Bu oyunu oynamak herkesin harcı değil: Pentiment İncelemesi
Bu oyunu oynamak herkesin harcı değil. Amaaa kitap kurdu iseniz ve okumayı seviyorsanız, sizi çok uzun saatler ekran başına kilitleyeceği kesin. Uzun lafın kısası entelektüel bir yapı gerektiriyor.
Yıllardır oyun incelemesi yapıyorum. Oynadığım oyun sayısını bile hatırlamıyorum. Denemediğim çok az oyun türü vardır ama çok açık söyleyeyim daha önce hiç Pentiment gibi bir şey oynamamıştım. Aslında seçime dayalı anlatı odaklı bir oyun olarak, yani bir nevi visual novel olarak tanımlanabilir, ancak her yönüyle çok çekici bir sunumu var ve her yeni açıklamayla sayfayı çevirmenizi sağlayan ağır bir roman dizisi gibi. Benzersiz bir sanat tarzıyla hem tarih hem de hikâye açısından zengin, aynı anda hem eski hem de yeni hissettiriyor. Visual novel desem de sadece bu türe giren diğer oyunlardan farklı görünmekle kalmıyor, diyalog, hikâye anlatımı ve derin karakter işçiliği söz konusunda da öne çıkıyor.
Diyalog sorunu artık düzeltilmiş
Pentiment yayınlanalı bir süre oldu aslında. Ancak aralarında
Türkçe’nin de olduğu birkaç dilde görüntülenmeyen diyaloglar sorunu
ile şanssız bir çıkış yaptı. Ülke ayarlarını değiştirmeden
oynanamıyordu ve ben de konsolda bunu yapmak istemediğim için
yamayı bekledim ki, incelemeyi okuyup bu oyuna şans vermek isteyen
okurlarımız daha kolay bir başlangıç yapabilsin. Oyuna gelirsek
birçok oyuncunun Pentiment'i erken bırakacağını düşünüyorum. Ama
verdiğim puandan da anlaşılacağı üzere kötü bir oyun olduğu için
değil ki aksine mükemmel bir oyun. Ancak her konuşmayı ve ayrıntıyı
okumak için bolca sabır gerektirdiği de bir gerçek. Bu oyuna emek
vermeniz gerekiyor. Kılıç sallamıyorsunuz, uçurumlardan
atlamıyorsunuz ya da kendinizi bir takımın ve ordunun yöneticisi
olarak bulmuyorsunuz; bunun yerine beyninizi kullanıyorsunuz,
çıkarım gücünüzü, zekanızı, açık sözlülüğünüzü, gözlemlerinizi ve
bilginizi kullanıyorsunuz. Oynamak için başkalarının sözlerini ve
çeşitli kitaplardan alıntı metinleri okumak herkesin beklediği gibi
olmayabilir. Aslında biraz daha fazla etkileşim isteyen kitap
kurtlarına göre desek sanırım yanlış olmaz.
Ortaçağın en değerli dönemini konu alıyor
Bu gerçek ne olursa olsun, Pentiment son derece keyifli.
Karakterler iyi yazılmış ve ilginç, oyunun kahramanı Andreas'a
tanıması ve hatta arkadaş olması için bir NPC listesi sunuluyor.
Hikaye uzun yıllar boyunca sürüyor ve hikayede ilerledikçe, Tassing
kasabasındaki küçük değişiklikler ince ama akıllı yollarla belirgin
hale geliyor ve manastırın kasaba üzerindeki gücü, kasaba halkının
artan öfkesi ve hayal kırıklıkları ile ortaya çıkmaya başlıyor. Her
şeyde inanılmaz miktarda ayrıntı var ve öğrenip keşfettikçe, bu
değişiklikler ne kadar ufak olursa olsun, oluşturulan dünyanın
kalitesini ortaya koyuyor. Oyunun konusuna gelecek olursak.
Avrupa'da eğitim gördükten sonra kasabaya dönen Andreas Maler, Kiersau Manastırı'nda resimleri üzerinde çalışmaya devam ediyor. Pentiment boyunca Andreas'ı geçmişine ya da o anda onu kontrol etmediğiniz zamanlarda neler yaptığına göre kararlar vererek şekillendirebiliyorsunuz. Benim Andreas'ım kadınlardan ve şaraptan hoşlanan bir hedonistti ama aynı zamanda doğaya ve Tanrı'nın tüm yarattıklarına hayranlık duyuyordu. Katolik ilahiyatı konusunda büyük bir bilgiye sahipti ve biraz İtalyanca ve Fransızca biliyordu. Oyun boyunca yerel halkla sohbet ettikçe, geçmişiniz ile ilgili belirli seçenekler ortaya çıkıyor ve Andreas'ın kim olabileceğine dair farklı seçimler hikayeyi farklı şekillerde etkiliyor.
Rönesans döneminde bir dedektif olmadığımız kalmıştı
:)
Oyun aslında bir nevi gerçek anlamda Andreas'ın dönüşünün üzerinden
çok geçmeden manastırın sınırları içinde bir Baron’un öldürülmesi
ile başlıyor ve ona ne olduğunu ortaya çıkarmakla
görevlendiriliyoruz. Peder Gernot, sevgili arkadaşlarından biri
olan Rahip Piero olduğuna ikna olmuş durumda. Burada ki asıl soru
Başdiyakoz'u suçlunun başka biri olduğuna ikna edip edemeyeceğimiz?
Yerel halkı sorgulayarak, parşömenlerin içindeki ipuçlarını
bularak, mini oyunları tamamlayarak ve Tassing'in çeşitli yerlerini
araştırarak gerçek suçlunun kim olduğunu bulmaya çalışıyoruz.
Elbette bu sadece oyunun başlangıcı ve bulgularınızın yankıları
bundan sonraki her şeyi etkiliyor.
Oyunun derinliği ile ilgili Obsidian’ı kutlamak
gerek
Pentiment'i bu kadar keyifli kılan şey, kasaba halkını tanımak ve
onlarla bağ kurmak ya da daha kaypak olan bazıları hakkında
çekinceler beslemek. Ortaya çıkan şey, katilin kim olduğu kadar
basit değil, daha ziyade birinin neden cinayete itilebileceği.
Oynadıkça Kiersau Manastırı'ndaki bazı önemli figürlerin pek de
kutsal olmadığını fark edeceksiniz. Hangi seçeneği seçerseniz ya da
veya belirli bir duruma nasıl tepki verirseniz verin,
kararlarınızın ağırlığını hissediyorsunuz ve bir süre sonra
bunlarla ilgili suçluluk duygusuyla da mücadele etmeye
başlıyorsunuz.
Pentiment o kadar güçlü bir temele sahip ki, Otto, Lucky, Rahibe Cecilia, Gertner'ler ya da baş belası Martin gibi kiminle sohbet ederseniz edin, onlar hakkında bir fikir sahibi oluyorsunuz. Karakterler birçok açıdan birbiriyle bağlantılı ve bu açıklamalar sizi daha fazlasını öğrenmeye itiyor. Diyalogsuz bir oyuna sahip olup da oyuncu kadrosuna karşı güçlü duygular beslemenizi sağlamak Obsidian'daki on üç kişinin ne kadar sıkı çalıştığının bir kanıtı. Bazı karakterler başlangıçta çok önemli gelmeyebilir, ancak öğrendikçe olay örgüsü daha cazip hale geliyor.
Rönesans dönemi tablolarının içinde oynamak
gibi
Pentiment'in sanat tarzı harika ve en küçük ayrıntıda bile kendini
gösteriyor. Sadece genel ortamlara ve karakter tasarımlarına
bakarak bile eski el yazmalarını ve tarihi sanat eserlerini
anımsatıyor. Bu, konuşmalar sırasında kullanılan yazı tipi gibi
basit şeylere de yansıyor. Kiminle konuştuğunuza bağlı olarak
farklı bir yazı tipi beliriyor ve her satır daha kalın ve siyah
başlıyor ancak satırlar ilerledikçe soluyor. 'Tanrı' veya 'Lord'
gibi dini ifadeler zamana uygun olarak kırmızı ile vurgulanıyor ve
karakterler sanki el yazısı gerçek zamanlı olarak yazılıyormuş gibi
yazım hataları yapıyor. Detaylara gösterilen bu özen, bu kadar iyi
görünmesi için harcanan çabayı takdir etmenizi sağlıyor.
Kitaplardaki resimlerin ve sayfaların hepsi otantik bir tarza ve görünüme sahip; tıpkı günün saatindeki değişimi gösteren saat kadranı gibi. Baktığınız her yerdeki sanat büyüleyici ve daha önce gördüğüm hiçbir şeye benzemiyor. Menü ayrıntı ve bilgi açısından zengin, konuşmalar sırasında kırmızı bir çizgiyle vurgulanan isimler veya kelimeler hakkında ekstra bilgi almanıza, okumanıza ve bahsedilenleri öğrenmenize izin veriyor. Karakterlerin hepsinin, ilerledikçe değişen biyografileri var ve bir sözlük, kapsayıcı hikayenin bazı ince noktalarını açıkça belirtiyor. Nereye gideceğinizi bilmenize yardımcı olmak için görevler bile açıkça detaylandırılmış ve ziyaret edilmesi gereken belirli evlerin veya kuruluşların yerleri konusunda size yardımcı olacak bir harita da bulunuyor.
Muhteşem ama yine de herkese göre değil
Pentiment'ten büyük keyif almama rağmen, metnin biraz fazla geldiği
zamanlar da oldu. Yemek yemek için çeşitli evlere gitmek zorunda
kaldığımda bu daha belirgin hale geldi. Bu kötü bir şey olmasa da,
biraz fazla sık gerçekleştiği için bir süre sonra sıkıcı
olabiliyor. Pek çok konuşmayı bölmeyi başaran şey, katılmak zorunda
kalabileceğiniz çeşitli mini oyunlar ve zor olmasalar da bu amaca
iyi hizmet ediyorlar. Bazıları iplik eğirmek kadar basitken,
diğerleri bir kodu çözmek gibi daha ayrıntılı olabiliyor. Her iki
durumda da, metin ağırlıklı anların bazılarına hoş bir farklılık
katıyorlar.
Sonuç
Pentiment, kasabaya derinlemesine kök salmış sayısız karakterle
konuşmanıza izin vererek sürükleyici bir hikâye anlatıyor. Onların
sıkıntıları ve hayal kırıklıkları, üzüntüleri, sevinçleri ve
mutlulukları keşfediliyor ve manastır tarafından ezilen bir
kasabanın çok daha büyük bir hikayesini anlatmaya yardımcı
oluyorlar. Yol boyunca bazı zor seçimler yaparak, potansiyel olarak
pişmanlık duyacağınız ya da öncesinde iki kez düşüneceğiniz
kararlar vereceksiniz ve zaten bu oyuna yüksek puan vermemdeki asıl
sebep de bu oldu. Sanat çalışmaları bu kadar üst düzey görünen ve
müziklerin çok doğru yerlerde vurgu yaptığı bunun gibi çok az oyun
var. Xbox Gamepass üzerinden ücretsiz oynayabilirsiniz. Denemeden
sevip sevemeyeceğinizi bilemezsiniz.
90
Geliştirici
Obsidian Entertainment
Yayıncı
Xbox Game Studios
Platform
Xbox Series S/X, Xbox
One, PC
Tür
Görsel roman, Macera
Web
https://pentiment.obsidian.net/