İnceleme
Kategoriler
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Son İncelenenler
Pusat Reflex Pro ve Pusat Reflex Ultra Kablosuz Oyuncu Mouse inceleme
AOC U27B3CF inceleme
Aqara Camera Hub G2H inceleme
PlayStation VR 2 inceleme
vivo V40 & v40 lite inceleme
Huawei WiFi 7 BE3 inceleme
iPhone 16 Pro inceleme
Haber
Kategoriler
Kripto Dünyası
Cep Telefonu
Windows
Sosyal Medya
Oyun ve Eğlence
Bilim
Dijital Fotoğraf
Notebook
Ekran Kartları
Güvenlik
Mobil Uygulamalar
Twitter
Instagram
Facebook
CES 2024
Scooter
Araçlar
Netflix
Gitex 2022
En Son Haberler
Audi, Q5 Sportback'i tanıttı: Fiyatı ve özellikleri
Microsoft için bir dönem daha kapanıyor
WhatsApp, iletilen içerikleri kişiselleştirmeyi test ediyor
vivo Y19s Türkiye'de satışa sunuldu
Örümcek Adam 4'ü bekleyenlere kötü haber
Epic Games'in bu haftaki ücretsiz oyunları belli oldu (Güncel)
OPPO, yeni akıllı telefonu OPPO A3'ü Türkiye’de tanıttı
Forum
CHIP Online
Chip Dergisi
PDF Arşivi
2005
Ocak
CHIP Dergisi Arşivi: Ocak 2005 - Sayfa 100
98
99
100
101
102
Kategoriler
İnceleme
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Haberler
Cep Telefonu
Oyun ve Eğlence
Bilim
Notebook
Ekran Kartları
Mobil Uygulamalar
Yapay zeka
Sony Xperia Z3
Xiaomi
Xbox One
Windows 11
Windows 10
TikTok
Sinema
Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S6
Samsung Galaxy S5
Samsung
Playstation 5
Oyun konsolu
Otomobil
Ofis ve Finans
Note 4
MWC 2018
MWC 2017
MWC 2015
Microsoft
LG G6
LG G5
LG G4
LG G3
İşletim Sistemleri
İş dünyası
iPhone SE
iPhone 7
iPhone 6S
iPhone 6
iOS
Instagram
IFA 2017
HTC One M9
HTC 10
Google
Diziler
Discovery 2
CES 2018
CES 2017
CES 2015
Blockchain ve Bitcoin
Bilgisayarlar
Xbox Game Pass
Xbox Series S/X
Uzay
Android
Forum
© 2024 Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
CHIP" OCAK 2005 GÜNCEL "KAPAK "DONANIM "YAZILIM HI-TECH‹nsan makineye kar?›INTERNET "PRAT‹K "180 neti 16 yıl önce,mesleğine başlarken işitmiş.Frankfurtlu hava trafik denetçisi,gelişmeleri o günden bugüne yakından takip etmiş ve otomatik sistemlerin gelişiminede katkıda bulnmuş.Bilgisayarların yakın zamanda kendi başlarına uçuş trafiğini yönetebileceğine inanan hiç kimse kalmamış artık. 4D sistemi önerilerde bulunuyor, pilot karar veriyor On yıllık gelişim süresinin ardından,4D planlayıcı bir yıldır kullanılıyor.Bu sistem,Frankfurt'a dört farklı yönden Frankfurt'ta yaklaşan uçakları tespit ediyor,inen ve kalkan uçakları ve da dikkate alarak onları iniş yapabilecekleri tarafa yönlendiriyor.Konum,irtifa,hız ve uçuş yönüne bağlı olarak varış zamanları önceden hesaplanıyor. Alman Hava ve Uzay Yolculuğu Kurumu tarafından geliştirilmiş 4D sistemi,ilke itibariyle aynı görevleri yerine getiren demode Compas sisteminin yerini aldı. Eski sistem yaklaşan uçakları ve verilerini sadece bir kez alıp "donduruyordu."Ancak çoğu zaman,iniş yapılana değin o kadar çok şey değişmiş oluyor ki ortalama uçuş sürelerine bakılarak tahmin edilen iniş sırası geçerliliğini yitiriyordu.Buna karşılık 4D,hava sahasındaki durumun hala planla uyum içinde olup olmadığını sürekli sınıyor. Daniel Sedel,kendisinin de geliştirilmesine katkıda bulunduğu 4D planlayıcının öne çıkan yanını,"Sistem,pilotlara uyabilecekleri ancak uymak zorunda olmadıkları çözüm önerileri sunuyor,"şeklinde açıklıyor.İlk başta,sistemin pratikte pilotun görevini tamamen devralması bekleniyordu.Ancak teknolojiden beklentiler çok fazlaydı:Simülatördeki denemelerde sistemin sorunlu olduğu ortaya çıktı."Bilgisayarın çözüm önerileri her seferinde dikkate alınacak gibi değildi." diye yorumda bulunuyor Marek Kluzniak.Çok uç bir örnekte,bilgisayar önceden hesapladığı iniş sırasını tutturmak için daha iniş için yaklaşan uçağın sollama manevrası yapmasını isteyebiliyor.Bilgisayar çoğu zaman gerçekçi olmayan uçuş profillerinden yola çıkıyor.Bilgisayar için yaklaşan her Jumbo jet birbirinin aynıyken,hava trafik kontrolörleri neredeyse değişik havayollarının pilotlarını bile tanıyorlar.Pilotlar,daha güvenli olması için çoğu zaman bilgisayarın hesapladığından daha yavaş iniş yapıyorlar.Tüm bu sebeplerden dolayı 4D planlayıcı bir kez daha geliştirildi:Bugünkü sistem pilotlara sadece yardımcı oluyor. Frankfurtlu yaklaşım planlayıcı bir yana,DLR'nin Hollanda'daki karşılığı olan NLR'nin projesi çok daha hırslıydı.Bir AB projesi çerçevesinde,Avrupa'daki tüm havaalanlarına gelen ve giden uçuşları kapsayan bu proje,tüm yolcuların düşünü gerçekleşecekti:Rötarsız,plana uygun ve dakik uçuş.Bunun için her bir uçağa dar zaman parametreleri ayrıldı,pilotlar iki dakikalık kesinlikle her şeyi planlayabileceklerdi.Ancak ortaya,yolcu uçuşlarında evdeki hesabın çarşıya uymadığını göz önünde bulundurmayan,aşırı dereceAIRBUS: "D‹J‹TAL A/AÇ TESTERES‹" Bilgisayar›n yeteneklerine körü körüne güvenme ve pilotun dikkatsizli¤i, Elsass'daki bir uçu? gösterisinde bu Airbus A320'nin dü?ü?üne yol açt›. 2 3 YUMU?AK DUVAR: ‹PLER B‹LG‹SAYARIN EL‹NDE ABD'li bilim adamlar›n›n teröre kar?› tasar›s›: Bilgisayar, GPS üzerinden ald›¤› navigasyon sinyallerine ve uçaktaki veritaban›na bakarak tehlikeli alanlar› te?his ediyor ve dümeni devral›yor. GPS uydusu ?ehir Pilot rotay› do¤rudan büyük bir ?ehre çeviriyor. Uçu? bilgisayar›nda bu alan "uçu?a yasak bölge" olarak tan›mlanm›?. 1 Kritik mesafenin alt›na inilirse bilgisayar uça¤› otomatikman yeni bir rotaya sokuyor. 2 Güvenli bir mesafede, bilgisayar uça¤›n denetimini pilota iade ediyor. 31 k ÇO/UNLUKLA ‹NSAN SUÇLU Neden ara?t›rmas›:ABD trafik güvenlik merci NTSB, 1995'ten 1998'e kadarki uçu? kazalar›n› analiz etti. Bunlar›n %85'inde insan suçlu, s›kl›kla birden fazla neden bir araya geliyor. 31% 22% 1% 6% 5% 54% 24% 6% 10% 85% 77% 3% 10% 2% 28% ‹nsan Pilot Öteki ekip üyeleri Uça¤›n d›?›ndaki ki?iler Çevre Hava I?›k ko?ullar› Görü? ?artlar› Havaalan› kurulu?lar› ‹ni? pistinin durumu Makine Motor tak›mlar› Uçu? tak›mlar› ?asi SistemYakla?an Uçak