Tesla'dan gelen son rapor, kafaları karıştırdı

Sıfır karbon izi hedefiyle yola çıkan Tesla'nın yayınladığı son rapor, şirketin bu hedeften uzaklaştığını gösteriyor. Ama bu durum, aslında göründüğü kadar kötü olmayabilir.

Tesla’nın iklimle ilgili riskler ve kendi karbon izi hakkındaki düşüncelerine dair şimdiye kadarki en açıklayıcı görünümü sağlayan en son etki raporuna göre, sera gazı emisyonları geçtiğimiz yıl yaklaşık 10 milyon metrik ton CO2 arttı.

Tesla, 2023’te 50 milyon metrik tondan fazla karbondioksit emisyonundan sorumluydu ve bu miktar, bir önceki yıl sahip olduğu 42 milyon metrik tona göre yaklaşık yüzde 20’lik bir artış anlamına geliyordu. Kirlilikteki bu artışın büyük bir kısmı Tesla’nın tedarik zincirinden kaynaklanıyor. Şirketin satın aldığı mal ve hizmetler şirketin genel karbon izinin yaklaşık yüzde 80’ini oluşturuyor.

Rapor, Tesla’nın “mümkün olan en kısa sürede” net sıfır sera gazı emisyonuna ulaşmak için çalıştığını söylüyor ve şirketin bu hedefe ulaşmak için atmayı planladığı adımları özetliyor. Ayrıca iklim değişikliği nedeniyle şirketin karşı karşıya olduğu en büyük risklerden bazılarını da belirtiyor. Ancak rapor, şirketin tedarik zincirinin geçtiğimiz yıl daha da kirlendiğini gösteriyor.

Kirli tedarik zincirleri genellikle bir şirketin karbon ayak izinin en büyük kısmını oluşturduğundan dolayı, çevre savunucuları düzenleyicileri bu emisyonlara karşı önlem almaya zorluyor. Görünüşe göre Tesla, Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu’nun (SEC) iklim değişikliği konusunda daha fazla şeffaflık gerektiren yeni kurallarına uymak için şimdiden adımlar atıyor.

SEC’in 2022 yılındaki ilk teklifi, büyük şirketlerin tedarik zincirlerinden ve ürünlerinin kullanımından kaynaklanan dolaylı emisyonları açıklamasını gerektirmeyi hedefliyordu. Ancak bu durum, bunların kontrol edilmesi en zor emisyonlar olduğunu söyleyen şirketlerin tepkisiyle karşılaştı. Sonuç olarak bu teklif, SEC’in Mart ayında kesinleştirdiği iklim kurallarından çıkarıldı.

Tesla’nın raporu, şirketin “işletme açısından önemli, toplum ve çevre için önemli olan alanları belirlemek amacıyla” 2023 yılında bir sürdürülebilirlik değerlendirmesi yaptığı belirtiliyor. Bunun sonucunda iklim riski yönetimi, hava kalitesi, su kullanımı, “sorumlu” yapay zeka, çalışanların sağlığı ve güvenliği ve daha fazlasını içeren 20 “odak alanından” oluşan bir liste oluşturuldu.

Raporda iklim riskine ayrılmış bir bölüm de bulunuyor. Tesla’nın üretimi için kısa vadede kuraklığın en büyük riski oluşturduğu, uzun vadede ise ısının daha büyük bir sorun haline geldiği belirtiliyor. Şirket, üretim tesislerinin her birinde sel, şiddetli yağış, kuvvetli rüzgarlar, aşırı sıcaklık, orman yangını ve kuraklık dahil olmak üzere iklim risklerini değerlendirdiğini söylüyor. Bu değerlendirmelerin tesisleri genişletme veya yeni tesisler tasarlama planlarına bilgi sağlayacağı belirtiliyor.

İş yapma şekli değişebilir

Ayrıca Tesla’nın raporunda karbon emisyonlarını azaltmak için iş yapma şeklini değiştirmek zorunda kalabileceğini de kabul ediliyor. Raporda, politika değişikliklerinin belirli uygulamaları veya altyapıyı etkileyebileceği ve kullanılan teknolojinin tamamen karbondan arındırılamaması nedeniyle kurulu kapasiteyi potansiyel olarak azaltabileceği belirtiliyor.

Tesla, karbon izinin geçtiğimiz yıl büyümesine rağmen, tüketicilerin içten yanmalı motorlardan elektrikli araçlara geçiş yaptığında kaçınılan kirliliği hesaba katmadığını söylüyor. Tesla, müşterilerinin 2023 yılında 20 milyon metrik ton CO2 kirliliğini önlediğini tahmin ediyor. Ayrıca, benzin tüketen otomobiller üreten otomobil üreticileriyle karşılaştırıldığında Tesla’nın karbon izi hala çok daha küçük. Karşılaştırma için belirtmek gerekirse Ford’un karbon izi, 2023’te 386 milyon metrik ton CO2 ile yedi kat daha fazlaydı.

Bunların yanı sıra Tesla, tipik sera gazı hesaplama yöntemlerinin, elektrikli araçlar, güneş panelleri ve fosil yakıtların yerini alan piller gibi ürünler üreten “Tesla gibi bir şirket için tasarlanmadığını” da iddia ediyor. Sera gazı emisyonlarına ilişkin sayılar, karbon izinin toplamını gösterecek satır öğeleri toplanmadan raporun ekinde yer alıyor. Şirket, elektrikli araçlarının ömür boyu emisyonlarını içten yanmalı motorlu araçlarla karşılaştırmaya odaklanıyor.

Sonraki Haber

Forum