Oyunlarda hile yapmak ya da yapmamak...

Oyunların ilk günlerinden beri hile de bu işin bir parçası. Peki ama hile yapmalı mı, yapmamalı mı?

Hileler oyunlar kadar eskidir. İnsanların olduğu yerde hileler de vardır. Ama içinde bulunduğumuz çağda, hileler artık sadece insanlara mahsus değil. Bilgisayar oyunlarında hile yapan oyuncular olduğu kadar, hile yapan bilgisayar oyunları da var.

İşte bu makalemizde oyunlarda hile konusunu bütün yönleriyle ele alıyoruz...

Kimi zaman bir oyun dengesizdir ve oyuncuyu çok zorlar, oyuncu takılıp aynı bölümü tekrar tekrar oynar ama geçemez. Zor görevleri hilesiz geçmenin tatmini bir başkadır ama oyuncu, artık sıkılıp oyunu rafa kaldıracağına sonunda hileye başvurarak o bölümü geçebilir.

Elbette iş hileye gelinceye kadar tam çözümler, strateji rehberleri ve arkadaş tavsiyeleri vardır. Hatta bazen bir arkadaş oyunun başına geçip de o bir türlü bitmeyen bölümü bitirebilir. Ama bazı oyunlar zaten oyuncunun hile yapacağı düşünülerek tasarlanmıştır. Mesela Tilt oyununda oyuncu masayı sallayarak hile yapar. Ama hile oyunun bir parçasıdır ve masa belli bir sallantıya kadar oyuncuyu diskalifiye etmez. Bu bilgisayar oyununa da aktarılmıştır.

Oyunlarda dengesiz zorluk

Eski bilgisayar oyunları zorluklarıyla meşhurdurlar. Hem oyun yapımcılarının oyun dengesi konusunda tecrübesiz olması, hem de oyuncuların daha türlerle yeni tanışması bunun sebeplerindendir.

Doom ilk çıktığında pek çok oyuncu FPS türü oyunları klavye ve fare ikilisiyle oynamaya alışkın değildi. Sadece klavye kullanan oyuncular bir yandan sağa sola hareket edip düşman ateşinden kaçamıyordu. Haliyle bu oyuncular oyunda ilerleyebilmek için hile yapmak zorundaydı. Dune II ilk çıktığında toplu ünite seçme yoktu ve mikro yönetim çok zordu. Daha pek çok oyun türünün ilk örneklerini oyuncular hileyle bitirdi.

Ancak zamanla işin rengi değişti. FPS türü gelişti ve oyuncular, oyun kültürü de gelişti. Oyunlara multiplayer seçeneğinin gelmesiyle birlikte rekabet arttı ve hile bilgisayara, oyunun kendisine karşı olmaktan çıkıp, diğer oyunculara karşı haksız rekabet kazanmak için kullanılmaya başlanıldı.

Wallhack- Aimbot

Keskin nişancı tüfeği ve Wallhack...

Multiplayer oyunlardaki hilelerden diğer oyunculara karşı olanlar arasında oyunun kendi içerisinde yapımcıların dahil ettiği hile kodları da vardı. Ama zamanla bunların kullanımı sadece oyunun tek kişilik senaryo moduyla kısıtlandı.

Buna karşın oyuncular yeni hile metotları geliştirdiler ve gerektiğine oyunun kendisini modifiye ederek, bazen de ek yazılımlar kullanarak haksız avantaj elde ettiler. Bunlar arasında en meşhurlarından birisi de Counter-Strike oyunundaki Wallhack'tir. Bu hile oyundaki duvarları şeffaf hale getirir, bu sayede yaklaşan veya saklanan düşmanlar kolayca görülüp avlanabilir.

Oyunculara haksız rekabet sağlayan bir diğer ile de Aimbot'tur. Bu da otomatik nişan alma ile her attığını vurmasını sağlar. Bu tür hileler multiplayer oyunlardan atılma ve banlanma sebebidir.

Botlar ve Scriptler

Bu tür hileleri oyuncular turnuvalarda enselerinden bakan hakemler varken kullanamaz. Aynı fikirden yola çıkarak geliştirilen bir anti-hile yazılımı Punkbuster'dır. Uzun süredir varlığını koruyan ve gelişen bu anti-hile sistemi mükemmel olmasa da oldukça etkilidir. Oyuncuların bu tür hileler kullanıp kullanmadığını tespit etmeye yarar.

Botlar da oldukça yaygındır ve düşmanların nerede olduğunu hileyle bilen, attığını vuran botlar vardır. Bu tür hileler oyunun zevkini diğer oyuncular için kaçırır. Ancak botların yani programlanmış yapay zekanın başka kullanım alanları da vardır.

Oyun yapımcılarının tek kişilik oyunlarda kullandığı yapay zekaya benzer bir şekilde çalışan botlar, önceden programlanmış işleri yaparlar. Bu tür botlar ve önceden programlanmış hareketler (Script'ler) devasa online oyunlarda da kullanılırlar.

Devasa online oyunlarda hile

Devasa online oyunlarda kullanılan hileler genellikle otomatik karakter geliştirme amaçlıdır. Bu tür oyunlarda belirli bölgelerde, belirli aralıklarla düşmanlar tazelenir.

Normalde oyuncular kendileri oynayarak buraları ziyaret eder ve emek harcarlar. Tekrar tekrar yapılan bu işleme Farming (Çiftçilik) denir. Çünkü bu işlem tıpkı bir çiftçi hasadı gibi düzenlidir. Oyuncular, düzenli görevlerde bot kullanarak bu yaratıkları otomatik bir şekilde devamlı öldürür, böylece hazine ve tecrübe puanı toplarlar.

Emek harcamadan geliştirilen karakterler ve toplanan paralar daha sonra diğer oyunculara gerçek para karşılığında satılarak gelir bile elde edilir. Ancak bu tür olaylar çok yaygınlaşırsa, oyun içerisinde para ve eşyaların kıymeti kalmaz. Emek harcayan oyuncular kendilerini kötü hissederek oyunu terkeder. İşte bu yüzden oyun yöneticileri devamlı hilelere karşı çalışırlar.

FPS'lerde hile

Tam bölümü temizledim diye rahat edecekken...

Oyunlarda hile illa da oyuncular tarafından yapılmıyor. Oyun yapımcıları, oyunculara sundukları hilelerin yanı sıra yapay zekaya da pek çok hile imkanı sunuyorlar.

Oynadığınız oyunlarda bazen bir şeylerin doğru olmadığını fark etmişsinizdir. FPS'lerde üssü temizlediğinizi sanırken birden üzerinize düşman akar! Strateji oyunlarında bütün kaynakları ele geçirirsiniz ve zayıflamış bir düşman bulmayı umarken, yapay zeka dev bir orduyla sizi karşılar.

Bu tür yapay zeka hileleri yapay zekanın zayıflıklarını dengelemek için konulmuştur. İnsan gibi düşünüp farklı kararlar alamayan program kodlarının oyuncuları oyalaması, eğlendirmesi ve daha doğrusu zorlayabilmesi için oyunlar da hile yapar.

Bu tür hilelerin en büyük sorunu çok bariz oldukları zaman oyuncunun canını sıkmalarıdır. Oyunlar, oyuncuya hissettirmeden hile yaparsa sorun yoktur, sonuçta oyuncu heyecanlı ve zorlu bir oyun oynamaktadır ve oyun, amacına hizmet etmektedir

Hile gerçekten gerekli mi?

Günümüzde devasa online'da yükselen hilelerin, tek kişilik oyunlarda yapay zekanın geliştiğini ve hilelerin azaldığını görüyoruz. Oyunlar hile yapmaya devam edecek ve elbette oyuncular da hile yapmaya devam edecek. Ancak günümüzde eskiye oranla daha az hileye gereksinim duyuluyor.

Bunun temel sebeplerini zaten makalemizin başlarından anlamışsınızdır. Günümüzde oyun yapımcıları oyun dengesi konusunda daha tecrübeli. Oyuncular ve oyunculuk da inanılmaz bir gelişme göstermiş durumda. Oyuncular hile yapmak zorunda kalmıyor, internetteki inanılmaz miktardaki kaynaktan yararlanarak oyunları hızla çözebiliyor. Online çözüm videoları bile izleyebiliyor!

Yine de işin bu hale gelmesinde ve içeriğin, bilginin artmasına en büyük rol, oyunculuğun yaygınlaşmış ve popüler bir kültür öğesi haline gelmiş olmasıdır.

Oyunlar da oyuncular da değişti

Oyun kültürü gelişti, kaynaklar çoğaldı

Oyunculuk kültürü hile meselesiyle çok yakından bağlantılıdır. Günümüz oyuncuları hileyi eskisi gibi görmüyor. Tek kişilik oyunlarda hile ile bölüm geçmek, oyuncular arasında kötü oyunculuğa yoruluyor.

Bu yorum tamamen haksız sayılmaz çünkü oyunlar eskisine oranla çok daha kolay. Bunun temel sebebi bilgisayar oyunlarının dar bir kitlenin eğlencesi olmaktan çıkıp, geniş kitlelere yayılan dev bir endüstri haline gelmiş olmasıdır. Günümüzde bilgisayar oyunları sinemayı geride bırakmıştır. Haliyle oyun yapımcıları, yapımlarını daha geniş kitlelerin kolaylıkla oynayabilmesi için oyunları kolaylaştırmıştır.

Tecrübeli oyuncuların yeni oyunlardan eski tadı alamamasının sebeplerinden birisi de budur. Zorluk düşünce, o oyunu bitirmenin verdiği tatmin ve ödül duygusu da doğru orantılı olarak azalmaktadır.

Oyunlar artık herkes için

Oyunlar basitleşiyor, yaygınlaşıyor

Eleştirsek de oyunların kolaylaşması yanlış bir karar değil, sonuçta sektör geliştikçe bundan herkes faydalanıyor. Bu anlayışın sonucunda da yeni oyunlara, yeni başlayanlar için standart hileler konulması planlanıyor.

Bu hileler, oyundan daha başlarda soğuyan, bölüm geçemediği için oyunu keşfedemeyen oyuncuları da camiaya kazandırmak için daha yaygın ve oyun menüsünden erişilebilir hale getiriliyor.

Zaten gitgide oyunların tek kişilik bölümlerinin amacının, oyuncuları multiplayer'a alıştırmak olduğunu görüyoruz. Tek kişilik oyun modu birkaç saatlik veya birkaç on saatlik oyun keyfi sunarken, çok kişilik oyun modları uzun süre oyuncuları meşgul etmeye devam ediyor.

Çok kişilik online oyunlarda insan insana etkileşim, skor için veya ödüller için rekabet oyun keyfini körüklüyor. Ayrıca online içerik ve avantaj veren silahların, eşyaların satışı yapımcılara düzenli gelir sağlıyor. Tek kişilik hileler ücretsiz ama online "avantajlar" ücretli oluyor.

Hile ne zaman mübahtır?

Hile kullanmak her durumda yanlış değil, ama hiçbir şey gerçekten zorlukları aşmanın verdiği başarı ve özgüven hissini sağlayamaz. Bu hisler, bir insanın gelişiminde inanılmaz derecede önemli yer tutar.

Peki tecrübeli oyuncular ne olacak derseniz, onlar için de hilesiz oynama seçeneği ve yüksek zorluk seviyeleri var. İddialı oyuncular için her zaman bir meydan okuma bulunur. Ama her şeyin bir dozu olduğunu unutmamak gerekiyor.

Sonuçta hileler oyunu keşfetmenin, bazen sinirleriniz bozulduğunda düşman yapay zekadan hıncınızı alarak adaleti sağladığınızı hissetmenin bir yoludur. Eğer gerçekten sinirleriniz harap olduysa kendinizi boşu boşuna hırpalamanın bir alemi yok, "Bu bir oyun" demeyi bilmek gerekiyor.

Emniyet sübabı olarak hilelerin varlığını, bazen oyunların dengesiz olabileceğini hatırlayın ve patlayacağınızı hissettiğinizde hile yapın! Ama online oyunlarda değil, sonuçta amaç birlikte eğlenmek olmalı.

Sonraki Haber

Forum