War Hospital İnceleme - Savaşın görünmeyen daha acı yönüne giriş yapıyoruz
Savaş oyunları daha çok ölümle ilgili olsa da bizi 1. Dünya Savaşına götüren bu oyun hayat kurtarma üzerine kurulu!
Dum Spiro Spero! Hayat varsa umut vardır anlamına gelen kökeni belirsiz bir Latince söz. Savaşlarda binlerce kişi ölüyor olsa da imkân dâhilinde kurtarılabilecek bir canın ne kadar etkili olacağını kimse bilemez. Bir de bu kişinin kim olacağına karar vermek durumunda olan kişi olduğunuzu düşünün. Yıl 1917. War Hospital sizi emekli bir İngiliz savaş sıhhiyecisi olan Binbaşı Henry Wells’in yerine koyuyor. Bir anda kendinizi 1. Dünya Savaşı kâbusunun içinde eksik personel ve yetersiz malzeme ile Fransa Cephesi'nde buluyorsunuz. Sayısız asker için son umut kalesisiniz.
War Hospital’da bir sahra hastanesinin komutanı olarak korkunç savaş yaralanmalarını tedavi etmeniz gerekiyor. Top mermileri yakınlarda kulakları yırtarcasına patlarken önce askerleri iyileştirmek için bir tesis inşa edip ardından da gerçek 1. Dünya Savaşı ekipmanlarını kullanmanız gerekiyor. Oyun ilerledikçe aletlerinizi ve yöntemlerinizi de geliştiriyorsunuz. Yaptığınız seçimlerin kalıcı bir etki bırakacağını unutmayın.
Türde devrim yapmıyor ama yine de farklı
War Hospital aslında simülasyon türünde bir devrim yaratmıyor;
aksine, daha klasik mekaniklerden bazılarını alıyor ve bunları
tarihsel ve kurgusal bağlamına göre yeniden uyarlıyor. Birinci
Dünya Savaşı'nın sonlarına doğru geçen bu oyun, sizi Batı
Cephesi'nde yaralı akışının her zaman canlı olduğu geçici bir
hastanenin yeni müdürünün koltuğuna oturtuyor. O andan itibaren ilk
kimin ameliyat edileceğine, doktorlarınızın ne kadar yorgun
olacağına, ordunun elindeki az sayıdaki kaynağı nasıl
kullanacağınıza ve doğrudan hastanenizi hedef alan top
mermilerinden kendinizi nasıl koruyacağınıza karar vermek tamamen
size kalmış!
Polonyalı geliştirici Brave Lamb Studio’un ilk yapımı olan bu oyun teknik açıdan mükemmel görünmüyor olabilir. Özellikle neyi nasıl yapacağınızı anlatan eğitimlerin biraz hafife alınmış olduğunu belirtmem gerek. Bu türe hâkim olmayan oyuncular bir miktar bocalayabilir. Ekrandaki bazı öğelerin kalitesi de bana biraz düşük geldi. Diğer taraftan oyun geliştirilmesi sırasında Londra'daki Kraliyet Savaş Müzesi ile yapılan ortaklığa rağmen, bazı 1. Dünya Savaşı dinamikleri oynanış açısından biraz çarpıtılmış. Bu da tarih meraklılarını rahatsız edebilecek bir detay.
Her şey triyajda başlıyor
War Hospital'da muayeneler ve ameliyatlar söz konusu olduğunda
hangi hastalara öncelik vereceğinizi seçmeniz gerekiyor ki eminim
sizi en çok zorlayacak şey de bu oluyor. Üstelik zaman geçtikçe bu
seçimler hiç de kolaylaşmıyor. War Hospital'da açıklanan ilk
mekanik triyaj. Yani hastaları klinik tablolarının ciddiyetine göre
artan aciliyet sınıflarına göre ayırmak için kullanılan sistem!
Başlangıçta, hastanenize gelen hastaları muayene etmek ve ameliyat
etmek için yalnızca bir doktor bulunuyor. Dosyalarında adları,
soyadları, bir fotoğrafları, kısa bir biyografileri, sağlık
durumları (iyi, durağan, ağır veya kritik olabilir) ve askeri
rütbeleri yer alıyor.
Her hastanın geldiği durum, onu rehabilite etmek için gereken doktor saatinin miktarını ve sonuç olarak doktorun ne kadar yorulacağını belirliyor. Tüm karakterlerin bir yorgunluk durumu var ve yorulduklarında dinlenmeleri için odalarına gönderilmeleri gerekiyor. Kendilerini fazlasıyla yoracak kadar çalışırlarsa, uzun ve oyuncu için cezalandırıcı bir süre boyunca işe geri dönemiyorlar ki bu da hastaneniz için hiç iyi olmuyor.
Kayıplara hazır olmalısınız
Bu oyunun acı ve kaçınılmaz gerçeği herkesi tedavi edemeyecek
olmanız. Birçok asker kabul edilmeyi veya bıçak altına yatmayı
beklerken ölüyor. Bu sayının mümkün olduğunca düşük olmasını
sağlamak elbette size bağlı. Triyajdan sonra, her biri farklı süre
ve başarı olasılığına sahip ameliyatlar geliyor. Burada da
hazırlıklı olmadığınız komplikasyonlar ortaya çıkarsa ya da bir
şeyler ters giderse hastalar yine ölebiliyorlar. Başarılı olanlar
rehabilitasyon merkezine gönderiliyor ve burada iyileşmeleri için
gereken sürenin ardından cephe hattı, karargah ya da görevden
alınma arasında gidip geliyorlar.
Bu üç seçeneğin her birinin oyunda belirli bir işlevi var. İlki hastaneyi düşman saldırılarından korumaya yarıyor, ikincisi size savaş zamanında paha biçilmez bir kaynak kazandırıyor ve üçüncüsü ise hastanenin moralini yükseltiyor. Bu, sıfıra ulaştığında oyunun sona ermesine neden olan bir gösterge.
Hipokrat yemininde insan kayırma var mı?
Resepsiyona bazen VIP hastalar da geliyor. Bu da onları tedavi
etmeyi başarırsanız size avantaj sağlayacakları anlamına geliyor.
Genellikle oldukça ciddi durumda oluyorlar ve muayene ya da
ameliyatları uzun sürdüğü için doktorlarınızı fazlasıyla meşgul
ediyor. Ancak onları iyileştirmenizi tavsiye ederim. Çünkü size
merkezden daha fazla kaynak sağlayabiliyorlar.
Tabii bu durum gerçek hayatta olduğu gibi sadece önemli birinin çocuklarıysa mümkün oluyor. Ya da cömertliğinizden etkilenerek personelinize katılıp onları güçlendirebiliyorlar. Cephede ihtiyacınız olduğu için iki eri mi yoksa durumu ciddi olan bir subayı mı kurtaracağınıza karar vermek, oyunun sizi karşı karşıya bırakacağı pek çok zor karardan sadece biri.
Hayat kurtarmak için sadece doktorlar yeterli
değil
Bir hastane sadece doktorlardan ve cerrahlardan oluşmaz. Hastaneyi
çalıştırmak için sağlık ekiplerine, mühendislere, hemşirelere ve
hatta bir gözcü birliğine de ihtiyacınız oluyor. Her şey muayene ve
ameliyatları gerçekleştirmek için kaynakların üretildiği eczanede
başlıyor. Bu binanın inşa edilebilmesi için tasarımını yapacak bir
mühendise ve ilaç üretimini yönetecek başka bir mühendise daha
ihtiyaç var. Öte yandan rehabilitasyon merkezinin çalışması için
her zaman hazır bulunan bir hemşireye ihtiyaç duyulurken, keşif
çadırı bir kez inşa edildikten sonra bağımsız olarak
işletilebiliyor. Bir binaya yerleştirilen her karakter yorulduğu
için de her türden en az iki birimi rotasyona tabi tutmanızı da
öneririm.
Tıbbi ekipler, cerrahlarla birlikte oyundaki en önemli kaynak ve ne kadar çok olursa o kadar iyi. Bu çalışanlar yaralıları triyajdan ameliyathaneye, ameliyathaneden rehabilitasyon merkezine taşımaktan ya da mezarlığı yönetmekten sorumlu. Mezarlıkta bir sağlık ekibinin olmaması, tahmin edebileceğiniz nedenlerden dolayı moral çöküşünün garantisi oluyor. Konutları genişleterek ve binaları yükselterek karakterleri rotasyona tabi tutmak ve yenilerini işe almak, acil serviste olmadığınız zamanlarda zamanınızın sizi en çok meşgul edecek mekaniği oluşturuyor.
Kaynak akışını sağlamak önemli
Hastanenizin ayakta kalması cephe gerisinden gelen kargoya bağlı.
Dolayısıyla tren istasyonunu her zaman çalışır durumda tutmanız
gerekiyor. Elinizdeki kaynaklar çeşitli şekillerde
kullanılabiliyor. Bunlardan ilki, morali yüksek tutmak için her
zaman bol miktarda bulunması gereken yiyecek; daha sonra yeni bir
travma bölümü inşa etmekten ameliyathaneleri genişletmeye kadar her
türlü yükseltmede kullanılabilen özel bir para birimi olan ordu
taşları geliyor. Bu karolar aynı zamanda acil durumlarda,
hastanenin işleyişini bozan olayların meydana gelmesi durumunda
eksik olan şeyleri satın almak için de kullanılabiliyor. İlk
seviyede, yiyecekten personele kadar her şey trenle geliyor ve
düşman topçusu rayları tahrip ederse, mühendislerinizi rayları
onarmaya göndermeniz gerekiyor ki bu da diğer tüm faaliyetleri
sekteye uğratıyor ve birikmiş kaynaklarla günlerce dayanmak hiç de
kolay olmuyor.
Cepheye geri göndermek için iyileştirmek…
War Hospital'da ekranının üst kısmında, üzerinde iki çapraz tüfek
sembolü bulunan bir zaman çizelgesi yer alıyor. Bu, hastanenin
yakınındaki siperlere yapılacak bir sonraki düşman saldırısına
hazırlanmak için sahip olduğunuz süreyi temsil ediyor ve sembolün
rengi buna ne kadar hazırlıklı olduğunuzu gösteriyor. Bir hasta
tedavi edilip rehabilitasyona gönderildiğinde, onu hastanenin
savunma siperlerine yeniden atamaya karar verebilirsiniz ve ancak
yeterli gücünüz (yani yeşil veya mavi sembol) varsa, bu saldırıları
püskürtebilirsiniz. Ya da oyun sona erecek. Bu saldırılardan sonra
kendinizi revirde, belki de çok ciddi durumda olan ve bir daha
kurtaramayacağınız bazı tanıdık yüzlerle birlikte bulabilirsiniz.
Bu da oyunun savaşın acımasızlığına ve maliyetine vurgu yapmasının
bir başka yolu.
Gerçekten oynamak çok fazla duygusal bedel gerektiriyor. Kaynaklar, moral, savaşlar, yorgunluk ve triyaj arasındaki etkileşim neredeyse hiç sıkmıyor ve bazı dengesiz yapılara rağmen War Hospital, sağlam bir simülasyon yapısına sahip. Bir savaştan sonra gelen yaralı sayısının baskısını hissediyorsunuz ve zor kararlar neredeyse imkânsız hale geliyor. Özellikle de bir askerin hayatta kalması veya sizinle birlikte çalışanların refahı arasında bir seçim yapılması gerektiğinde. Teknik sorunlar olsa da bence deneyimi çok fazla bozmuyor. Brave Lamb'in ilk oyunu olduğu gön önüne alınırsa bu kabul edilebilir bir durum.
Sonuç
War Hospital, önemli bir oyun çünkü oyuncuyu savaşta yaralanmış
düzinelerce insanın yaşamı ve ölümü arasında seçim yapmak zorunda
olan birinin başına koyuyor. Triyaj, yorgunluk, kaynak ve çatışma
yönetimi mekanikleri iyi yapılandırılmış ve durumun özüne inmek
için farklı stratejilerin keşfedilmesine izin veriyor. Kraliyet
Savaş Müzesi ile işbirliği içinde hazırlanan bu oyun, bir savaş
bölgesinde tıbbi personelin karşılaştığı dehşeti ortaya koyabilecek
daha önce benzeri yapılmamış türde bir oyun olmuş.
70
Publisher
Nacon
Developer
Brave Lamb Studio S.A.
Platform
Xbox Series
S/X, PC, PS5
Tür
Strateji, simülasyon
Web
https://warhospitalgame.com/