Yapay zeka ile yatıp yatay zeka le kalkıyoruz; ama bu herkes için geçerli değil

Yapay zekanın sabahtan akşama kadar hayatımızda olduğunu görüyoruz ve bu bizi bazen korkutabiliyor. Ama dünya üzerindeki herkes için durumun böyle olmadığını da bilmenizde yarar var.

Eğer ChatGPT ve diğer yapay zeka araçları karşısında kafanız karışıyorsa ve bu araçlar teknolojin gerisinde kalmış gibi hissetmenize sebep oluyorsa endişelenmenize gerek yok. Yeni ve büyük bir uluslararası araştırma, çoğu kişinin üretken yapay zeka araçlarını düzenli olarak kullanmadığını söylüyor.

BBC tarafından bildirildiği üzere, Reuters Enstitüsü ve Oxford Üniversitesi’nin altı ülkede 12.000’den fazla kişiyle anket yaptığı çalışma, yapay zekanın şimdilik gerçek dünyada ne kadar az kullanıldığını ortaya koyuyor. ChatGPT, Google Gemini veya Microsoft Copilot gibi üretken yapay zeka araçlarını kullananların bile büyük bir kısmı bunları yalnızca “bir veya iki kez” kullandıklarını söylüyor. ABD’de %7, İngiltere’de %2 oranında olan yalnızca küçük bir azınlık ​​en ünlü yapay zeka aracı ChatGPT’yi günlük olarak kullandıklarını söyledi.

Hatta, tüm ülkelerdeki katılımcıların önemli bir kısmı (ABD’de %47 ve Birleşik Krallık’ta %42) ChatGPT’yi duymamıştı ve bu oran diğer yapay zeka araçları için çok daha yüksekti. ChatGPT’den sonra en çok tanınan araçlar ise Google Gemini, Microsoft Copilot, Snapchat My AI, Meta AI, Bing AI ve YouChat oldu.

Midjourney gibi üretken yapay zeka görüntüleme araçlarının yanı sıra Claude ve xAI’nin Grok’u gibi diğerleri tanınma olarak bunların daha da gerisinde yer alıyor. Ancak üretken yapay zeka araçlarının düzenli kullanımı düşük olsa da anket, ilk amatörlerin bunları ne için kullandığına dair bazı ilginç bilgiler sağlıyor.

Yapay zeka ne için kullanılıyor?

Genel anlamda kullanım durumları iki kategoriye ayrılıyordu. Bu gruplar “medya yaratmak” ve yapay zeka halüsinasyonları sorunu düşünülürse çok daha endişe verici olan “bilgi almak” olarak görülüyordu. Medya yaratma tarafında en popüler yanıt basit bir şekilde “vakit geçirmek veya deney yapmak” (%11) olurken, bunu “e-posta veya mektup yazmak” (%9) ve “resim yapmak” (%9) takip ediyordu.

“Bilgi alma” kategorisindeki ilk iki yanıt ise “gerçek soruları yanıtlamak” (%11) ve “tavsiye istemek” (%10) oldu. Ancak, yapay zeka sohbet robotlarının çoğunun hala hata yapma eğilimleri konusunda açık uyarılara sahip oldukları düşünülürse, bu yanıtların ve tavsiyelerin daha fazla kaynaktan desteklendiğini umarız.

Anketteki diğer en popüler kullanımlar, yapay zeka araçlarının beyin fırtınası ve özetleme için tartışmasız daha iyi olduğunu bir kez daha gösteriyor. Ankete katılanların %9'u “fikir üretmek”ten, %8’i ise “metni özetlemekten” bahsediyordu.

Ancak ortalama bir insan hala üretken yapay zeka araçlarını test etme aşamasında gibi görünse de, ankete katılanların çoğu, bu araçların günlük yaşamlarımız üzerinde büyük bir etkiye sahip olacağına inanıyor. “Üretici yapay zekanın önümüzdeki beş yıl içinde sıradan insanlar üzerinde büyük bir etkisi olacağını” düşünüp düşünmedikleri sorulduğunda, 18-24 yaş grubundakilerin %60’ı bunun olacağını düşündüklerini belirtirken, 55 ve üzeri yaş grubunda yalnızca bu oran %41’e düştü.

Elbette, ne kadar büyük olursa olsun bu çalışma bir anket olduğu için bazı sınırlamaları olduğu kesin. Yine de çok geniş bir örnekleme sahip olduğu için sunduğu verilerin önemli olduğu reddedilemez.

Sonraki Haber

Forum