Yıl 2024: Dünyada kritik bir kurum hala disketleri kullanıyor
San Francisco şehrinin toplu taşıma ağının bugün bile çalışmak için eski 3.5 inç disketlere ihtiyaç duyduğunu biliyor musunuz? Bu durum, yakında değişecek gibi görünüyor.
San Francisco’nun teknoloji merkezinde toplu taşıma kullananlar, yolculuklarının yakında artık disketlere bağlı olmayacağını öğrenmekten mutlu olabilir. Zira sistem halen 3.5 inçlik disketlere dayanıyor ve şimdi, yeni bir güncelleme ile bu durumun değişmesi planlanıyor.
San Francisco Belediye Ulaşım Ajansı’nın ulaşım müdürü Jeffrey Tumlin, ABC ile yaptığı görüşmede şehrin otomatik hafif raylı kontrol sisteminin eski teknolojiyle çalıştığını ve başlatılması için halen “3,5 inçlik diskete dayandığını” söyledi.
Tumlin, "disketlerden kurtulma" projesiyle ilgili üç dakikalık bir bölümde “Bu bir risk meselesi” dedi ve devam etti: “Sistem şu anda gayet iyi çalışıyor, ancak her geçen yıl disketlerdeki veri bozulma riskinin arttığını ve bir noktada çok büyük bir arıza yaşanacağını biliyoruz.”
Ajans, sistemin 1998 yılında, disketlerin hala yaygın olarak kullanıldığı ve “bilgisayarların sabit disklerinin olmadığı” bir dönemde kurulduğunu belirtti. Elbette o sırada sabit diskler oldukça yaygın olduğu ve hatta kolaylıkla gigabyte’lara çıkan boyutları olduğu için bu durum gerçekle tam olarak örtüşmüyor.
Yine de San Francisco Belediye Ulaşım Ajansı’nın (SFMTA) o yıl disketleri benimsemesi, kuruluşların yükseltme masraflarına katlanmak yerine daha önce edindikleri eski teknolojiyi kullanmaya devam ettiği ilk sefer değildi. SFMTA’dan PR Mariana Maguire, “ABD’de bu teknolojiyi benimseyen ilk ajans bizdik, ancak bilgisayarların sabit diskinin olmadığı bir dönemden kalmaydı, dolayısıyla yazılımı disketlerden bilgisayara yüklemeniz gerekiyor” diye savundu.
Bir kez daha, gömülü sistemlerde disket kullanımının alışılmadık bir durum olmadığını hatırlamakta fayda var. Örneğin ABD nükleer cephaneliğinin 2019 yılına kadar sekiz inçlik disketlerle çalıştığını unutmayın. Geçtiğimiz yüzyılda bu sistemler kurulduklarında bu şekilde yapılıyordu.
San Francisco’nun toplu taşıma BT'sini güncellemenin uzun ve maliyetli bir çaba olacağı açık. Ancak şehir, muhtemelen 10 yıl sürecek aşamalı bir süreç ve federal hibelerin yardımıyla bu güncellemeyi tamamlamayı hedefliyor.