İnceleme
Kategoriler
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Son İncelenenler
AOC U27B3CF inceleme
Aqara Camera Hub G2H inceleme
PlayStation VR 2 inceleme
vivo V40 & v40 lite inceleme
Huawei WiFi 7 BE3 inceleme
iPhone 16 Pro inceleme
Nillkin Desktop Stand, Nillkin MagRoad Lite, Nillkin Bolster Portable Stand inceleme
Haber
Kategoriler
Kripto Dünyası
Cep Telefonu
Windows
Sosyal Medya
Oyun ve Eğlence
Bilim
Dijital Fotoğraf
Notebook
Ekran Kartları
Güvenlik
Mobil Uygulamalar
Twitter
Instagram
Facebook
CES 2024
Scooter
Araçlar
Netflix
Gitex 2022
En Son Haberler
Bir araştırma bu içeceğin erkeklerde saç dökülmesini teşvik ettiğini savunuyor
Villena Hazinesi içindeki gizemli uzaylı izleri
Sony, çok güçlü bir PlayStation el konsolu mu geliştiriyor?
STALKER 2: Heart of Chornobyl'den göz kamaştıran başarı
LEGO Horizon Adventures inceleme: Eğlenceli bir macera ve yaratıcı bir deneme
Instagram DM'lerine yeni özellikler: Canlı konum ve takma adlar
vivo V40 kamera özellikleri neler?
Forum
CHIP Online
Chip Dergisi
PDF Arşivi
2005
Şubat
CHIP Dergisi Arşivi: Şubat 2005 - Sayfa 100
98
99
100
101
102
Kategoriler
İnceleme
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Haberler
Cep Telefonu
Oyun ve Eğlence
Bilim
Notebook
Ekran Kartları
Mobil Uygulamalar
Yapay zeka
Sony Xperia Z3
Xiaomi
Xbox One
Windows 11
Windows 10
TikTok
Sinema
Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S6
Samsung Galaxy S5
Samsung
Playstation 5
Oyun konsolu
Otomobil
Ofis ve Finans
Note 4
MWC 2018
MWC 2017
MWC 2015
Microsoft
LG G6
LG G5
LG G4
LG G3
İşletim Sistemleri
İş dünyası
iPhone SE
iPhone 7
iPhone 6S
iPhone 6
iOS
Instagram
IFA 2017
HTC One M9
HTC 10
Google
Diziler
Discovery 2
CES 2018
CES 2017
CES 2015
Blockchain ve Bitcoin
Bilgisayarlar
Xbox Game Pass
Xbox Series S/X
Uzay
Android
Forum
© 2024 Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
CHIP" ?UBAT2005 GÜNCEL "KAPAK "DONANIM "YAZILIM HI-TECH‹nsan makineye kar?›INTERNET "PRAT‹K "166 İkinci yöntem olabildiğince iyi değerlendirmede bulunuyor. Bu da akıllıca,ama yavaş.Tüm pozisyonları önceden hesaplamak hiçbir bilgisayar için olanaklı değil.40 hamleli bir satranç partisi için,evrendeki atom sayısından daha fazla ihtimal söz konusu. İyi satranç programları bugün 30 yarım hamleye kadar önceden hesaplıyor,ama yanlış yolda gidiyorlarsa da bunun farkına varmaları ve daha iki yarım hamleden sonra başka bir alternatife başvurmaları gerekiyor.Yazılımlar bunun için ön planda en iyi olanağı arayan ve uygun yolu seçen Alpha-Beta algoritmasını ve de Null-Move yöntemini kullanıyor.Null Move yönteminde bilgisayar sanal olarak aynı anda iki hamle yapıyor.Buna rağmen hiçbir avantaj elde edilemiyorsa ilk hamle daha fazla incelenmiyor. Bilgisayarlar gitgide insana benzer bir hal al›yor İyileştirilmiş algoritmalar sayesinde bilgisayarların oyun tarzı gitgide insanlarınkine benzer hale geliyor.Ancak avantaj kazanmak için olabildiğince fazla hamleyi önceden hesaplamaya dayanan "Brute Force"hala bilgisayarların gözdesi.Bir büyük usta sonraki üç hamleyi hesaplarken,bir bilgisayar üç milyar hamleyi hesaplayabiliyor.İşte bu yüzdendir ki Meyer-Kahlen için hesaplama performansı belirleyici bir faktör.Programcı, bunun ne kadar önemli olduğunu,kısa bir süre önce Hydra'nın,"yalnızca"dört Opteron işlemcili bir bilgisayar üzerinde karşısına çıkan Shredder'ını yendiği bir makine-makine müsabakasında acı bir biçimde tattı. İnsan-makine düellosunu Meyer-Kahlen şu sıralar berabere görüyor:Birinci sınıfoyuncular hızlı makinelere karşı dayanabilir,en azından inat ve ısrar ederek bir beraberlik elde edeKim daha iyi: ‹nsan m›, makine mi? »Mükemmel bilgisayarlar satranc›n sonu olurdu. Büyük satranç ustas› Wolfgang Unzicker ?imdiye kadarki sonuçlar insan›n m› yoksa bilgisayar›n m› daha iyi oldu¤una dair soruya kesin bir yan›t vermiyor. Kombinasyonlar› haz›rlamada bilgisayar›n insandan üstün oldu¤u do¤ru. Ama bir insan hamlelerini planlarken her zaman yan›labilir, iyi bir oyuncu da. Bilgisayar›n zaaf›ysa stratejik alanda yat›yor. Hesaplanacak bir çözümün olmad›¤› yerde, bilgisayar, belki tüm durumlar›n yüzde 70 ya da 90'›nda ba?ar›l› olan ama bazen de ba?ar›s›z olacak bir hamleyi rastgele seçiyor. Kombinasyonlar› hesaplaman›n d›?›nda i?in bir de sezgisel yönü var ve bunda insan›n üstünlü¤ü tart›?›lmaz. ‹nsan, sezgi ve strateji konusunda galip geliyor. Bunun böyle kal›p kalmayaca¤›n› bilmiyorum, ama dile¤im bu durumun korunmas›ndan yana. Mükemmel bilgisayarlar satranc›n sonu olurdu. E¤er satranç oyununun tüm s›rlar› ke?fedilirse oyun da cazibesini yitirir. bilirler.Programcıya göre,satranç yazılımları birkaç yıl içinde daha da hızlı bilgisayarlarda çalışmaya başlayınca insanların hiçbir şansı kalmayacak."Zaman bilgisayardan yana."kehanetinde bulunuyor Meyer-Kahlen. Oyuncular,Shredder ya da Fritz gibi yazılımlara alışık: Güçlü programlar ve onların analiz işlevleri olmaksızın birinci sınıfoyuncuların alıştırma yapması artık mümkün değil. Antrenman partneri olarak bilgisayar kullanmasaydı,Sergej Karjakin de daha on iki yaşında büyük usta olmayı başaramazdı belki.Kendisi,tüm zamanların en genç büyük ustası. Gencin daha hala tümüyle kavrayamadığı şey ise şu:Bilgisayar bir insandan farklı oynuyor ve satranç tahtası üzerinde vahşi bir katliam gerçekleşiyorsa,kontrolü elinde tutmayı daha iyi beceriyor. Satrançta iki tümüyle farklı oyun tarzı var:Uzun vadeli planlamaya ve yapıların inşasına dayanan stratejik oyun ve kısa vadeli başarılara yönelik taktik oyun.Bilgisayarların gücü, pratikte hiç hata yapmadıkları taktik alanda yatıyor.Stratejik düşünmedeyse insan avantajlı:Ancak programcılar makinelere gitgide daha fazla insanca davranış öğretmeyi deniyor.Böylece bilgisayarlar rakibin her bir taşını kapmak için açgözlü bir çaba sarfetmek yerine,"Şöyle yapsam ne olurdu?"diye düşünmeye başlıyorlar.Makineler de öğrenme konusunda büyük yol katettiler:Bir hamle başarılı olmamışsa,bilgisayar başka bir yönteme başvuruyor.Bilgisayara insani beceriler öğretmenin ne kadar zor olduğunu,dünya satranç şampiyonu Vladimir Kramnik'in bir ifadesinden sezmek mümkün:"Bazen nasıl bir hamle yapmak zorunda olduğum içime doğuyor.Bunu açıklayamıyorum,sadece hissediyorum."Henüz hiçbir programcı, makinesine "duyguyu"öğretebilmiş değil. MF/ Garo Antikac›o¤lu, agaro@chip.com.tr BA/LANTILAR www.angelfire.com/games/SBChess/automaton.html www.research.ibm.com/deepblue www.chessbase.com www.hydrachess.com www.shredderchess.com w1.859.telia.com/~u85924109/ssdf/list.htm Bilgisayar oyuncusu: Sergej Karjakin (solda) bilgisayara kar?› idman yapt›¤› için daha on iki ya?›nda büyük usta unvan›na eri?ti. Bilbao'daki turnuvada Fritz gibi programlar kar?›s›nda yenik dü?tü. Sa¤da: Programc› Franz Morsch.