İnceleme
Kategoriler
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Son İncelenenler
Anker Soundcore P20i inceleme
Pusat Reflex Pro ve Pusat Reflex Ultra Kablosuz Oyuncu Mouse inceleme
AOC U27B3CF inceleme
Aqara Camera Hub G2H inceleme
PlayStation VR 2 inceleme
vivo V40 & v40 lite inceleme
Huawei WiFi 7 BE3 inceleme
Haber
Kategoriler
Kripto Dünyası
Cep Telefonu
Windows
Sosyal Medya
Oyun ve Eğlence
Bilim
Dijital Fotoğraf
Notebook
Ekran Kartları
Güvenlik
Mobil Uygulamalar
Twitter
Instagram
Facebook
CES 2024
Scooter
Araçlar
Netflix
Gitex 2022
En Son Haberler
Duşta idrar yapmak: Sağlıklı mı, sağlıksız mı?
Çernobil yasak bölgesi, insanlar için tekrar uygun olabilir mi?
Google Haritalar'da yeni dönem: Radarlar gidiyor, polisler geliyor
Çinli otomobil şirketinin marka elçisi Arda Turan oldu
Kemik iletimli Bluetooth kulaklık nasıl oluyor?
Cyberpunk 2077, daha dördüncü yılı dolmadan yakaladığı başarıyı kutluyor
Squid Game 2. sezon için yeni fragman yayınlandı
Forum
CHIP Online
Chip Dergisi
PDF Arşivi
2005
Nisan
CHIP Dergisi Arşivi: Nisan 2005 - Sayfa 122
120
121
122
123
124
Kategoriler
İnceleme
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Haberler
Cep Telefonu
Oyun ve Eğlence
Bilim
Notebook
Ekran Kartları
Mobil Uygulamalar
Yapay zeka
Sony Xperia Z3
Xiaomi
Xbox One
Windows 11
Windows 10
TikTok
Sinema
Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S6
Samsung Galaxy S5
Samsung
Playstation 5
Oyun konsolu
Otomobil
Ofis ve Finans
Note 4
MWC 2018
MWC 2017
MWC 2015
Microsoft
LG G6
LG G5
LG G4
LG G3
İşletim Sistemleri
İş dünyası
iPhone SE
iPhone 7
iPhone 6S
iPhone 6
iOS
Instagram
IFA 2017
HTC One M9
HTC 10
Google
Diziler
Discovery 2
CES 2018
CES 2017
CES 2015
Blockchain ve Bitcoin
Bilgisayarlar
Xbox Game Pass
Xbox Series S/X
Uzay
Android
Forum
© 2024 Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
dü?en bir eylem olarak görünebilir, ne var ki H2R motorunun içindeki silindirleri iten tepkimeden sonra karbonmonoksit gaz› de¤il, su ortaya ç›k›yor. Yanma eylemi de asl›nda kimyasal bir tepkimeyi ifade ediyor. Ortaokulda kimya derslerinde ö¤retilen s›radan bir formül, belki de dünyan›n kurtulu?unu simgeliyor: 2H2O + elektrik --> 2H2 + O2. Yani 2 su molekülü ve enerji tepkimeye girdi¤inde veya yand›¤›nda 2 H2 molekülü ve oksijen ortaya ç›k›yor. Bu tepkimeyi tersine çevirdi¤inizde ise, 2H2 + O2 --> 2H2O + enerji, yani 2 H2 molekülüyle oksijeni tepkimeye soktu¤unuzda elinize bir miktar saf su ve enerji geçiyor. Söz konusu enerji otomobilin pistonlar›n› çevirmek için kullan›l›rken, su da yeniden hidrojen elde etmek için kullan›labiliyor. Dolay›s›yla sistem mucizevi bir biçimde üretti¤i at›¤› bile yeniden enerji üretimine dahil edebiliyor. Araç asl›nda do¤rudan su yakm›yor; ancak su, arac›n kulland›¤› yak›t›n, yani s›v› hidrojenin elde edilebilece¤i önemli bir kaynak. Dolay›s›yla gelece¤in araçlar›n›n suyla çal›?aca¤›n› söylemek abart› de¤il. S›v› hidrojenin faydalar› saymakla bitmiyor S›v› hidrojeni yak›t olarak kullanman›n faydalar›n› s›ralamak gerekirse, öncelikle temiz bir enerji kayna¤› olmas› söylenebilir ama tek faydas› temiz olmas› da de¤il. Hidrojen evrende en fala bulunan molekül ve dünyada da 10. en bol bulunan molekül olma özelli¤ini ta?›d›¤› için neredeyse sonsuz bir enerji kayna¤›, bu yüzden de çok ucuz. Hidrojenin yeniden kullan›labilir olmas› ve at›k olarak ç›kard›¤› sudan yeniden hidrojen üretilebilmesi, onu mükemmel bir yak›t yap›yor. Ayr›ca hem hafif olmas› hem de hidrokarbonlardan daha çok enerji üretmesi bilim adamlar›n›n dikkatini çekiyor. Buz gibi bir gerçek: -253 derecede yanan hidrojen Hidrojeni s›v›la?t›rmak için -253 dereceye kadar so¤utmak gerekiyor. Dolay›s›yla H2R'nin deposunda bas›nç alt›nda tutulan s›v› hidrojenin bir kaza sonucunda d›?ar› ç›kmas› halinde çevredeki canl›lara zarar vermesi ihtimali, ayn› zamanda endüstrinin di¤er aktörlerinin s›v› hidrojen yerine hidrojen pilleri kullanmas›n›n da sebeplerinden biri. Ancak BMW yeterli güvenlik önlemleri al›nd›¤›nda s›v› hidrojenin zarars›z oldu¤unu ispatlamak için, yar›? otomobili gibi yüksek h›zda kaza tehlikesi büyük bir model geli?tirmeyi tercih etmi?. Arac›n hidrojen deposu da iki a?amal› bir güvenlik sistemi içine hapsedilmi?. Ayr›ca motor içine sal›nan s›v› hidrojenin genle?ip bas›nc› art›rarak tehlike yaratmamas› için de motorun çevresi havayla so¤utma sistemleriyle donat›lm›?. Hidrojen yak›t› kullanan ula?›m araçlar› konusundaki en önemli endi?elerden biri de araçlardan yeterli performans al›namamas›. Yükü a¤›r bir arac›n dik bir yoku?u ç›kaca¤›ndan emin olamayan insanlar›n, hidrojenle çal›?an otomobiller yerine benzinli motorlar talep edece¤inin fark›nda olan otomobil endüstrisinin, hidrojenin yeterlili¤ini ispatlamak için H2R gibi güçlü otomobillerle gövde gösterisi ve hidrojen propagandas› yapmas› asl›nda do¤ru bir pazarlama stratejisi. Bir buçuk tonluk a¤›rl›¤› ile bir yar›? pistinde 301 km/h h›z yapabilen hidrojen motorlu bir otomobilin ?ehir içinde yük ta?›yan çe?itlerinin ya da kalabal›k aileler için sedan veya genel kullan›ma yönelik kompakt modellerinin de 100-150-200 km/s gibi h›zlar› rahatl›kla yakalayaca¤› görülecektir. Bilgi için: www.bmw.com Cem ?anc›, cemsanci@chip.com.tr CHIP"N‹SAN 2005 193 Tasar›m:H2R'nin tasar›m› arac› rüzgarla dost yapacak ?ekilde dü?ünülmü?. BMW laboratuvarlar›ndaki mühendislerin 10 ayl›k çal›?mas› sonucunda h›z rekoru k›ran hidrojenli bir otomobil ortaya ç›km›?. 36.0 litre, V-12 s›v› hidrojenle çal›?an motor 3232 beygir gücünde 3Maksimum h›z› 301 km/h 3Alüminyum kasa kaplama 3Karbon-fiberle güçlendirilmi? Formula-1 tipi yap› 30-100 km/s h›za ç›k›? süresi 6 saniye 3A¤›rl›¤› yakla?›k 1,560 kg (yak›t doluyken ve sürücü içindeyken) 35,4 metre uzunlu¤unda 2 metre geni?li¤inde H2R'N‹N ANATOM‹S‹ »S›v› hidrojenin gücü Temiz motor:Arac›n motoru klasik içten yanmal›, enjeksiyonlu motorlar› and›r›yor. Ama hidrojen yak›yor.