UEK (Uzaktan Eğitim Kapısı) Nedir? Nasıl kullanılır? UEK Giriş Ekranı
UEK (Uzaktan Eğitim Kapısı) nedir? Bu makalede tüm kamu çalışanlarının kullanabildiği bir tür dijital eğitim platformu olan UEK kavramına bakıyoruz. UEK nasıl kullanılır? UEK giriş ekranı ne? UEK'i kimler kullanılabilir sorularının yanıtları makalemizde.
2020 yılının nisan ayında devreye alınan UEK (Uzaktan Eğitim Kapısı) ile 2021 verilerine göre 420 kamu kurumu dahil edilirken 1.6 milyondan fazla kamu çalışanı eğitim almıştı. UEK kavramı 2022 yılında daha fazla gündemde. Bu makalede UEK nedir, UEK nasıl kullanılır? UEK'te hangi eğitimler var, kimler faydalanabilir? UEK giriş ekranı ne, nasıl giriş yapılır? gibi merak edilen sorularına yanıtlarına bakıyoruz.
UEK NEDİR? NEYİN AÇILIMI
UEK Uzaktan Eğitim Kapısı'nın kısaltmasıdır. Mayıs 2019 yılında başlayan çalışmalar sonrası Nisan 2020'de devreye alınan UEK, tüm kamu personelinin farklı bilgi, yetkinlik ve beceriler edinmelerini sağlamak amacıyla hazırlanan bir dijital eğitim platformudur. Platform, ilk olarak Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisin çalışanları için kurum içi eğitimler kapsamında kullanılmaya başlandı.
UEK nedir sorusuna UEK'in kullanım formunda şu yanıt verilir:
"Uzaktan Eğitim Kapısı, kullanıcı olarak sisteme giriş yapan
personelin kendisine atanmış eğitimlere ve içeriklere erişmesini
sağlayan çevrim içi eğitim sistemidir"
Bu sistemde kullanıcı, sistem hakkında bilgi edinebilir, eğitimlere
ve canlı sınıf etkinliklerine katılım sağlayabilir ve paylaşılan
dokümanları indirebilir. Tüm kamu çalışanları bu platfrom ile
video, sunu, canlı sınıf veya webinar
yöntemleriyle farklı alanlarda dijital eğitimler alabiliyorlar.
Sistem ölçme, değerlendirme, raporlama gibi özelliklere de sahip ve
bu özellikleriyle ölçümlemeye de izin veriyor.
-UEK sisteminde eğitimlerin sonunda eğer atanmış bir sınav varsa
kullanıcıya sınav ekranı geliyor.
-Canlı sınıf etkinlikleri kayıt edilerek eğitim tekrar
izlenebiliyor.
-Eğitimler sonrası bir sınav modülü var.
-Ayrıca tüm kamu kurum ve kuruluşlarının oryantasyon, hizmet içi
veya zorunlu eğitimleri de yapılabiliyor.
-Kurumlar UEK'ten eğitimlere katılmış kullanıcılara sertifika
düzenleyebiliyor.
UEK'İ KİM KULLANABİLİYOR?
2022 yılında UEK sistemine tanımlı 4 milyondan fazla kamu çalışanı var ve bu kişiler e-Devlet üzerinden platforma girebiliyor. UEK'e giriş için Kamu kurum ve kuruluşlarındaki eğitim yetkilileri, çalışanları sisteme tanımlıyor. Sisteme tanımlı kişiler süreli eğitimlere belirlenen zaman içerisinde, süresiz eğitimlere ise istedikleri zaman katılabiliyor.
Peki, UEK'ten kimler yararlanabiliyor? 2022 itibarıyla Cumhurbaşkanlığı teşkilatı, 17 Bakanlık, 10 Başkanlık ve bağlı, ilgili, ilişkili, koordine tüm kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler ve üniversiteler UEK'ten yararlanabiliyor.
UEK'in sitesine göre sisteme girmek için kurumunuzun eğitim faaliyetinden sorumlu birimi ile görüşerek kendinize kullanıcı tanımlatabilirsiniz.
UEK GİRİŞ EKRANI
Peki, UEK'e nasıl girilir? UEK'e uzaktanegitimkapisi.cbiko.gov.tr adresi üzerinden gidebilirsiniz.
1. Adım uzaktanegitimkapisi.cbiko.gov.tr
adresini tıklayın.
2. Girişe bastıktan sonra T.C. Kimlik Numarası ve e-devlet şifresi
ile sisteme giriş yapın.
-
Eğer sistemde kullanıcı bilgilerini görmek istiyorsanız sağ üst köşedeki hesabım butonuna tıklayabilirsiniz.
-
“Bilgilerim” sekmesinde profilinize ait bilgiler yer alır. Katıldığınız eğitimler, sınavlar, ekranlar de bu ekrandan incelenebilir.
UEK'TE HANGİ EĞİTİMLER VAR? NASIL EĞİTİM YAPILIYOR
-
UEK'te iki farklı eğitim modülü sunuluyor. Senkron eğitimlerin gerçekleştirilebildiği canlı Sınıf modülü ve video, sunum ve etkileşimli video (scorm) gibi asenkron eğitimlerin verilebileceği Eğitimler modülü.
-
Ayrıca UEK'te eğitimler üniteli ve ünitesiz eğitim olarak 2'ye ayrılıyor. Ünitesiz eğitimlerde eğitimler konu bazında ayrım olmadan tek parça halinde görünüyor. Kullanıcılar eğer herhangi bir ünitesiz eğitime atanmış sınav varsa eğitim videosunun ardından sınava katılabiliyor.
-
Üniteli eğitim terimi ise daha detaylı eğitimleri ifade ediyor. Üniteli eğitim, konu bazında parçalar şeklinde sunulan eğitimi anlatıyor. Bu nedenle eğitimin her bir bölümü kendi içinde ayrı ve her konunun ayrı ayrı tamamlanması gerekiyor.
-
Peki, UEK'te hangi eğitimler var? Portalda kamu çalışanlarının alması gereken mesleki eğitimlerin yanı sıra kişisel gelişime dönük Word, Excel eğitiminden Power Point sunum hazırlama ve grup önünde etkili konuşmaya kadar farklı eğitimler de var.
UEK'TE CANLI SINIFA NASIL KATILINIR?
UEK kullanım kılavuzuna göre canlı sınıfa katılmak için yine
kullanıcı tanımlanması gerekiyor. Yine kılavuza göre Google Chrome
ve Mozilla Firefox tarayıcıları ile giriş yapılıyor. Kılavuzda,
"Herhangi bir sorun yaşamamanız adına Google Chrome kullanmanız
tavsiye edilmektedir" deniliyor.
Sisteme girmek için pop-up engelleme de olmaması gerekiyor.
Google Chrome üzerinden popup engelini kaldırmak için,
1. Adım Sağ üstteki alt alta 3 nokta
sembolünden Ayarlar menüsüne gelin
2. Adım Gizlilik ve Güvenlik ayarlarına
tıklayın
3. Adım Site ayarlarına tıklayın
4. Adım Pop-uplar ve yönlendirmeler bölümüne
gelinir ve pop-uplara izin verilir.
5. Adım Eğer Engellemeler kapalıyken canlı sınıf
sayfasına giremiyorsanız tarayıcı geçmişini temizleyin.
EĞİTİM TÜRLERİ VE KAPSAMLARI
UEK kullanım kılavuzunda eğitim türleri şöyle listeleniyor:
1. Aday Memur Eğitimi: 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu’nun adayların yetiştirilmesi başlıklı 55.
maddesinde aday devlet memurlarının görmesi gereken eğitimler
belirlenmiştir. Aday memur eğitimleri; temel eğitim, hazırlayıcı
eğitim ve staj ögelerini kapsamaktadır.
2. Oryantasyon Eğitimleri: İşe yeni başlayan
çalışanların yaptıkları işe, kurum kültürüne ve birlikte
çalışacağı ekip arkadaşlarına adaptasyonuna yardımcı eğitimleri
kapsamaktadır.
3. Mesleki Gelişim Eğitimleri: Çalışanların
mesleki niteliğini artırmayı amaçlayan kurs ve programları
kapsamaktadır.
4. Kişisel Gelişim Eğitimleri: Bireylerin yalnızca
iş hayatına yönelik değil günlük hayatlarında da
kullanabileceği sosyal becerileri kapsamaktadır.
5. Mevzuat Eğitimleri: Bir kurum, işletme ya da
alanda geçerli olan hukuk kuralları ile sunulan hizmetin
dayanaklarını kapsayan kurallar bütününe dair verilen eğitimleri
kapsamaktadır.
6. İnsan Kaynakları Yönetimi
Eğitimleri: İnsan kaynakları uygulamalarına yönelik
gerçekleştirilen eğitimleri kapsamaktadır.
7. Bilgi Teknolojileri Eğitimleri: Yazılım /
bilgisayar eğitimlerini kapsamaktadır.
8. İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri: Kurum
çalışanlarına zorunlu olarak verilen iş sağlığı ve güvenliği
eğitimlerini kapsamaktadır.
9. Uygulamalı Eğitimler: Çalışanların görev
ve sorumluluklarını pratikte öğretmeye dayalı olan eğitimleri
kapsamaktadır.
10. Diğer: Listede üstteki 9 kategoriye girmeyen
eğitimler “Diğer” olarak adlandırılıyor. (Örneğin; Amatör
Denizcilik Eğitimi vb.)