Ofis bilgisayarlarının olmazsa olmazları!
Ücretsiz birçok yazılım ve eklentiyle bilgisayarınızı ofis canavarına dönüştürün!
Windows'un çok yönlü bir ofis aracı olarak hazırlanmadığını hepimiz biliyoruz. Wordpad veya Notepad gibi bazı ofis araçları yeterli işleve sahip değil ve PDF göstericilerde veya tablo araçlarında ise birçok yönden eksikler mevcut. Bu makalemizde tamamı ücretsiz yazılımlarla kişisel bilgisayarınızı ofis bilgisayarına dönüştürmenin yollarını anlatacağız.
Kısa bir yazı mı yazmak istiyorsunuz? WordPad bu yazı için sizin için yeterli olmayabilir. E-postalarınızı okumak ve başkalarına göndermek mi istiyorsunuz? Standart olarak sadece XP ve Vista'da bir e-posta istemcisi bulunuyor. Windows 7 kullanıcılarının bu konuda ne yazık ki şansı yok. PDF dosyaları okumak, tablolar ve sunumlar oluşturmak veya diagramlar çizmek mi istiyorsunuz? Bu noktada tüm Windows kullanıcıları acı gerçeklerle baş başa kalmak zorunda: Çünkü bu tür programlar Windows'ta standart olarak bulunmuyor.
Bu makalemizde sizlere bilgisayarınızı gerçek bir ofis canavarına dönüştürmenin yollarını anlatacağız. Verdiğimiz download linklerinden ilgili programları indirebilir, kelime işlemcileri, sayı editörleri, PDF oluşturucular, kişi defterleri, randevu ve sunum araçları gibi birçok uygulamayla sisteminizi baştan aşağı donatabilirsiniz.
OpenOffice ve Thunderbird: Azılı rakipler
Word, Excel, PowerPoint ve Outlook programlarının Microsoft Office bileşenleri olduğunu her bilgisayar kullanıcısı gayet iyi bilir. Aynı zamanda Microsoft'un bu ofis uygulamalarının ne kadar pahalı olduğunu da. Fakat neredeyse aynı işlevleri görebilen alternatifler de var, hem de tamamen ücretsiz.
OpenOffice
Uygulamanın kalbi denebilecek üç program mevcut. Bunlar Writer (Kelime işlemci), Calc (Hesap tablosu) ve Impress (Sunum yazılımı). Writer kelime işlemcisi basit yazılar, dilekçeler ve mektuplar yazmaya uygun olmakla birlikte tez ve kitap yazımı gibi konularda da gayet başarılı. Özellik bakımından temalar, yazım denetimi, eşanlamlılar sözlüğü, gömülü imajlar ve çok sütunlu doküman tasarımı gibi standart özellikleri bulunuyor. Excel'in karşılığı olan Calc ise bizce zamanın ötesinde bir yazılım, çünkü çok fonksiyonlu veri işlemeye, veritabanları oluşturmaya ve grafiksel tasvirlerini hazırlamaya da imkan sunuyor. Impress ise sunumlar hazırlıyor ve PowerPoint ile aynı özelliklere sahip. Programı kullandığınızda aslında aralarında hiçbir fark olmadığını görebilirsiniz.
Pakette bu saydıklarımıza ek olarak bir vektör çizim programı olan Draw, veritabanı uygulaması Base ve matematiksel formüller oluşturmaya yarayan Math editörü de bulunmakta. OpenOffice, mümkün olan her özelliği sunmasından dolayı sadece ev kullanıcıları için değil, profesyonel kullanıcılar için de bir ücretsiz alternatif olmayı başarıyor.
Download: OpenOffice
Thunderbird
İpucu: Thunderbird ve OpenOffice'in USB belleklere yüklenebilen taşınabilir sürümleri de bulunmakta. Bu sayede tüm ofisinizi her zaman cebinizde taşıyabilirsiniz.
Download: Thunderbird, Lightning
Microsoft Office ve OpenOffice için eklentiler
Microsoft Office ve OpenOffice kullanıcılara birçok işlev sunuyor, fakat eksikleri de var. Bunun yanında ofis paketlerini eklentilerle daha kapsamlı hale getirmek de mümkün . Makalemizin bu kısmında sizlere her iki ofis paketi için ayrı ayrı hazırlanmış en popüler dört eklentiden bahsedeceğiz.
Microsoft Office eklentileri
Şayet Microsoft Office'te dökümanlarınızı PDF veya XPS formatında kaydetmek istiyorsanız bu işlevi yerine getiren Microsoft PDF Veya XPS Olarak Kaydet eklentisini kullanabilirsiniz. Bu eklentiyle dosyalarınızı PDF veya XPS olarak kaydedebilirken, e-posta olarak da gönderebilirsiniz. E-postalardan bahsetmişken, Outlook'ta daha hızlı e-posta veya veri aramaları yapmak için Lookout adlı eklentiyi kullanmanızı tavsiye ediyoruz. Eklenti, posta istemcilerine entegre olurken, Outlook'ta bulunan tüm öğeler için bir dizin oluşturuyor. Bu sayede arama işlemlerini çok daha bir kısa sürede gerçekleştiriyor.
İpucu: Microsoft Office sürümleri ile ilgili daha birçok eklenti ve özelliğe bu adresten ulaşabilirsiniz.
Download: Microsoft Office Uyumluluk Paketi, Sun ODF Plugin, Microsoft PDF Veya XPS Olarak Kaydet, Lookout
OpenOffice eklentileri
E-posta olarak göndermek istemiyorsanız OpenOffice.org2GoogleDocs eklentisi ile upload etme imkanınız da var. Bu eklentiyle çevrimiçi hesabınızı kullanarak GoogleDocs veya Zoho'da bulunan dosyalarınızı senkronize edebilirsiniz. Google ve Zoho, dünyanın neresinde olursanız olun dökümanlarınızı tarayıcı üzerinden çevrimiçi düzenleyebilmenize imkân sağlayan servislerdir. Böylece birden fazla kullanıcıyla beraber tek bir dosya üzerinde çalışabilirsiniz. Kaydettiğiniz OpenOffice dosyalarınızı bu eklentiyi kullanarak WebDAV sunucuları üzerinden içe ve dışa aktarmak en kullanışlı yöntemdir. Bir diğer eklentimiz ise e-posta ekleriyle ilgili. Sık sık e-posta aracılığıyla gönderdiğiniz veya web alanına yüklediğiniz sunumlarınız küçük boyutlarda olmalıdır, aksi takdirde yüklemeniz uzun zaman alabilir veya bir süre sonra e-posta kutunuza sığmayabilir. Presentation Minimizer ile Impress sunumlarınızı sıkıştırarak minimum boyuta düşürebilirsiniz. Eklenti, sunum içeriğindeki yazı ve resimleri sıkıştırıyor ve dosyadaki gereksiz nesneleri kaldırıyor. Özellikle multimedya açısından zengin sunumlarınızın boyutlarını küçülterek daha kullanışlı hale getirebilirsiniz.
İpucu: OpenOffice'te kullanabileceğiniz ücretsiz eklenti paketleri için bu sayfayı ziyaret edebilirsiniz.
Download: Sun PDF Import, Writer's Tools, OpenOffice.org2GoogleDocs, Presentation Minimizer
Dökümanlara profesyonel bakış: En iyi şablonlar
Microsoft Office ve OpenOffice için hazırlanmış şablonlar işlerinizi daha da kolaylaştıracaktır. Üzerinde dilbilgisi konusunda uyarılar ile birlikte kağıdın katlanabilir yerlerini gösteren bir çeşit dilekçe formu veya takvim şablonu gibi. Dilerseniz sizin için seçtiğimiz şablonlara bir göz atın.
Microsoft Office şablonları
Word için ise Uyarılar ve Hatırlatıcılar şablonunu öneriyoruz. Bu şablon paketi ise içinde her çeşit (işverenler, ofisler, bankalar, sigortacılar için) uyarı ve hatırlatma formları barındırıyor. Eğer düzgün bir şekilde yazılmış mektupları nasıl oluşturacağınızı bilmiyorsanız Word ile Özel Mektuplar şablonunu denemelisiniz. Bu şablon aracılığı ile mektubun katlama yerlerini dahi işaretleyebilir, C6 zarflarına uygun mükemmel uyan mektuplar yaratabilirsiniz.
Download: Excel 2010 Takvim şablonları, PowerPoint Şablonları, Uyarılar ve Hatırlatıcılar, Word ile Özel Mektuplar
OpenOffice şablonları
İpucu: OpenOffice'in resmi sitesinden birçok kullanışlı şablona ulaşabilirsiniz.
Download: Resmi Şablon Paketi, Profesyonel Şablon Paketi I, Profesyonel Şablon Paketi II, OpenOffice Örnekleri, Wikimedia Paketi
PDF dökümanlar: Okuyun & Oluşturun
PDF, uzun zamandır en önemli dosya formatlarından biri olmasına rağmen Windows üzerinden bu tür dosyalarınıza hükmedebilmek pek mümkün değil. Belgeler, kullanım klavuzları ve formlar internet üzerinden çoğunlukla bu dosya formatında yayınlanıyor. Vereceğimiz ipuçları ile Windows'unuzu Taşınabilir Belge Formatı (Portable Document Format) ile %100 uyumlu hale getirebilirsiniz.
Adobe Reader
İpucu: Birçok masaüstü ve notebook bilgisayarlarda Adobe Reader kurulu halde geliyor. Eski sürümlerde birçok güvenlik açığı bulunmasından dolayı bilgisayarınızda Reader'in son sürümünü kullandığınıp kullanmadığınızı kontrol etmeli ve gerektiğinde güncellemeleri kurmalısınız. Program üzerinden "Yardım/Güncellemeleri kontrol et" seçeneği ile bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz.
Download: Adobe Reader
PDFCreator
İpucu: PDF dosyalarınızı mümkün olduğunca geniş bir kitlenin sorunsuz bir şekilde kullanımına sunabilmek için "Acrobat 5" uyumluluğunu seçmelisiniz. Bu şekilde kullanıcılar eski sürüm yazılımlarla da dosyalarınızı okuyabilir. Bu işlem için PDFCreator penceresindeyken "Ayarlar" sekmesinde girin ve "Format/PDF" seçeneğini tıklayın. Karşınıza gelen "Uyumluluk" menüsünden seçiminizi yapabilirsiniz.
Download: PDFCreator
Karmaşayı sevmeyenlere kaliteli düzenleme araçları
Düzenli bir çalışma ortamında herşey A'dan Z'ye sıralı, yerli yerinde ve düzgün olmalıdır. Bu şekilde neyin nerede olduğunu çabucak bilirsiniz. Fakat bu düzenlilik sadece adres defterlerini değil, aynı zamanda zihin haritalama programları yardımıyla fikirleri kategorilendirmeyi de kapsar.
MD Adressbuch
İpucu: MD Adressbuch'u USB bellek üzerine yükleyerek adreslerinizi her zaman yanınızda taşımanız da mümkün. Yapmanız gereken program kurulum seçeneklerinden mobil kurulumu seçmek ve USB belleğinizin konumunu belirtmek. Bu sayede program USB belleğinizde kendi adında bir dosya oluşturacak ve USB üzerinden adressbuch.exe'yi kullanarak programa erişebileceksiniz.
Download: MD Addressbuch
XMind
İpucu: En meşhur zihin haritalama araçları olan MindManager ve FreeMind ile ilişkili dosyaları da XMap ile açabiliyorsunuz. Yapmanız gereken ise programın menüsünden Dosya/İçe Aktar seçeneğini ve ardından içe aktarmak istediğiniz dosyayı seçmek.
Download: XMind
Onlarsız asla: Not defterleri ve sözlükler
Eskiden sözlükler ve not defterleri her ofiste bulunan standart araçlardandı. Bu durum yaşadığımız dijital çağda da pek değişmedi. Fakat bir tek farkla: Artık ofis masasının üzerinde değil, Windows masaüstündeler.
Notepad++
İpucu: Çok uzun yazılarla çalışanlar Notepad++'ı yazım denetleyicisi gibi birçok eklentiyle geliştirebilir. Tüm eklentilerin listesine ve indirme bağlantılarına Sourgeforce.net adresinden ulaşabilirsiniz.
Download: Notepad++
LingoPad
İpucu: Asteriks sembolleri kullanarak herhangi bir kelimeyi bitişinden veya başlangıcından aratabilirsiniz. Örneğin "*tion" şeklinde bir arama yaptığınızda karşınıza sonu tion ile biten kelimelerin listesi çıkıyor. Böylece asteriks sayesinde aramalarınızı daha pratik hale getirebiliyorsunuz.
Download: LingoPad