Nielsen mobil izleyici reytinglerini ölçecek
İnternetin hayatımıza ne kadar girdiğini anlamak için, aslında sadece bu haber bile yeter!
TV reytinglerini ölçme konusunda uzmanlaşmış ABD'li şirket Nielsen, mobil cihazlar üzerinde de ölçüm yapmaya başlayacaklarını duyurdu. TV ölçümleri bu güne kadar sadece kimlikleri gizli tutulan denek ailelerin evlerindeki TV cihazlarına bağlanan dijital ölçüm cihazları ile yapılıyordu. Bu da, TV programlarının reytinglerinin sadece evinde TV karşısında oturan aile bireyleri tarafından belirlenmesi anlamına geliyordu.
Ancak teknoloji, TV seyretme alışkanlığını büyük ölçüde değiştirdi. Artık insanlar laptoplar, tabletler ve hatta akıllı telefonlar üzerinden TV seyretme alışkanlığı edindiler.
Nielsen de bu şartları göz önüne alarak televizyon dışındaki cihazlarda da TV yayını izleme alışkanlığı olan izleyicileri reyting sistemi içine almaya karar verdi. Özellikle ABD'de Netflix çok önemli bir platform haline geldiği için bu servis üzerinden TV programlarını izleyenleri gözardı etmek reytinglerde çok büyük bir sapma olacağı anlamına geliyor.
Nielsen'in mobil cihazları ölçümleme sistemi basit. Bu cihazlar için denek seçmek yerine, reyting sistemine girmek isteyen tüm TV kanallarının uygulamalarına özel bir kod yerleştirilerek, hangi programın ne kadar izlendiği kesin olarak ölçümlenmiş olacak. Bu sistem elbette denekle çalışan ve denek örneklemi üzerinden tüm TV izleyicilerinin davranışlarını tahmin etmek üzerine kurulu eski reyting sisteminden çok daha kesin bir sonuç veriyor. Dolayısıyla, mobil uygulamalardan gelen reyting ölçümlerinin reklamverenler için çok daha önemli olacağı ve birkaç yıl içinde evlerdeki denekler üzerinden TV reytingi ölçmenin önemini kaybedebileceği düşünülüyor. Zira akıllı televizyonların da yaygınlaşmasıyla, televizyonlar üzerindeki uygulamalar da ölçüm sonuçlarını daha kesin verecek şekilde düzenlenebilecek.
Türkiye'de de Tivibu gibi dijital yayın servisleri, kendi içinde hangi programların ne kadar seyredildiğine dair çok kesin sonuçlar veriyor ancak henüz dijital yayınların ölçülmesi için geniş çaplı bir reyting çalışması başlatılmış değil.