Elon Musk Twitter'ı satın aldı; kullanıcılar rakibi Mastodon'a kaçmaya başladı
Elon Musk'ın Twitter'ı satın alması, bazı Twitter kullanıcılarının hoşuna gitmemiş gibi görünüyor. Twitter'ın sıra dışı rakibi Mastodon'un kullanıcı sayısı uçuşa geçti.
Elon Musk'ın Twitter'ı resmi olarak devralmasının ardından, rakip sosyal medya platformu Mastodon, Musk'ın Twitter'ından kaçmak isteyen kalabalıkların yeni tercih ettiği platform olarak öne çıkıyor.
Musk'ın Twitter yönetimini ele geçirmesinin hemen ardından, 70.000 yeni kullanıcı Mastodon'a katıldı. Mastodon'un, Elon Musk gibi eksantrik milyarderlerin platformun birincil kontrolüne izin vermeyecek şekilde özellikle tasarlanması, insanlar için çekici olmasının büyük sebeplerinden biri olarak öne çıkıyor.
Mastodon, teorik olarak Twitter'a çok benzer şekilde çalışan açık kaynaklı, merkezi olmayan bir sosyal medya platformu. Platformun mikroblog özelliklerinin karşılaştırılabilir olduğunu söyleyebiliriz ve eğlenceli "tweetler" yerine "tootlar" olarak adlandırılan 500 karaktere kadar gönderiler yapılmasına izin veriyor. Ancak, Mastodon'un Twitter'dan öne çıkmasına yardımcı olan bazı özellikleri de bulunuyor. Bunlardan en belirgin olanı, platformun sunucularının nasıl çalıştığıdır.
Mastodon nasıl çalışıyor?
Mastodon'a ilk kez kaydolurken, sizden bir sunucu seçmeniz isteniyor. “Avustralya” (aus.social) gibi geniş ülke tabanlı sunucular, “San Francisco” (sfba.social) gibi daha yerel bölgesel sunucular veya ilgi alanlarına / topluluklara dayalı sunucular arasından seçim yapabilirsiniz. Kullanıcı açısından, hangi sunucuyu seçtiğiniz arasında somut bir fark yok, bu nedenle coğrafi yakınınızdaki bir şeyi seçmenin en mantıklısı olduğunu söyleyebiliriz.
Mastodon, bu sunucu sürecini e-postaya benzer olarak tanımlıyor. Örneğin, e-posta domain’iniz Gmail, Hotmail, Outlook veya başka bir şey olsa da, herhangi birine ve herhangi bir yere e-posta gönderebilirsiniz.
Mastodon'un merkezi olmayan tasarımının etkili olduğu yer yedek sistemler ve ağ esnekliği. Twitter, kullanıcıların hizmetine erişmeleri için özel bir merkezi alan adı olan twitter.com'u sunarken, Mastodon'un farklı ve bağımsız sunucuları, ağı canlı tutmak için birbirleriyle uyum içinde çalışıyor.
Mastodon'un arkasındaki kurucular ve geliştiriciler, bunu platformun önemli çekim noktalarından biri olarak görüyor. Merkezi kontrol olmadan, platformun belirli kişilerin veya işletmelerin tekil çıkarlarına hizmet etmeye karşı korunduğunu savunuyorlar. Ayrıca Mastodon, bunun platformu daha uygun maliyetli hale getirdiğini, yani para kazanma veya kârlılık konusunda endişelenmesine gerek olmadığını savunuyor.
Henüz Mastodon’da çok fazla ünlü bulunmasa da, bu durum yakında değişebilir. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, popüler Twitter kullanıcıları platformu hızla terk etmeyi düşünmüyor gibi gözüküyor. Ancak eğer Mastodon’un yükselişi aynı hızla devam ederse, yakında bu durum değişebilir.