Otomobillerde neden "intihar kapıları" vardı? "İntihar kapısı" nedir?

Otomobillerde bir dönem çok fazla gördüğümüz "intihar kapıları" neden vardı? İntihar kapısı tam olarak neydi, bugün halen kullanılıyor mu?

Çoğumuz arabaya benzer bir şekilde biniyoruz: Kapı kolunu çekeriz ve ön lastiğin yanındaki menteşeler kapının açılmasını sağlar. Sonra direksiyona geçer veya yola çıkarız.

Ancak bu menteşelerin neden her zaman aynı yerde durduğunu sorgulamış olabilirsiniz. 1950'lerin ikonik Mercedes-Benz 300 SL'si gibi martı kanatlı kapılar üstte menteşelere sahipti, bu kapılar yukarı kalkıyor ve bir martının kanatları gibi görünüyordu. Ayrıca Lamborghini'nin kullandığı gibi önde menteşesi olan ancak her zamanki gibi açılmak yerine yukarı doğru kayarak önünüzden çekilen "makaslı kapılar" da bulunuyor. 

"İntihar kapıları" nereden çıktı?

Ancak İkinci Dünya Savaşı'ndan önce, Amerika Birleşik Devletleri'nde arka kapıların menteşelerinin arka lastiklerin yanına yerleştirildiği bir moda vardı. Bu kapılar "geriye doğru" açılırdı. Bu arkadan menteşeli kapılar ("fayton kapıları" olarak da adlandırılır), yolcunun araca girip çıkmasını kolaylaştırma avantajına sahipti. Ancak halk arasında "intihar kapıları" lakabını almışlardı ve bunun nedenini kimse bilmiyor. Tahmin edilebileceği gibi birçok teori bulunuyor.

Bazıları, arkadan menteşeli kapılar sonuna kadar kilitlenmediyse, hızlı giderken açılabileceğini söylüyor. Arka koltukta, kapıyı kapatmak için kapı koluna ulaşmaya çalışan pek çok kişinin arabadan düşebileceği iddia ediliyor. Bu ihtimal oldukça şüpheli görünüyor, öncelikle, bu intihardan çok kaza sonucu bir ölüm olurdu.

Diğerleri, gangsterlerin düşmanları bu kapılardan daha kolay dışarı atabileceğini söylüyor, ki bir kez daha bu, aslında kendisine şiddet uygulayan bir kişi değil, başkasından şiddet gören bir kişi oluyor. Başka bir teori, kaldırım kenarına park ederken sokak tarafında arka koltuktan kalkan birinin karşıdan gelen bir arabanın kapıya çarpmasıyla ezilebileceğini söylüyor.

İntihar kapıları, yüzyılın ortalarında Ford, Lincoln ve Mercury otomobillerinin tasarımlarında yer alıyordu. 1960'ların Lincoln Continental'i, merkezden açılan kapıları ile oldukça ünlüydü. 2019 ve 2020'de Continental, intihar kapıları olan sınırlı bir üretim yaptı. 2021’de emekliye ayrılmasından dolayı, bu araçlar Continental’in jübilesi gibiydi.

Rolls-Royce "intihar kapısını" halen kullanıyor

Şu anda ise arkadan menteşeli kapıların son yuvası Rolls-Royce gibi gözüküyor. Firma, dört kapılı sedanlarında halen bu kapıları kullanıyor. Bu süper lüks otomobillerde tasarımın temelini, bir şoförün arka kapıyı dışarıdan açarak yolcuların daha kolay ve zarif bir şekilde inmesine izin vermesi fikri oluşturuyor. Tabii ki bu, iki kapılı üstü açılır bir araba olan Rolls-Royce Dawn'ın neden arkadan açılan kapılara sahip olması gerektiğini tam olarak açıklamıyor.

Genel olarak otomobil tasarımcılarının arkadan menteşeli kapıları sevdiğini söyleyebiliriz. Otomobil fuarlarındaki birçok konsept otomobil, özellikle Volvo Concept Recharge gibi elektrikli otomobiller olmak üzere intihar kapılarını kullandı. Ancak diğer modern üretim arabaları küçültülmüş arkadan menteşeli kapılar da kullandı. Örneğin Honda Element ve BMW i3, bu küçük araçların arka koltuklarına daha kolay erişim sağlayan istiridye veya erişim kapılarına sahipti.

Sonraki Haber

Forum