İnceleme
Kategoriler
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Son İncelenenler
MOVA S20 Ultra inceleme
Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 12 inceleme
Huawei FreeBuds Pro 4 inceleme
WD MyPassport 6TB inceleme
TP-Link Archer BE230 inceleme
Dreame L10 Prime inceleme
SteelSeries Arctis GameBuds inceleme
Haber
Kategoriler
Kripto Dünyası
Cep Telefonu
Windows
Sosyal Medya
Oyun ve Eğlence
Bilim
Dijital Fotoğraf
Notebook
Ekran Kartları
Güvenlik
Mobil Uygulamalar
Twitter
Instagram
Facebook
CES 2024
Scooter
Araçlar
Netflix
Gitex 2022
En Son Haberler
ABD'deki yangınlar, The Last of Us'ı gerçek mi yapacak?
Akıllı telefon pazarı için nihayet iyi haber geldi
Klozetler neden beyaz olur? İşte bu sorunun yanıtı
AJet, indirimli bilet kampanyasını duyurdu
Hacker'lar, iMessage kullanıcılarını işte böyle kandırıyor
Russo kardeşler, yeni Avengers filmleri için neden geri döndü?
Yapay zeka destekli telefonların Türkiye'de ve dünyada etkileri nasıl olacak?
Forum
CHIP Online
Chip Dergisi
PDF Arşivi
2004
Ekim
CHIP Dergisi Arşivi: Ekim 2004 - Sayfa 111
109
110
111
112
113
Kategoriler
İnceleme
Cep Telefonu
Notebook
Anakart
ADSL Modem
İşlemci
Tablet
Ekran Kartı
Televizyon
Fotoğraf Makinesi
Depolama
Klavye ve Mouse
Giyilebilir Teknoloji
Kulaklık
Ses Sistemi
Oyun İnceleme
Ev Elektroniği
Navigasyon
Haberler
Cep Telefonu
Oyun ve Eğlence
Bilim
Notebook
Ekran Kartları
Mobil Uygulamalar
Yapay zeka
Sony Xperia Z3
Xiaomi
Xbox One
Windows 11
Windows 10
TikTok
Sinema
Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S6
Samsung Galaxy S5
Samsung
Playstation 5
Oyun konsolu
Otomobil
Ofis ve Finans
Note 4
MWC 2018
MWC 2017
MWC 2015
Microsoft
LG G6
LG G5
LG G4
LG G3
İşletim Sistemleri
İş dünyası
iPhone SE
iPhone 7
iPhone 6S
iPhone 6
iOS
Instagram
IFA 2017
HTC One M9
HTC 10
Google
Diziler
Discovery 2
CES 2018
CES 2017
CES 2015
Blockchain ve Bitcoin
Bilgisayarlar
Xbox Game Pass
Xbox Series S/X
Uzay
Android
Forum
© 2025 Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
GÜNCEL "KAPAK "DONANIM "YAZILIM HI-TECHÇökmeyen yaz›l›mlarINTERNET "PRAT‹K "172 ulaşmayı hedeflediği bir amaç.Araştırmacılar,elektrikli aygıtlar ya da makineler gibi tümleşik sistemler için yazılım geliştirme modellerini sembolleri kullanabilen bir Lego robotuyla tanıtıyorlar.Marmot halihazırda başka uygulamaların içinde çalışır durumda olan program yapıtaşlarından oluşuyor. Çökmeyen bir sistem mümkün mü? IESE,bu konsepti kendinden emin bir şekilde "çöküşe karşı güvenli"olarak nitelerken,başka bir yerde yazılımların asla tümüyle hatasız olamayacağı görüşünden sonuçlar çıkarılıyor.Kaliforniya'daki Stanford Üniversitesi'nin araştırmacıları "çöküş yönelimli programlar"ı gündeme getiriyor.Burada da yazılım değişik ve birbirinden ayrı bileşenlerden bir araya geliyor.Tüm sistem,tek bir program bölümü çökerse ve yeniden başlatılmak zorunda kalınırsa da çalışmayı sürdürmek üzere bir araya getirilmiş. Berlin'deki FIRST'te Dr.Sergio Montenegro benzeri bir yol izliyor.Fraunhofer araştırmacısı da aynı şekilde,hata durumunda bile çalışmayı sürdürecek programlar üzerinde çalışıyor.Geliştirme hatalarının ve çöküşlerin ana nedeni olarak sistemlerin karmaşıklığı belirlenmiş.Program kodlarının kontrolden çıkarcasına arttığı bu dönemde,onun olabildiğince basit bir işletim sistemi arayışı demode bir görüş gibi görülebilir."Artık hiç kimse bir sistemde nelerin olup bittiğini bilemiyor,"diyerek günümüzdeki yazılım geliştirme konseptini eleştiriyor bilim adamı."Bir şeyi her zaman basit ya da karmaşık yapmak imkanı vardır.Ne yazık ki bugünkü eğilim karmaşık yapmaktan yana,çünkü böylesi daha modern görünüyor."Montenegro'nun felsefesine göre,bir programdaki her bir işlev için en basitinden bir karmaşıklık bulunabilir. Şurası açık ki,Montenegro bunu birçok durumda bulmuş.FIRST'te geliştirilmiş gerçek zamanlı işletim sistemi BOSS,sadece 3.500 satırlık bir kodla yetiniyor ve ileride daha da küçültülecek."Aynı işlevsellikte en basit hale gelene kadar,"diye heyecanla anlatıyor bilim adamı.İşletim sistemi her amaca hizmet edebilecek:"Basit şeyler her maksatla kullanılabilir,her zaman uyumludurlar."İlk kullanım alanları yerleşik sistemler,uydu yönetimi,elektronik loto ve medikal teknoloji. Basit yapı dağıtık hata toleranslı sistemlerin inşasını kolaylaştırıyor."Güvenli bir sistemde şu ilke geçerli:Hiçbir şey bir başkasına bağımlı olamaz,"diye açıklıyor Montenegro bu stratejiyi.Bir çöküş durumunda önemli olan şey başlangıç noktasına olabildiğince çabuk dönmek.Bunun için gereken prosedür bir hayli çetrefilli,çünkü çöküş anında önceden belirlenmiş bir koşul bulunmuyor.Bu yüzden,BOSS bir program çöktüğü anda külfetli bir güvenlik arayışına girişmiyor, ilgili süreci yeni baştan başlatıyor.Tüm program bölümleri her yerde ve her zaman kesintiye uğratılabilecek şekilde programlanmış.Bunun için her bir bileşen öteki süreçlerle senkronize olmasını sağlayacak,her bir veri aktarımında gönderilen bir asgari dahili duruma sahip."Yeni başlatılmışk Tren trafi¤ini felç eden bilgisayar: Federal Almanya demiryollar›n›n yeni elektronik sinyal kulesinin hizmete aç›l›?›n›n hemen ard›ndan tren trafi¤ini altüst eden bir dizi otomatik kesinti meydana geldi. Bunun nedeni bir planlama hatas›yd›. Sistemin ana belle¤i Hamburg'daki say›s›z manevra i?lemine az geliyordu, sadece 3,5 KB büyüklü¤ündeydi. Sistem, yo¤un tren trafi¤inde daha fazla bellek yeri yaratmaya çal›?›rken bir tampon bellek ta?mas› olu?uyor ve bu da çökmeye yol aç›yordu. »Güvenli bir sistemde şu ilke geçerlidir: Hiçbir şey diğerlerine bağımlı olamaz. Dr. Sergio Montenegro, Fraunhofer Enstitüsü FIRST Airbus'›n frenleri çal›?mad›: Lufthansa havayollar›na ait Airbus A320-211 uça¤›n›n LH2904 sefer say›l› Var?ova uçu?unda, ini? s›ras›nda frenler tutmad›. Frenler uçak piste teker koyduktan 13 saniye sonra çal›?t›. Uçak ini? pistinin d›?›na ç›kt›, bir toprak bariyere çarp›p tutu?tu. ‹ki ki?i öldü. Pilot kötü havada tekerleklerden önce birini piste de¤dirmi?ti, oysa ki bilgisayar denetimindeki fren ancak her iki tekerle¤e de 12'?er tonluk a¤›rl›k verildi¤i vakit devreye giriyordu. 19931995 Ariane 5'in kendini imha etmesi: Yeni yaz›l›m hatalarla dolup ta?t›¤› için Ariane 5 roketi, öncülü Ariane 4'ün yaz›l›m›yla f›rlat›ld›. Roketin ate?lemeden sadece 41 saniye sonra Kourou'da 500 milyon dolarl›k bir havai fi?ek gösterisine dönü?mesinin maalesef utanç verici bir sebebi var: Roket rotas›ndan sapm›?t›, zira yatay h›z hesab›nda gereken bir de¤i?ken, beklenen de¤er alan›n›n d›?›nda veriler içeriyordu. De¤erin bu kadar yüksek olmas›n›n sebebi Ariane 4 ile 5 roketlerinin uçu? rotalar›n›n tamamen farkl› olmas›yd›. 1996