Tesla'dan çok tartışılacak bir karar daha: Otonom taksi filosu geliyor
X'in, elektrikli otomobillerin, yeraltı tünellerinin, kripto paraların, uzayın, Mars'ın, galaksilerin, nebulaların fatihi Elon Musk şimdi de "taksiciliğe" başlıyor...
Waymo markasını herkes bilmeyebilir ama Uber markasını duymayan artık kalmamıştır. Bu iki uygulama da aslında "taksi çağırma" uygulaması olarak tanımlanabilir. Waymo, Google'ın yapay zekalı otonom araçlarına binmek için kullanabileceğiniz uygulama, Uber ise sahibi olduğu aracıyla müşterilere hizmet veren sürücüleri çağırmak için kullandığınız uygulama. Şimdi bu ikisine sağlam bir rakip geliyor olabilir.
Elon Musk, fabrikalarında ürettiği otomobillerin daha fazla para kazanması için otonom taksi servisi kuruyor. Hatta, Tesla'nın sosyal medya hesaplarında yeni uygulamaların ilk teaser'ları dönmeye de başladı.
Aslında Tesla'nın satışları pek de iyi gitmiyor. Elektrikli araçlara olan güvenin kırılması, araç pillerinin çabuk tükenmesi ve yeni pillerin pahalı olması, elektrikli araçların çıkış noktası olan "daha ekonomik yolculuk" konseptini ortadan kaldırmaya başladı. Öyle ki pil yenileme maliyetlerini hesaba katınca elektrikli otomobillerin, benzinli otomobillerden pahalıya geldiğini hesaplayanlar bile var.
Buna benzer sebeplerle satışları düşen Tesla şimdi kendine yeni bir gelir kapısı açmak için kolları sıvadı. Waymo ve Uber'e rakip olacak şirket, uygulamadan otonom Tesla aracı çağıran müşterilerini A noktasından B noktasına taşıyarak yeşil dolarları kasasına atacak.
Tesla'nın bu servisi hangi ülkelerde/şehirlerde hayata geçireceği, kaç araçlık bir filo konumlandıracağı henüz net değil. Ancak yolcular uygulama sayesinde, aracın içindeki ısıyı, çalacak müziği kontrol edebilecek, camları açıp kapayabilecek. Fakat yine de sosyal medyada bu servis hakkında tartışmalar çıkacağını tahmin edebilirsiniz. Çünkü, Tesla'nın otonom sürüş teknolojisine herkes çok da güvenmiyor.
Kazasız sürüş garantisi var mı?
Ölümlü kazalar yaşanmasına neden olan Tesla Autopilot uygulamasında şirket bugüne kadar kendini araç sahiplerine imzalattığı sözleşmeler sayesinde kurtarıyordu. Ancak iş tamamen otonom araçlarla yolcu taşımaya gelince, otomobillerin yapacağı kazalarda yaşanan tüm can ve mal kayıplarının sorumlusu Tesla olacak. Şirket buna cesaret edebildiğine göre, Autopilot uygulamasına gerçekten güveniyor diye düşünebiliriz ama bu güven hepimizi ürkütüyor. Çünkü trafikte ne yapacağı bilinmeyen otonom bir Tesla ile karşılaşmayı çoğu kimse istemeyebilir.
Tesla'nın bu özgüveninin içinin dolu mu yoksa boş mu olduğunu yakında göreceğiz.