Sanal gerçeklikte yeni bir devrime doğru: VR başlıklarına ultrasonla ağız hissi de eklendi
VR başlıklarının geleceğine yönelik önemli bir buluşa imza atıldı. Artık sanal dünyaları sadece görmekle kalmayacağız, aynı zamanda ağzımızda da hissedeceğiz...
Araştırmacılar, Meta Quest 2'de Resident Evil 4 oynarken yaşananları ağızında daha iyi hissetmeniz için bir çözüm bulmuş olabilir.
Carnegie Mellon Üniversitesi'nin Future Interfaces Group (Geleceğin Arayüzleri Grubu) araştırmacıları, bir kullanıcının ağzına akustik enerji göndererek dokunsal geri bildirim yaratan bir dizi ultrasonik dönüştürücüye sahip bir VR aracı oluşturdu. Araştırmaya göre bu araç, tek bir dokunuş, darbeler, kaydırmalar ve titreşimleri simüle etmek için ultrason uyarıları gönderilebiliyor. Bu titreşimler dişlerde, dilde ve dudaklarda hissedilebiliyor.
Sistem, kullanıcıların dokunsal geri bildirim için ağızlarına herhangi bir şey yapıştırmalarını gerektirmiyor. Araştırmacılar web sitelerinde, "Tüketiciler, ağızlarının üzerine (veya içine) bir şey koymanın çok öncesinde, tüm yüzlerini bile kapatmak istemiyorlar" deniliyor.
Future Interfaces Group tarafından Çarşamba günü yayınlanan bir video, dokunsal ağız geri bildirimleri için ultrasonik bir düzen eklenmiş VR başlığını gösteriyor. Bir örnek, örümceklerin bir kullanıcının yüzüne sıçradığı ve dudaklarının üzerinde gezindiği hissini veren bir video oyununu içeriyor. Kullanıcı daha sonra örümceğe vurarak parçaların ağzına sıçramasını deneyimleyebiliyor.
Daha az fantastik örneklerin arasında ise bir çeşmeden su içme ve diş fırçalama hissinin yanı sıra motosiklet sürerken esen rüzgar hissi bulunuyor.
Katılımcıları araştıran çalışma, ağız dokunsal geri bildirimlerinin oyunun içinde olma hissini büyük ölçüde artırdığını ve çoğu kişi için daha iyi bir varlık hissi verdiğini iddia ediyor.
Ancak bir kullanıcı için suyu ultrasonla simüle etmek bilişsel olarak uyumsuzdu. Kullanıcı, "Dokunsal etki ilginç ve iyi yerleştirilmiş olsa da, duyumların kendileri [benim] beklentilerime tamamen uymadı" diyor.
Araştırmacılar, yalnızca titreşimin ağzın hissedebileceğini simüle etmek için yeterli olmamasından dolayı sistemlerinin temelde sınırlı olduğunu kabul ediyor. Yine de, katılımcıların büyük çoğunluğu, hiçbir hissin olmamasındansa ağız dokunsal geri bildirimlerinin olmasını tercih ediyor.
Ekip, şu anda tasarımı daha küçük ve daha hafif hale getirmek için çalışıyor. Daha yapılması gereken pek çok şey olduğu düşünülürse, bu teknolojinin tüketici başlıklarına geçmesi biraz zaman alacaktır.