Tarayıcı pazar payları nasıl hesaplanıyor?
Hangi web tarayıcının ne kadar kullanıldığı bakın nasıl, hangi işlemlerle belirleniyormuş...
Web tarayıcımızın pazar payı çoğumuzu yakından ilgilendiriyor. Ancak sorun şu ki, tarayıcı pazar paylarının verilerin işlenmesi sırasında bir değişikliğe uğraması veya rakamlarda hile yapılması imkansız değil. Pazar payı verilerini şu an genellikle iki kaynaktan öğreniyoruz: StatCounter ve Net Applications. İki şirket de tarayıcıların pazar payını en doğru biçimde sağlamak için çalışıyor. Peki hangisi daha doğru bir bilgi sunuyor? Firmaların çalışma yöntemini aktardıktan sonra bunun kararını size bırakıyoruz.
Net Applications, topladığı verilerdeki aykırılıkları gidermek ve daha kaliteli bir sonuç sağlamak üzere etkin bir temizlik işine başvuruyor. Şirket aynı zamanda verilerinde coğrafi-ağırlığı temel alıyor. Net Applications, coğrafi-ağırlık yöntemini kendi sözleriyle şöyle anlatıyor:
"Web tarayıcısı verileri ülkelere göre ağırlıklandırılmıştır. Trafiğimizi ülkeler tablosuna göre CIA Internet Traffic ile karşılaştırırız ve verilerimizi ağırlıklandırırız. Örneğin global verilerimiz Brezilya'nın trafiğin yüzde 2'sini oluşturduğunu söylüyorsa ve CIA tablosu Brezilya'nın global trafiğin yüzde 4'ünü oluşturduğunu söylüyorsa, Brezilya'dan her eşsiz ziyaretçiyi iki kez sayarız. Bunu global verilerimizi dengelemek için yapıyoruz. Her bölgenin farklı piyasası vardır ve trafiğimiz bir veya daha fazla bölge üzerine odaklanırsa, global verilerimiz bu bölgeler tarafından uygunsuz bir biçimde etkilenecektir. Ülke seviyesinde ağırlıklandırma, bölgeye yapılan vurguyu ortadan kaldırır."
Net Applications ve StatCounter
Net Applications, aynı zamanda Chrome'un ön-işleme verilerini de kaldırıyor (Şubat ayında günlük Chrome ziyaretlerinin yüzde 4.3'ü). Net Applications verilerini aynı zamanda eşsiz ziyaretlere dayandırıyor ve bunun tarayıcı pazar paylarını daha iyi yansıttığını düşünüyor.
Yani özetle Net Applications, ham verileri alıyor, ön-işleme hit'lerini kaldırıyor, nüfus boyutuna göre veriyi ağırlıklandırıyor ve internette yayınlıyor. Ancak bu yöntemi kabul edip etmemek veya verinin işlenmesi sırasında bir değişiklik yapılmadığına inanmak, size kalıyor.
StatCounter ise tamamen ham veriler sağlamak üzere çalışıyor. Şirkete göre veriyi düzeltmeye gerek yok, çünkü bunu isterse son kullanıcı da yapabilir. Bu yöntemin bazı avantajları ve dezavantajları bulunuyor. Verilerle herhangi bir insanın etkileşime girmemiş olması ve tarayıcıların web siteleriyle nasıl etkileşim kurduklarını doğru bir biçimde görmek bir avantaj.
StatCounter'ın yöntemi ve diğer bir farklılık
Ancak ham verilere bakarken aykırılıkları da göz önünde bulundurmalısınız. Örneğin bir web tarayıcısı, verilerini çekme şeklini değiştirirse, bunu doğru bir biçimde incelemediğiniz takdirde yanılabilirsiniz. StatCounter, örneğin Chrome'ın ön-işlemesini bir sorun olarak görmüyor (Net Applications'ın tersine) ve bunu verileri içerisinden kaldırmıyor. Bunun yanında StatCounter, tüm hit'leri sayıyor ve sadece eşsiz ziyaretleri saymıyor. Yani web tarayıcısında sayfayı defalarca yenileyen bir kullanıcının hit'leri, ziyaret sayısına ekleniyor.
Verilerin temizlemesi, dikkate alınması gereken tek faktör değil. İki hizmet de bugün kullanılan tüm tarayacıları saymak mümkün olmadığından, örnek bir nüfusu temel alıyor. StatCounter, 15 milyar ziyaret sayısı ve 3 milyon üye siteleye dayanıyor. Net Applications ise 40.000'in üzerindeki web sitesinden 160 milyon eşsiz ziyaret verisini temel alıyor. Dolayısıyla StatCounter'ın örnek boyutu daha büyük ve Net Applications'ın bir bütünü temsil edip etmediğine karar vermek size kalıyor.