Türkiye'nin Sürücüsüz Otobüsü Testleri Başarıyla Geçti
Alternatif yakıtlı araçlar, akıllı otobüsler ve sürücüsüz araçlar üzerine araştırma geliştirme çalışmaları yürüten Otokar, toplu ulaşım sektöründe geleceği şekillendirmeye devam ediyor.
Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, Türkiye'nin ilk akıllı
Otonom Otobüs çalışmalarında yeni bir başarıya imza attı. Son 10
yılda cirosunun yüzde 8'ini Ar-Ge faaliyetlerine ayıran şirket;
akıllı ulaşım, alternatif yakıtlı araçlar, akıllı teknolojiler ve
sürücüsüz araçlar üzerine yürüttüğü araştırma geliştirme
çalışmalarında sürücüsüz otobüs alanında seviye
atladı.
Türkiye'nin ilk akıllı Otonom Otobüs çalışmalarına 2016 yılında "Geleceğin İş Birlikçi Mobil Hizmetleri" CoMoSeF (Co-Operative Mobility Services of the Future) projesi ile başlayan şirket, araç-araç ve araç-cihaz haberleşmesini gerçekleştiren donanım ve yazılımların geliştirildiği bu çalışmanın ardından sürücüsüz otobüs çalışmalarına hız verdi. Otokar, Üniversite-Sanayi İş Birliği Destek Programı kapsamında 2018 yılından günümüze Okan Üniversitesi ile birlikte "İleri Seviyede Otonom Otobüs Sistemi Geliştirilmesi" projesinde Türkiye'nin sürücüsüz otobüsünü geliştirmeye başladı. Üç yıllık çalışmaların ardından Türkiye'nin ilk çevresini algılayan, düşük hızlarda dahi hassas kontrol ve konforlu bir yolculuk sağlayan otonom otobüsünün ikinci aşama yazılım bütünleştirme ve sürücüsüz doğrulama testleri başarı ile tamamlandı.
"HEDEFİMİZE KARARLI BİR ŞEKİLDE İLERLİYORUZ"
Otokar'ın vizyonunda kendi teknolojisini geliştirerek
ürünlerinde yerli ve milli özellikleri korumak olduğunu
belirten Genel Müdür Serdar Görgüç, "Otokar
olarak, sürdürülebilirliği ve yenilikçiliği odağımıza alarak global
bir marka olma hedefmize doğru hızla ilerlemeye devam ediyoruz.
Geride bıraktığımız 10 yılda Ar-Ge olanaklarımızla Türkiye'nin ilk
hibrit otobüsü, Türkiye'nin ilk elektrikli otobüsü gibi ilklere
imza attık. Dört yıl önce nesnelerin interneti (IoT) odaklı Akıllı
Otobüsümüzü kamuoyuna tanıttık. Birbiriyle, yol kenar üniteleri ve
trafik sinyalizasyon sistemleriyle konuşan sistemin hemen ardından
Türkiye'nin ilk otonom otobüsü için Okan Üniversitesi ile
çalışmalara başladık. Trafiğe açık tüm yollarda ve tüm hava
koşullarında direksiyonsuz sürüş seviyesine kadar otonom araç
geliştirme ve ticarileştirme hedefimizde kararlı bir şekilde
ilerliyoruz" dedi.
"TÜRKİYE'NİN AR-GE GÜCÜNÜ BİR KEZ DAHA KANITLAYACAK"
Yürütülen çalışmanın Türk otomotiv sektörü açısından önemine dikkat çeken Görgüç; "Otonom otobüs çalışmaları, ulaştırma sektörü ile kentleşmenin geleceğini şekillendirecek olan gelecek teknolojilerinin, verimli ulaşım yöntemlerinin ülkemiz insan kaynağı ile geliştirilebilmesinin mümkün olduğunu gösteren çok önemli bir aşama. Ar-Ge mühendislerimiz, Okan Üniversitesi akademisyenleri, araştırmacıları, doktora, yüksek lisans ve lisans öğrencileriyle geliştirilen otobüs, Türkiye'nin nitelikli insan kaynağı ile yenilikçi gücünü bir kez daha kanıtlayacak. Otonom otobüsümüz, Otokar'ın Avrupa Birliği 2050 hedeflerinde bulunan, sıfır kaza hedefi ile uyumlu olarak geliştireceği, otonom şehir aracı için alt yapı sağlayacak" açıklamasını yaptı.
ULAŞIMDA YENİ BİR GELECEK VADEDEN OTOBÜSÜN ÖNCELİĞİ YAYALAR
Otokar, Türkiye'nin ilk otonom otobüsü projesinin araştırma
geliştirme çalışmalarını 4 aşamada ele alıyor. İkinci aşamayı
tamamlayan Otokar Otonom Otobüsü, sürücüye gerek kalmadan özel ve
bölünmüş yollarda, gelişmiş sensör füzyonu algoritmaları ile
çevresini algılayıp, konumunu haritada bulabiliyor. Araç, hassas
kontrolcü tasarımı sayesinde 0-30 kilometre arası sürücü
sistemlerinin kontrolünün zor olduğu durumlarda konforlu
sürüş sağlıyor. Yüksek hassasiyetli sürekli pozisyon kontrollü
direksiyon sürüş algoritması sayesinde viraj hakimiyeti ve kavşak
dönüşleri emniyetle yapabilen otonom otobüs, durakta bekleyen
yolcuları algılayıp durabiliyor, yolcular inmek istediğinde ise
sadece dur düğmesine basılması yeterli oluyor.
Her zaman önceliği yayalara veren otonom otobüs, yaya geçitlerinde yayalara yol veriyor, acil fren özelliği sayesinde güvenli sürüş imkanı sağlıyor. Herhangi bir hareketli yaya, hayvan veya bisikletli beklenmedik bir şekilde aracın önüne çıktığında, otobüs acil fren yapabiliyor. Önündeki tehlike geçtiğinde yola devam etme kararını yapay zeka, sensör füzyon ve yazılım bütünleştirme ile kendisi veren araç, trafik ışıklarını ve yol kenarı işaretlerini de otomatik algılıyor.
Üzerinde yer alan dur-kalk araç takip sistemi (Stop& Go ACC) ile sıkışık trafikte sürüş yapmayı kolaylaştıran otonom otobüs, önündeki ve yanındaki araçlar ile mesafesini otomatik olarak kontrol ederek, otomatik takip imkanı sunuyor. Araç ayrıca dur kalk araç takibini yüksek hızlarda da güvenli mesafede gerçekleştirebiliyor. Araç üzerinde üçüncü aşama çalışmaları devam ediyor.
Otokar bu stratejik projede haberleşen otonom araçlar konusunda araştırma alt yapısına ve bilgi birikimine sahip Türkiye'nin öncü üniversitelerinden biri olan Okan Üniversitesi ile birlikte çalışıyor. Okan Üniversitesi 2009 yılında Ulaşım Teknolojileri ve Akıllı Otomotiv Sistemleri Araştırma ve Uygulama Merkezi'ni kurmuştu.