biriyle yola çıkacağız," diyor. Bu da yeterli, çünkü onlara gereken şey yazılımın akıllı olması, işlem gücünün fazlalığı değil. Thrun bunun için "bu gerçek bir yazılım yarışı" diyor. Diğer takımlarsa farklı yaklaşımlar izliyor. Örneğin Tartan Racing ekibinin "Boss" (Patron) adlı Chevrolet Tahoe'su adeta ayaklı bir bilgisayar merkezi. Araç tam 800 kiloluk bilgisayar donanımıyla dolup taşıyor. Hatta Kaliforniya sıcağında soğutma sağlayabilmek için fazladan bir kliması bile var. Bu arazi aracında Intel Core 2 Duo işlemcilerle donatılmış tam 10 blade sunucu çalışıyor. Tartan Racing'in direktörü Dr. William Whittaker "Boss doğru anda doğru kararı verebilmek için her saniye binlerce olayı inceliyor," diyor. Bu da muazzam bir veri yığını oluşturuyor. Whittaker, "Böyle bir yarışın sonunda yaklaşık yarım Terabyte veri inceliyoruz. Arabanın üstündeki Lidar lazeri 10 bilgisayara saniyede 40 Mbit veri gönderiyor," diyor. Diğer takımlarsa daha derli toplu tasarımlar oluşturmuş, söz gelimi Insight Racing takıUrban Challenge'ın 11 finalistinden altısı finiş çizgisine vardı ama kaldırıma çarpanlar yarışı kaybetti. Start çizgisinde 100 yarışmacı, finişte ise kimse yok. İlk yarışta tüm robot arabalar kuma saplandı. Darpa Challenge'da çölü üç takım aştı, diğer robot otomobiller ise havlu attı. Son istasyon çöl kumu: Darpa Challenge'ın tarihçesi 2004 2005 2007 "Bu gerçek bir yazılım yarışı." Dr. Sebastian Thrun, Stanford takımı Foto: Carnegie Mellon Tartan Racing; Darpa; GettyImages; A. Hentschel; Intel PR; Illustration: R. Piekarski KAzAnAn oTomoBİlİn TEKnolojİSİ Otomobil2007 Chevy Tahoe, 5,3 litre hacimli, 8 silindirli motor, dört çekiş, otomatik vites. AlgılayıcılarAracın önünde ve yanlarında 200 metre mesafeli beş radar algılayıcısı var. Bunlar duran ve hareket eden engelleri saptıyor. Buna ek olarak dört Lidar sistemi (lazerli radar) bulunuyor ve otomobile yakın mesafeyi denetliyor. Örneğin kaldırıma çarpma konusunda uyarıyor. Yolda ise otomobil normal GOS sistemiyle idare ediliyor. BilgisayarHer biri 2,16 GHz hızında 10 adet Intel Core2Duo blade. Çok işlemcili sistem gigabyte Ethernet ile eşgüdümlü çalışıyor. Yazılım mimarisi ise Linux tabanlı. Bilgi içinwww.tartanracing.org 192 " CHIP.COM.TR " MART 2008 RAPOR Darpa mücadelesi