Panasonic'ten "uçanlara" özel tablet
Panasonic'ten havacılık kurallarına uygun tablet.
Panasonic, VDC Araştırma Grubu'na yaptırdığı araştırmayla uçuş sektöründeki elektronik uçuş çantası (EFB) kullanımına ışık tutuyor. Elektronik uçuş çantaları, uçak kokpitlerine normalde 50 kg ağırlığına kadar ulaşan evran çantalarının yerini alarak, pilotlara havacılık verilerine kolay erişim imkânının yanı sıra, navigasyon haritaları, kılavuzlar, kalkış için yapılan hesaplamalar, iniş ve yakıt tahmini özelliklerini tek bir tablet içerisinde kullanabilme avantajlarıyla büyük havayolu şirketleri tarafından bir süredir tercih ediliyordu. Sahip olduğu alandan tasarruf ve hız gibi avantajlarla ilk nesil elektronik uçuş çantaları başlangıçta büyük ilgi görürken, çantaların en kilit özelliklerinden biri olan tabletler için tüketici tabletlerinin tercih edilmesi birçok soruna yol açmıştı.
Beş kat daha zararlı sonuçlar
Panasonic'in yaptırdığı araştırmaya göre, elektronik uçuş çantası yerine tüketici tabletlerinin konması önemli riskleri de beraberinde getiriyor. Havayolu kullanımına uygun olarak tasarlanmış tablet kullanılan elektronik uçuş çantaları ise oluşabilecek risklerin önüne geçilmesinde en güvenilir yöntem olarak öne çıkıyor. Hatta araştırmadan çıkan en çarpıcı sonuçlardan biri, sıradan tabletler nedeniyle pahalıya mal olan hataların oranı, uçuş şartlarına göre tasarlanmış dayanıklı cihazların yarattığı sonuçlara kıyasla beş kat daha fazla.
Standart tabletler üç yılda eskiyor
VDC Araştırma Grubu'nun yaptığı araştırmaya göre geleneksel EFB çözümlerini kullanan havayolu şirketlerinin yaşadığı sorunlar güvenilirlik, kullanılabilirlik ve uyuşmazlık olmak üzere üç kategoriye ayrılıyor. Geleneksel tabletlerin ısıya, soğuğa, titreşime ve darbelere karşı dirençsiz olması nedeniyle içinde geleneksel tablet barındıran elektronik uçuş çantalarının kullanım ömrü kısalabiliyor. Araştırma sonuçlarına göre ayrıca, uçuş koşullarını karşılamayan cihazların %18'inin bir yıl içerisinde yenilenmesi gerekiyor. Bu oran üçüncü yılda %83'e kadar yükseliyor. Bu da şirketlere ek bir maliyet yüklüyor. Dayanıklı cihazlarda ise ilk yılda %3, ikinci yılda %8, üçüncü yılda %18 oranlarında yenilenme ihtiyacı duyuluyor.
Ekran parlaklığındaki yetersizlik uçuş güvenliğini riske atıyor
Kullanılabilirlik boyutunda ise uçuş koşullarına uzmanlaştırılmamış tabletlerin ekran parlaklığı sorunları gündüz ve gece uçan pilotlar için zorluklar oluşturuyor. Uçuş tabletindeki bilgileri görüntüleyebilmek için 0,5cd/m²'den 800cd/m²'ye kadar ayarlanabilir parlaklık aralığı gerekirken, tüketici tabletlerinde bu aralık 50cd/m² – 410cd/m² arasında kalıyor. Ekran parlaklığı nedeniyle pilotlar hayati bilgilere anında erişme konusunda sıkıntı yaşadığından bu durum uçuş güvenliğini de riske ediyor. Batarya sorunları da hem pilotları hem de BT bakım ekiplerini zor durumda bırakabiliyor.
Windows altyapısına uyumsuz tabletlere dikkat
Uyuşmazlık boyutunda ise standart tabletlerin uçaklara özel montaj seçenekleri barındırmaması nedeniyle kokpit entegrasyonunda zorluklar yaşanırken, uygulama uyuşmazlığı Android tabanlı işletim sistemleriyle çalışan standart tablet tercih eden Windows altyapılı birçok havayolu şirketi için sorunlara yol açıyor.
Çare yeni nesil EFB
Tüm bu sorunlar ve riskleri bertaraf etmenin en uygun yöntemi ise havacılık şartlarına göre tasarlanmış EFB tabletler oluşturuyor. Tam dayanıklı olarak tasarlanan bu tabletler, hatalardan kaynaklanan arıza süresini azaltıyor ve çok daha uygun bir toplam sahip olma maliyeti sunuyor. Uzmanlar en yeni nesil EFB tablet sınıfına giren cihazların sahip olması gereken kriterleri şöyle sıralıyor:
En son Windows 10 Pro sürümü ile kullanılabilir veya Windows 7 Pro işletim sistemine düşürülebilir olmalı. Bir sonraki nesil EFB uygulamalarını çalıştırabilecek kapasitede ve işlem gu¨cu¨nu¨n gelecekte de kullanılabilir olmasını sağlamak amacıyla en yeni nesil Intel işlemciler ile donatılmalı. Bataryalar güç ünitesi değişikliği yapılırken ve bilgi teknolojileri ekibi için uzun su¨reli kullanımı ve bakımı kolay hale getirmek üzere, cihaz çalışmaya devam edebilirken kullanıcı tarafından değiştirilebilmeli. Pilotlar, parlak gün ışığı ve ışığın çok az olduğu gece saatleri de dahil olmak üzere, uçuşun her aşamasında ne yaptıklarını net bir şekilde görebilmeli. Ekran parlaklıkları 0,5cd/m²'den 800cd/m²'e kadar ayarlanabilir olmalı. Kokpit montajına uyumlu olmalı. Kolay kullanımlı olmalı
Panasonic Elektronik Uçuş Çantası
Panasonic Elektronik Uçuş Çantası, havayolu endüstrisi için yeni nesil çözüm olarak öne çıkıyor. Panasonic, endüstrinin bilgi teknolojileri müşterilerini ve mürettebat üyelerini dinleyerek, tasarladığı çözüm, endüstrinin güvenlik standartlarını karşılıyor, rakipsiz güvenilirlik sunuyor ve kullanım kolaylığıyla fark yaratıyor.
Panasonic Türkiye Kurumsal Mobil Çözümler Ülke Müdürü Ali Oktay Ortakaya, konuya dair şu açıklamayı yapıyor: "Çoğu şirket, tercih ettikleri teknolojinin en az üç yıl görev yapmasını ve düşük bakım maliyetine sahip olmasını ister. Havayolu sektöründeki elektronik uçuş çantalarında standart tabletlerin kullanılması bu iki ihtiyacı olumsuz yönde etkiler. Cihazların ömrü erken biter, ekran parlaklığı ve bataryanın yetersizliği uçuş güvenliğini riske atar ve sert kullanım koşullarında cihazlar bozulabilir. Lojistikten acil servislere kadar sert kullanım koşulları yaratan sektörlerde sunduğumuz kurumsal mobil cihaz çözümleriyle kurumların uzun ömürlülük ve kesintisiz çalışma ihtiyaçlarına yanıt veriyoruz. Panasonic Elektronik Uçuş Çantası da bu misyonumuzun son örneği."