Spotify ve Apple Music, Koronavirüs Salgınına Kafa Tutuyor
Müzik endüstrisi, Koronavirüs salgınının yıkıcı etkilerine rağmen, geçtiğimiz yılı büyümeyle kapattı. Peki ama konserlerin bile yapılamadığı bir ortamda bu büyüme nasıl gerçekleşti?
Koronavirüs salgını, geçtiğimiz yıl içerisinde canlı gösterilere
veya konserlere katılmayı neredeyse imkansız hale getirmiş
olabilir. Ancak görünene göre tüm zorluklara rağmen müzik
endüstrisi büyümek için kendine bir yol bulmayı başardı.
Amerika Kayıt Endüstrisi Birliği'nin (Recording
Industry Assocaition of America - RIAA) yıllık yıl sonu raporunda
belirtilene göre, genel olarak kayıtlı müzik geliri 2020 yılında
%9,2 artarak 12,2 milyar dolara ulaştı. Bu
büyümenin başrolünde ise, akış hizmetlerinden daha fazla gelir
sağlanması yatıyor. Akış formatı, 2019 yılındaki 8,9 milyar
dolarlık gelirinden 2020 yılında 10,1 milyar dolar gelire ulaştı.
2020 yılı, bu alanda büyüme yaşanan arka arkaya beşinci yıl
oldu.
Büyük akış platformları arasında Spotify ve Apple Music en büyük katkıyı yapan isimlerdi ve toplamda 7 milyar dolarlık gelir sağladılar. Bu sırada ortalama ABD üyeliklerinin de sayısı bir önceki yıl 60,4 milyon iken 75,5 milyona yükseldi.
Bütün bunların toplamına bakıldığında, akış hizmetlerinin
endüstrinin toplam gelirinin %83'ünü oluşturduğu görülüyor. CD ve
dijital indirme satışları azalmaya devam etse de, plaklar
bir kez daha iyi bir yıl geçirdi. Plak satışları yıl
bazında yüzde 29,2 artarak 619,6 milyon dolara
ulaştı. Mağazaların yılın büyük bir kısmında kapanmak zorunda
kaldığı da düşünülürse bunun oldukça etkileyici olduğu rahatlıkla
söylenebilir.
RIAA'nın raporundaki önemli bir soru ise bu gelirin nereye gitti. Akış modeli büyük isimlere cömert denilebilecek ödeme yapsa da, daha küçük ve bağımsız sanatçıların hayatlarını müzik geliri ile sürdürmelerini zorlaştırıyor. Pek çok açıdan bu durumun endüstride her zaman geçerli olduğu söylenebilecek olsa da, Koronavirüs salgını ile bu sorun daha da öne çıktı. Profesyonellerin kayda değer bir kısmı, müzisyenlerin ve grupların tura çıkmasının imkansız olması sebebiyle endüstrinin bu yıl yaşadığı büyümeye katılamadı. Bandcamp gibi platformlar ile bu durumun etkisi azaltılmaya çalışılmış olsa da, bu sorunun ortadan kalması için diğer firmaların daha eşit işletme modellerine geçiş yapmaları gerekecek.