Run Flat lastik nedir? Run Flat lastikler gerçekten patlamaz mı?
"Patlamayan lastik" olarak de bilinen Run Flat lastik tam olarak nedir? Çeşitleri nelerdir? Run Flat lastikler gerçekten patlamaz mı? Run Flat lastikleri sizler için mercek altına alıyoruz...
Arabanızın lastikleri basınçlı hava ile doludur. Yüksek basınç, aracınızdaki lastiklerin aracınızın ağırlığını desteklemesini sağlar. Bununla birlikte, aracınızı destekleyen bu basınçlı hava, delinebilen kalın bir kauçuk tabakayla korunmaktadır. Arabanızın lastikleri bir kez delindikten sonra anında pes ederek tuttukları tüm havayı atmosfere salar ve arabanızın dengesini bozar. Bu nedenle, yüksek hızlarda lastik patlatmak çok tehlikeli sonuçlar doğurabilir.
Ama patlasa da yola devam etmenize izin veren lastikler de vardır ve bunlara Run Flat lastik adı verilir. Adlarından da tahmin edilebileceği gibi bunlar, delindikten sonra bir süre daha aracınızın ilerlemesini sağlayabilen özel lastiklerdir. Bu görevi yerine getirmek için de, lastik patladığında aracı desteklemeye yardımcı olan güçlendirilmiş bir yapıya sahiptir.
Bu lastiklerin bazılarında, güçlendirilmiş yapıya ek olarak dolgu malzemeleri de bulunur. Bu dolgu malzemeleri, lastiğin içinde koruyucu bir tabaka oluşturarak delindiğinde havanın kaçmasını engeller.
Run Flat lastik çeşitleri
Run Flat lastikler genellikle üç farklı sınıflandırmaya sahiptir. Bunların ilkinde, üreticiler, bir poliimid ve cam elyaf karışımını tekerleğin yan duvarlarını üretmek için kullanılan lastik ile karıştırarak güçlendirilmiş yapıyı oluşturur. Bu güçlendirilmiş yan duvarlar sayesinde, içindeki tüm hava basıncı kaybolsa bile lastik tamamen sönmüyor ve aracın ağırlığını destekleyebiliyor.
İkinci seçenek olan destekleyici halka sisteminde ise, jant ve lastik arasında destekleyici bir halka yapısı bulunuyor. Bu sayede, hem lastiğin tabanı hem de duvarı delinmelere karşı korunuyor ve bu ek yapı, lastiğin patlaması durumunda en azından birkaç kilometre daha sorun yaşamadan aracı kullanabilmenize imkan tanıyor.
Üçüncü grupta ise kendini mühürleyen lastikler bulunuyor. Diğer iki teknolojide güçlendirilmiş yapılar kullanılırken burada farklı bir yaklaşım kullanılıyor. Kendini tamir eden lastikler, bir delik olması durumunda özel bir dolgu malzemesi ile bu deliği kapatarak havanın dışarı sızmasını engelliyor.
Run Flat lastikler tamir edilir mi?
Patladıktan sonra aracınızı yolda bırakmayarak bir süre daha ilerleyebilmenizi sağlayan Run Flat lastikler, kendinizi zorlu bir durumda bulduğunuzda otomobiliniz (ve can güvenliğiniz) için oldukça iyi bir iş çıkartır. Ancak bu lastiklerin tamir edilme ihtimalleri, ne kadar hasar aldıklarına bağlıdır. Bu lastikler genellikle güçlendirilmiş bir yan duvara sahiptir. Bu yan duvar tamir edilemeyecek şekilde hasar gördüyse, basit bir yama ile tamir etmek mümkün olmayacaktır. Yani konu lastiğin onarımı olduğunda, geleneksel lastikler Run Flat lastiklere göre çok daha avantajlıdır.
Ancak, eğer destek halkası sistemini kullanan bir lastiğiniz varsa, lastikten çıkarılabilen ve bağımsız olarak sabitlenebilen bir destek yapısı kullandığı için lastiğe yama yapmak çok daha kolaydır.
Geleneksel lastiklerle karşılaştırıldıklarında, bu lastikler genellikle daha pahalıdır ve güçlendirilmiş yan duvarları sebebiyle aracın içine daha fazla titreşim ve ses girmesine sebep olabilirler. Yine de, anında değiştirilmeleri gerekmediği için sağladıkları kolaylığın yanı sıra lastik patlaması sebebiyle gerçekleşebilecek kazaları da önleyerek önemli bir güvenlik faydası sağlar.