Yaklaşan TikTok yasağı, bu Çinli uygulamaları "uçurdu"
ABD'de TikTok yasağı yaklaşırken, Çinli sosyal medya uygulaması RedNote bir numaralı uygulama olmayı başardı. Ama hepsi onunla da sınırlı değil. Az bilinen bir grup Çinli uygulama, uygulama mağazası sıralamalarının en üst sıralarına yerleşmiş durumda.
TikTok’un sadece birkaç gün içerisinde ABD’de yasaklanması giderek daha olası gözükürken, ülkedeki TikTok kullanıcıları, daha önce pek bilinmeyen bazı uygulamalara geçerek bunların Apple ve Google uygulama mağazalarında üst sıralara çıkmasını sağlıyor. Yaklaşan muhtemel TikTok yasağından şu ana kadar en fazla yarar sağlayan uygulama, “Küçük Kırmızı Kitap” anlamına gelen Xiaohongshu (veya İngilizce adıyla RedNote) adlı Çinli bir sosyal medya uygulaması gibi görünüyor.
TikTok’a benzer bir şekilde kısa biçimli videolar içeren uygulama şu anda ABD’de Apple’ın App Store’unda bir numaralı uygulama ve Google’ın Play Store’unda 34. sırada yer alıyor. Birçok TikTok içerik üreticisinin RedNote deneyimleri hakkında paylaşım yapmalarının ardından uygulamanın popülerliği önemli ölçüde artmış gibi gözüküyor. Bu kullanıcı artışıyla beraber RedNote, bir dizi içerik oluşturucu “TikTok mültecilerini” hizmete davet ettiklerine dair videolar da paylaştı.
Uygulama, ilgi alanlarınıza göre kısa biçimli videoların akışları arasında dikey olarak kaydırma yeteneğiyle TikTok’a çok benzeyen bir tasarıma sahip. Şu anda arayüzü çoğunlukla Çince olan uygulama, kullanıcılar için biraz kafa karıştırıcı gözükebilir ancak TikTok’ta bu uygulamanın dilinin İngilizceye nasıl değiştirileceğini anlatan bazı yardımcı videolar da bulunuyor.
10 yıllık geçmiş, 300 milyon kullanıcı
RedNote son günlerde hızla popülerlik kazanmış olsa da, aslında Çin’de yıllardır popüler bir sosyal medya platformuydu. CNBC’nin bildirdiği üzere on yıldan uzun bir süredir hizmet veren uygulama yaklaşık 300 milyon kullanıcıya sahip ve ByteDance’in Douyin’ine (TikTok’un Çin’deki sürümü) ve e-ticaret devi Alibaba’ya rakip olarak görüldüğü belirtiliyor.
Ancak, tahmin edebileceğiniz gibi, sosyal medya platformlarının yasaklanmasından endişelenen TikTok kullanıcılarının tamamı RedNote’a geçiş yapmıyor. Bir diğer ByteDance uygulaması olan Lemon8 de hem Apple hem de Google mağazalarında yükselişe geçti ve sırasıyla ikinci ve birinci sırada yer alıyor. Ancak TikTok yasağı Yüksek Mahkeme tarafından devreye alınırsa, geçmişte TikTok tarafından da desteklenen Lemon8’in de çok geçmeden TikTok ile aynı kaderi paylaşması beklenebilir.
Flip ve ReelShort da yükselişti
Flip olarak adlandırılan ve kendini “sosyalliğin alışverişle buluştuğu yer” olarak tanımlayan bir diğer video uygulaması da her iki uygulama mağazasında yükselişe geçen isimler arasında yer alıyor. Los Angeles merkezli Humans, Inc.’in sunduğu bu uygulama da kısa videolar ve uygulama içi bir mağaza içeriyor. Uygulama, şu anda Google mağazasında 14. sırada ve Apple mağazasında ise dördüncü sırada yer alıyor.
İlginç bir şekilde ReelShort adına sahip olan bir diğer uygulama, adına rağmen Instagram’ın Reels özelliği veya YouTube’un Shorts videolarıyla (her iki özelliğin de TikTok klonu olduğu söylenebilir) bir ilgisi yok gibi gözüküyor. Bir akış platformuna dönüşmek ister gibi gözüken uygulama, “Kocasını Kara Listeye Aldı” ve “Alfa’ya Aşık” gibi tuhaf başlıklara sahip daha uzun “filmlerin” küçük kliplerini içeriyor. ReelShort, App Store'da yedinci, Google Play'de ise ikinci sırada yer alıyor.
Elbette bu uygulamaların tamamının popüler kalmayacağı kesin. Ancak, nispeten bilinmeyen birçok uygulamanın uygulama mağazalarında bu kadar hızlı bir şekilde zirveye çıkması, TikTok kullanıcılarının ve yaratıcılarının ne kadar etkili olabileceğini ve yalnızca TikTok’u yasaklamanın “Çin’in ABD üzerindeki etkisini” ortadan kaldırmayacağını açık bir şekilde gösteriyor.