Otomatik vitesli araba nasıl kullanılır? Pratik rehber...

Otomatik vitesli otomobil kullanımı her geçen yıl artıyor. Bu makalede ilk kez kullanacaklara minik bir rehber olması için otomatik vitesli araba nasıl kullanılır sorusunun yanıtlarına bakıyoruz. Vites üzerindeki bazı işaretlerin anlamlarını paylaşıyoruz.

Kullanım rahatlığı ve konfor nedeniyle hem Türkiye'de hem dünyada otomatik vitesli otomobil satışları artıyor. Öyle ki 2021 yılının ilk 6 ayında satılan her 10 otomobilden 7'si otomatik vites olmuştu. Temmuz 2022'de satılan otomobillerin yüzde 77,1'ini otomatik şanzımanlı, yüzde 22,9'unu manuel şanzımanlı otomobiller oluşturdu. Bu makalede otomatik vites araba nasıl kullanılır sorusu için pratik yanıtlar veriyoruz. İşte bilinmesi gereken ilk bilgiler...

Sol ayağınıza dikkat edin

Manuel bir araba sürerken, sol ayağınız yalnızca debriyaj pedalı için kullanılır. Otomatik arabalarda debriyaj pedalı yoktur. Bu nedenle ilk kez otomatik vitesli araç kullananların hemen alışması gereken durum budur. Bu nedenle sol ayağınızı unutun; soldaki fren ve sağdaki gaz pedalı için sadece sağ ayağınızı kullanın. 

Freni ihmal etmeyin

Çoğu otomatik vitesli araba D'de ya da R'de iken yavaş yavaş ileri ya da geri gider. Buna rölanti hızı denir, bu nedenle park ederken veya yavaş akan trafikte sağ ayağınızı frenin üzerinde tutmayı unutmayın.

OTOMATİK VİTESLİ ARAÇTAKİ İŞARETLER

Çoğu otomatik şanzımandaki yer alan 'P' (park), 'R' (geri), 'N' (boş) ve 'D' (sürüş) ifadelerinin anlamları ise şöyle:

-Park (P): Yolculuk bitince kullanılır. Araçtan inmeden önce P'ye alırsanız şanzımanı kilitler ve kaymayı önler. Yine de park ederken el frenini çekmeniz gerekir.
-Geri (R): Geriye gitmek için kullanılır.
-Boş vites (N): Boş vites, manuel şanzımanı vitesten çıkarmakla aynı şeydir. Hareket halindeyken seçilmemelidir ancak kısa bir süreliğine durdurulursanız el freni ile birlikte kullanılabilir.
-Sürüş (D): Aracın ileri gitmesini sağlar. Vitesleri otomatik olarak seçecektir.

Bazı otomatik vites kutuları birinci veya ikinci vitesi seçme seçeneği de sunar. Bu, özellik örneğin dik bir yokuştan aşağı sürüş gibi hızınızı düşük tutmak için vites kutusunu kullanmak istediğiniz durumlarda yardımcı olabilir. Bazı durumlarda kalkışta devri düşürmek ve patinajı önlemek için de kullanılabilir.  Bazı durumlarda karlı havalarda tercih edilmektedir.

Ayrıca... 
-S: Spor modunda sürüş için kullanılır. Aracın hızlanma hızını artırır. Araç hız seviyesini en üst düzeye çıkarmak için genellikle daha uzun bir viteste kalacaktır.
-L: Düşük modu ifade eder. Bu, araca daha fazla güç ve daha az hız için daha düşük bir viteste kalmasını söyleyecektir. Bu, çekme ve dik yokuşlarda yardımcı olacaktır.

OTOMATİK VİTESLİ ARABA NASIL KULLANILIR?

Çoğu otomatik şanzıman, 'P' (park için), 'R' (geri), 'N' (boş) ve 'D' (sürüş) arasında seçim yapmanıza izin verir.

  • Emniyet kemerinizi bağlayın ve aynalarınızı kontrol edin.

  • Sağ ayağınızı sol pedala (fren) koyun ve aşağı doğru bastırın.

  • Anahtarı çevirerek veya başlat düğmesine basarak arabayı çalıştırın

  • Ayağınız hala frendeyken vitesi 'D' (ileri gitmek istiyorsanız) veya 'R' (geri gitmek istiyorsanız) konumuna getirin.

  • Ayağınızı frenden kaldırın. Ayak frenden çekilince çoğu otomatik vitesli araba ileriye gitmeye başlar.

  • Hız kazanmak için sağ ayağınızı gaz pedalına hafifçe bastırın.

  • Hareket ettikten sonra, vites kutusu duruma göre doğru vitesi seçecek ve tüm zor işleri sizin için yapacaktır.


OTOMATİK VİTESLİ ARABAYI DURDURMA

  • Hızı azalttığınızda, otomatik şanzıman sizin için vites küçültecektir.

  • Araba durana kadar fren pedalına basın.

  • Dururken ayağınızı frende tutun ve kolu 'P' konumuna getirin.

  • El frenini çekin (Düğme de olabilir)

  • Ardından kontağı kapatın

Sonraki Haber

Forum