Star Wars Outlaws incelemesi: İlk açık dünya Star Wars oyununa hoş geldiniz!
Asilerle imparatorluk arasındaki savaşın doğurduğu iktidar boşluğunda yapılacak en iyi şeyi yapmaya hazır mısınız? Haydi, kanun kaçağı oluyoruz...
Bilim kurgu hayranı olup da Star Wars sevmeyen yoktur sanırız. Hatta bize bu türü sevdirenin çocukluğumuzda seyrettiğimiz ilk Star Wars filmi olduğundan da eminiz. Serinin ilk filmleri kadar sevmesek de tüm yeni filmleri ve dizileri de izleyip çıkan her oyunu hala heyecanla oynuyoruz. Oyun tarafında Star Wars serisi uzunca bir süredir EA ve Respawn Entertainment’e emanetti. Sinematik ve çizgisel bir yapıda ilerleyen son iki yapımları olan Star Wars Jedi: Fallen Order ve Star Wars Jedi: Survivor eleştirmenlerden olumlu notlar da almıştı. Ancak bizim gibi çoğu hayran aslında Star Wars evreninde geçen, özgürce dolaşabileceğimiz açık dünya bir oyun bekliyordu.
Star Wars: Outlaws işte tam da bu noktada hızır gibi yetişti desek yalan olmaz. Ubisoft’un erken erişim koduyla oyunu uzunca bir süredir biz de oynuyorduk. Evet Ubisoft dedik yanlışlık yok. Çünkü konu açık dünya olunca Disney de radikal bir değişikliğe imza atmış ve artık bu türün uzmanı haline gelmiş Ubisoft ile çalışmaya karar vermiş. Dolayısıyla bu, Disney'in 2013'te şirkete Star Wars oyunları üretme konusunda özel haklar veren anlaşmasından bu yana Electronic Arts'ın katılımı olmadan geliştirilen ilk Star Wars projesi olma özelliği de taşıyor. Peki geliştirici koltuğundaki Ubisoft’un Massive Entertainment stüdyosu, önceki oyunlarında kullanılan bir hizmet modeli olarak oyunların ötesine geçmek için eline geçen bu yaratıcı fırsatı iyi değerlendirebilmiş mi, gelin ona da birlikte bakalım.
Star Wars kronolojisinde nerede yer alıyor?
Star Wars: Outlaws, The Empire Strikes Back (1980) ve Return of the
Jedi (1983) arasındaki zaman diliminde geçiyor. Bu dönem,
imparatorluğun zayıflaması ile yer altı suç örgütlerinin
parlamasına imkân verdiği için bence hikâyeye uyum açısından çok
doğru bir aralık. Ayrıca hikâyenin Asi İttifakı'ndan uzaklaşmasına
ve bunun yerine seride daha önce derinlemesine araştırılmamış bir
konu olan yeraltı suç dünyasına odaklanmasına izin verdiği için de
mükemmel bir başlangıç noktası oluşturuyor. Oyunda Jedi veya
Sith'ler yok. Han Solo veya Luke Skywalker gibi karakterleri de
görmeyi beklemeyin. Onun yerine bir suç örgütüne borcunu ödemek
amacıyla büyük bir soygun için bir ekip toplayan genç bir hırsız
olan Kay Vess'i yönetiyoruz. Bir Ubisoft oyunu olmasına rağmen bu
sefer cinsiyet seçimi yok. 3. şahıs bakış açısıyla oynadığımız
oyunda sadece Kay var. Tabi bir de vazgeçilmez yardımcısı sevimli
Nix’i unutmamak gerekiyor.
Star Wars Outlaws bir ödül avcısı macerası ve galaksideki her şeyin ve herkesin sizi öldürebileceği bir zamanda bu inancın nasıl hayatta kalması gerektiğini anlatıyor. Lucasfilm Games ve diğer on Ubisoft stüdyosu tarafından desteklenen geliştirme ekibi, Star Wars evreninin geleneksel unsurlarını kendi fikirleriyle birleştirmeye çalışarak sinematik ve nispeten kusursuz bir oyun yaratmayı başarmış. Star Wars Outlaws'ın en iyi yanı, bir kahraman olmadığımız bir hikayeyi anlatması… Amacı bir kahraman olmanın sorumluluğu olmadan hayatını yaşamak olan küçük bir hırsızı oynuyoruz.
Bir kahraman değil sıradan bir hırsızız!
Karakterimiz Kay Vess, ayrılmaz yardımcısı Nix ile birlikte
hayatının vurgununu yapmak ve iyi niyetli bir ödül avcısı olarak
galakside kendine bir isim yapmak isterken en güçlü sendikalardan
birinin lideri olan Sliro’dan çalma hatasına düşüyor. Hikayemiz
işte böyle başlıyor; Kay sadece bir ödül avcısı olarak hedeflerini
gerçekleştirmeye çalışmakla kalmıyor, aynı zamanda başına konulan
ödülü de ortadan kaldırmaya çalışıyor. Bunu yapmak için, uğraşmak
zorunda kalacağımız bir sürü sendika daha bulunuyor. Zaman zaman
bunlardan bazılarına fazlasıyla yakınlaşıp avantajlarından da
yararlanabiliyoruz. Ancak tabii ki istediğimiz zaman çift taraflı
oynamak ve saf değiştirmek de en doğal hakkımız. Ne de olsa bir
kanun kaçağıyız, öyle değil mi?
Havada bol bol uçuşan lazer ve ışın kılıçlarını
unutun
Oyuna başlamadan önce şunun farkına varmamız gerekiyor. Bu oyun
öncekilerden oldukça farklı bir yapıda ilerliyor. Savaş bu oyunun
ana mekaniği değil. Elbette etrafa lazer yağdırmamız gereken
zamanlar da olmuyor değil. Ama bu bir Ubisoft oyunu ve önceki
oyunlarından aşina gelecek mekanikler daha ağır basıyor. Massive
Entertainment öncelikle gizlilikle ilgili bir oyun deneyimi sunmak
istemiş. Bu noktada müthiş yardımcımız Nix temel bir rol oynuyor.
Kolayca bir düşmanın dikkatini dağıtmak, onlara saldırmak, silah
çalmak veya erişemediğimiz yerlerdeki belirli öğeleri
etkinleştirmek için sıklıkla onun yardımına başvurmamız gerekiyor.
Ateş etmeye başladığımızda, ondan bir patlayıcıyı patlatmasını veya
belirli bir kapıyı kapatmasını isteyebiliyoruz.
Sevimli tüylü arkadaşımız Nix olmadan
olmaz!
Küçük yardımcımız hayatımızı kolaylaştırmak için orada ve Massive
bunu kontrollere mükemmel bir şekilde yansıtmayı başarmış. Çoğu
zaman hayatımızı kurtarabiliyor. Çünkü oyunda yapay zekâ gerçekten
oldukça iyi ve düşmanların algıları da çok açık. Nix olmadan
oynamak neredeyse imkânsız gibi. Gizlice ve başkasına görünmeden
yakın mesafeden birilerini indirmek bir çözüm olabilir. Ama emin
olun en iyisi dikkat çekmemek olacak.
Gizlilik mekaniğinin ağırlığı diğer taraftan sanki silah çeşitliliğine de gerek bırakmamış gibi duruyor. Evet belki silahları kullanırken vuruş hissiyatı iyi ama sadece tek bir blaster ile yetinmek bazı oyunculara yeterli gelmeyebilir. Tüfekler, keskin nişancılar veya bomba atarlar gibi rakiplerimiz tarafından geride bırakılan silahları da alıp bir süre kullanabiliyoruz ama bunların hiçbiri envanterimizin bir parçası haline gelmiyor ve bu da çeşitlilik eksikliğine yol açabiliyor. Assassin’s Creed gibi oyunların gizliliğini seven bir oyuncu olarak bizi çok rahatsız etmedi ama silah çeşitliliğini ve onları geliştirmeyi seven oyunculara yavan gelebilir.
Bu uzmanlık sistemi tüm Ubisoft oyunlarına
gelmeli
Bir çok mekanik tanıdık gelse de Ubisoft'un diğer açık dünya
oyunlarının aksine, Star Wars Outlaws’da bir seviye sistemi yer
almıyor. Burada karakterimizi geliştirmek için deneyim puanları
veya beceri ağacı yok. Onun yerine yeni becerilerin kilidini açmak
için belirli gereklilikleri yerine getirmemizi gerektiren bir
uzmanlık sistemini tercih edilmiş. Belli anahtar karakterleri
tanıdıkça kilidi açılan bu uzman sisteminde görevleri tamamladıktan
sonra, sepeeder'ımızın daha hızlı çalışmasını, Kay'in canının
artmasını veya Nix'in gizli hazineleri vurgulayabilmesini sağlamak
gibi avantajlar elde edebiliyoruz. Bizce bu çok iyi bir değişiklik
olmuş ve diğer Ubisoft oyunlarına da uyarlanmalı. Çünkü deneyim
kazanmak ve seviye atlamak için tipik düşman kampına gitmek yerine,
burada bir dizi görev yapmamız gerekiyor ve bu da tekrara
düşebilecek bir açık dünyaya daha fazla çeşitlilik kazandırmış.
Hangi sendikaya üye olacaksınız :P
Star Wars Outlaws , daha önce de belirttiğimiz gibi ilk açık dünya
Star Wars oyunu olma özelliğine sahip. Ama kesinlikle uzayda geçen
bir Far Cry ya da AC değil. Diğer oyunlardan ayrılan belirgin
unsurlara sahip. Bunlardan ilki itibar sistemi. Oyunda Pyke,
Scarlet Dawn, Hutt Cartel ve Ashiga Clan olmak üzere dört farklı
sendika bulunuyor. Bir kampı yağmalamaktan bir sendika için
diğerine ihanet etmeye kadar oyundaki her hareketimiz, dünyayı ve
etrafımızdaki her şeyi etkiliyor. İster ana görev, ister yan görev
veya sözleşme olsun, üstlendiğiniz neredeyse her görev farklı
sendikalarla olan ilişkimizi etkiliyor. Sanırız oyunun en iyi
yönlerinden biri de bu! Eylemlerimizin sonuçları olduğunu gerçekten
hissetmemizi sağlıyor. Bir sendikanın yararına yaptığımız her şey
onlara yakınlaşmamızı ve onların mekanlarından ve imkanlarından
faydalanmamızı sağlarken diğerlerine karşı itibarımızı da
azaltıyor. Burada dengeyi kurmak ve çıkarlarınızı korumak size
kalmış.
Açık alanlarda ilerlerken bu grupların her birinin üyeleriyle, onlarla olan ilişkilerimize bağlı olarak karşı karşıya gelebiliyoruz ve iş yapabiliyoruz. Yakın olmamak bir savaş başlatmıyor. Ancak elbette onların mekanına elinizi kolunuzu sallayarak giremiyorsunuz, bir şekilde sızmanız gerekiyor. Gerçi bu durumda bile savaş çıkmıyor. Yakalanırsanız sadece sizi kapı dışarı ediyorlar. Bunların dışında elbette bir de İmparatorluğun varlığı unutmamak gerek. Stormtrooper'ları etrafta sıklıkla görebiliyoruz. Ancak, topraklarını işgal etmediğimiz mallarını çalmadığınız sürede peşinize düşmüyorlar.
Gerçekten yaşayan bir evren
Star Wars Outlaws'un açık dünyası tek bir gezegen ile sınırlı
değil. Sadece oyun için yaratılmış olan Toshara, meşhur Tatooine,
Kijimi ve yine sadece Star Wars romanlarında geçen Akiva ve gibi
dört farklı gezegeni ziyaret edebiliyoruz. Bu noktada çok iyi
yenilikler var. Gezebildiğimiz tek şey gezegenler değil. Oyunda
ayrıca gemimiz ile uzayda uçabileceğimiz ve uzay çatışmaları
gerçekleştirebileceğimiz ya da sadece kaynak arayabileceğimiz bir
uçuş sistemi de bulunuyor. Geminin kullanımı oldukça basit tutulmuş
ve gerçekten mükemmel çalışıyor ve daha önce bahsettiğim çeşitlilik
duygusunu güçlendirmeye hizmet ediyor. Bu arada haritanın canlılığı
ve kalabalığı da takdire şayan.
Oyun hakkında söylenebilecek en iyi şey fantastik bir çeşitliliğe sahip olması. Öne çıkan sadece itibar sistemi değil. Outlaws'ın her bölümü sırlarla dolu ve bunlar haritada yoklar. Onları keşfedecek kadar yaklaşana kadar görmüyoruz. Bunun da ötesinde, haritada veya belirli bir NPC'nin üzerinde normal sembolleri olmayan birçok görev var. Star Wars Outlaws'da bir tavernada veya bir balkonun altında takılarak bir konuşmaya kulak misafiri olarak bir yan görevin kilidini açabiliyorsunuz. Genelde bu çok değerli bir zulanın yeri oluyor. Bu yüzden arada kalabalığa karışıp kulağınızı da açık tutmakta fayda var. Bu, gerçekten çok organik bir görev alma yöntemi olmuş.
Demek istenince optimizasyon
yapılabiliyormuş!
Gelelim oyunun teknik yönüne. Star Wars Outlaws'ın tek kelime ile
harika göründüğünü söylememiz gerek. Sergilenen etkileyici teknik
ve sanatsal güç karşısında etkilenmemek mümkün değil. Sadece
NPC’lerin kalitesi biraz daha iyi olabilirmiş. Oyunda Series X ve
PS5 için iki grafik modu bulunuyor: 60 fps performans ve 30 fps
kalite. İkincisinin daha yüksek bir keskinlik seviyesinde göründüğü
doğru, ancak geri kalanı için çok farklı olduğunu söyleyemeyeceğiz.
Sonuçta bu kişisel bir karar, ama bize kalırsa bu modlardan ilkini
seçmenizi tavsiye ederiz.
Biz ise oyunu Xbox Series S’de oynadık ve 1080p 30 fps olarak sadece grafik çözünürlüğü azalıyor. Onun haricinde görsel herhangi bir eksiklik yok. Optimizasyon konusunda da hiç sorun yaşamadık. Özellikle son dönemde optimizasyonla uğraşmaktan imtina eden ve oyunlarını Series S/X konsollara getirmekte geciken geliştiricileri de sıklıkla gördüğümüz için bu konuda Ubisoft’u ayrıca kutlamak istiyoruz.
Sonuç
Star Wars Outlaws kesinlikle 2024 içinde oynadığımız en keyifli
açık dünya deneyimlerinden biri oldu. Hele ki Star Wars hayranları
için harika ve kesinlikle kaçırılmayacak bir oyun olduğunu
düşünüyoruz. Evet belki Jedi’lar, Sith'ler ya da tanıdık
karakterler yok ama emin olun Massive Entertainment onları
aratmayacak bir Star Wars oyunu yaratmayı başarmış. Geleneksel
hikaye devam ederken arka planda nasıl bir hayat yaşandığını çok
iyi yansıtıyor.
Kay etkileyici bir karakter ve oyunun dünyası, özellikle fark yaratan bir itibar sistemi sayesinde, Ubisoft oyunlarında görmeye alıştığımızdan çok daha canlı ve farklı hissettiriyor. Bununla birlikte, gizliliğe net bir şekilde odaklanması ve aksiyonu da araya iyi bir şekilde yedirmesi ile her iki deneyim türü için de oldukça eksiksiz bir deneyim sunuyor. Özür dileriz EA. Sizin oyunlar da çok iyi ama Outlaws açık ara şimdiye kadar oynadığımız en iyi Star Wars oyunu oldu. Şiddetle tavsiye ediyoruz.
85
Yapımcı
Ubisoft
Geliştirici
Massive Entertainment
Tür
TPS, aksiyon, macera
Platform
Xbox Series
S/X, PC, PS5
Web
www.ubisoft.com/en-gb/game/star-wars/outlaws