Trafik ışıklarında artık 3 değil 4 renk olabilir: Peki, neden?
Yeşil, sarı ve kırmızı yanan trafik lambaları için sıra dışı bir öneri: Artık dördüncü renk olarak beyazı da ekleyebiliriz...
Otonom araçların yollarımıza dahil olmasıyla birlikte, yakında yeni ve tuhaf bir fikir de ortaya çıkabilir: Dördüncü bir trafik ışığı rengi.
Yeni simülasyonlar, beyaz renkte olacak dördüncü bir ışığın, insan sürücülerin yolda neler olup bittiğini daha iyi anlamalarına yardımcı olurken, otonom araçların trafik akışını kontrol etmesine yardımcı olarak zaman ve yakıt tasarrufu sağlayacağını öne sürüyor.
Makalenin yazarlarından Ali Hajbabaie yaptığı açıklamada, "Trafik kavşakları için önerdiğimiz ve 'beyaz faz' olarak adlandırdığımız bu konsept, otonom araçların (AV'ler) kendi hesaplama gücünden yararlanıyor" diyor ve devam ediyor: "Beyaz faz konsepti, insan sürücülerin ne yapmaları gerektiğini bilmeleri için yeni bir trafik sinyali de içeriyor. Kırmızı ışıklar hala dur anlamına gelecektir. Yeşil ışıklar hala geç anlamına gelecek. Beyaz ışıklar ise insan sürücülere sadece önlerindeki aracı takip etmelerini söyleyecek."
Otonom araçlar gelecekte hem birbirleriyle, hem de trafik sistemleri ile iletişim kurabilecek, konumlarını ve bir sonraki hareketlerini kendilerine göre tam olarak belirleyebilecekler. Beyaz ışığın temeli de bu. Yeterli sayıda otonom araç bir kavşağa yaklaşırsa, en iyi trafik akışını onlar koordine edecekler ve beyaz ışık biz insanlara sadece öndeki aracı takip etmemizi söyleyecek. Yani beyaz ışık aslında otonom araçlar için değil, bizim için yanacak.
Eğer etrafta yeterli sayıda otonom araç yoksa, eski moda kırmızı sarı yeşil ışıklar trafiği kontrol etmeye devam edecek. Araştırmacılar ayrıca bunun beyaz bir ışık olması gerekmediğini, sadece evrensel olarak kabul gören tanınabilir bir renk olması gerektiğini vurguluyor.
Bilgisayar modelleri kullanılarak küçük bir simülasyon üzerinde test edildiğinde, otonom araçlar toplam araçların yüzde 10 ila 30'unu oluşturduğunda beyaz ışık trafiği küçük ama önemli miktarda hızlandırdı. Yüzde 30'da gecikmeler yüzde 10,7 oranında azaldı, ancak otonom araç sayısı arttıkça trafik hızı da arttı.
Kendi kendine giden araçlar basit bir zamanlamalı dur-kalk sistemine kıyasla en iyi hareket tarzını değerlendirebileceğinden, trafik ışıklarının yavaşlattığı trafiği önemli ölçüde hızlandırılmasını sağlayacak, ki bu da kötü bir zamanda kırmızı ışıkta kalmış olan herkesin kesinlikle hoşuna gidecek. Ancak simülasyonlar beyaz ışığın iyi bir şekilde benimseneceğini gösterse de, gerçek sürücüler her yerde bulunan bir sisteme eklenen karmaşıklıktan hoşlanmayabilir.
Araştırmacılar yeni bir sistemin yakın zamanda uygulanmasının zor olacağını kabul etmekle birlikte pilot denemeler için bir fırsat görüyorlar.