Tesla, kendi hatalarını "kullanıcı hatası" diyerek müşterilerinin üzerine mi yıkıyor?
Yeni bir rapor, Tesla'yı bazı parçalarının yüksek arıza oranlarına sahip olduğunu bilmesine rağmen, onarım isteyen sürücüleri suçladığını ve ücretsiz onarımı reddettiğini iddia ediyor.
Reuters, Çarşamba günü Tesla hakkındaki kasıtlı ihmal ve parça arızalarında suçu müşterilere yükleme konularındaki iddiaları anlatan inanılmaz bir araştırma raporu yayınladı. Şirketi suçlayan bu rapor, Elon Musk liderliğindeki şirketin, araç sahiplerinin “sürücü istismarında” bulunduğunu iddia etme yönündeki uzun süredir devam eden eğilimini, şirket içinde kusurlu olduğu tartışılan parçaların neden olduğu arızalar nedeniyle onlardan onarım ücreti talep ettiğini söylüyor. Bu sorunlar genellikle süspansiyon ve direksiyonla ilgili gözüküyor. Dışarıdan bakıldığında Tesla’nın sorunlara yönelik yaklaşımı, doğrudan inkar etme ve kısmi kabul arasında değişen geniş bir skalada yer alıyor.
Araçlarındaki sorunların daha önceki hasarlardan veya sürücünün hatasından kaynaklandığı söylenen Tesla sahiplerinin çeşitli açıklamaları haberde yer alıyor. Hatta bazı durumlarda yeni alınmış araçlarda bile sorunlar olduğu belirtiliyor. Verilen örneklerden birinde, bir 2023 Tesla Model Y sahibinin aracı almasının üzerinden bir gün geçmeden süspansiyon çökmesi yaşadığı ve otomobil üreticisinin ilk incelemede yapılan açıklamayı geri çekerek, bir hafta sonra aracı tamir ederek teslim ettiği ve sürücü hatası nedeniyle onarım ücreti aldığı bildiriliyor.
Reuters’in araştırması, bir başka olayda Tesla’nın, söz konusu Model X’te değiştirilmesi gereken birçok parçanın (kumanda kolları, süspansiyon ve ön yarım miller) yüksek arıza oranlarına sahip olduğunu bildiğini gösteriyor. Bir başka olayda ise aracın sadece yıkanmasının kablolara zarar verdiği ve sürücüden tamir için 4.400 dolar alındığı belirtiliyor.
Araştırma, aynı zamanda Tesla'nın farklı bölgelerdeki parça geri çağırmalarına verdiği tutarsız tepkileri de belgeliyor. Örneğin, şirketin mühendisleri, süspansiyonun bir parçası olan arka bağlantının, araç sahipleri düşük hızlarda araç kullanırken birkaç olayda koptuğunu tespit etti. Konuyla ilgili doğrudan bilgisi olan eski bir Tesla çalışanı Reuters’a, 2016 ile 2020 yılları arasında Tesla’nın Çin’deki yaklaşık 400 arka bağlantı şikayetini ya garanti kapsamındaki onarımlar yoluyla ya da garanti kapsamı dışındaysa “iyi niyet onarımları” yoluyla çözdüğünü söyledi.
Musk liderliğindeki otomobil üreticisi geri çağırmayı dört yıl erteledi, ancak Çinli düzenleyicilerin baskı uygulamasından sonra kabul etmek zorunda kaldı. Ülkenin Piyasa Düzenleme Devlet İdaresi, geri çağırmanın sebebi olarak “kaza riski” tanımını kullandı.
Ancak küresel çaptaki arıza raporlarına rağmen Tesla, ABD ve Avrupa’daki parçaları hiçbir zaman geri çağırmadı. Şirket, ABD düzenleyicilerine sorunların “sürücü hatasından” kaynaklandığını söyledi. Reuters ayrıca, servis merkezlerini suçlu olarak “kaldırıma çarpmak veya başka aşırı güçlü darbe” gibi “araçların yanlış kullanımını” suçlamaya çağıran 2019 yılına ait bir şirket içi bildirim gördüğünü de belirtiyor. “Kötüye kullanım” ve “yanlış kullanım”, Musk liderliğindeki şirketin sözleşmesindeki koşullar ve otomobil üreticisine, bu şekilde etiketlediği olaylar için garanti kapsamındaki onarımları reddetme olanağı tanıyor.