Mükemmel Windows 7 koruması
Win 7'nin kendi içindeki araçlarla güvenlik seviyenizi nasıl artırabileceğinizi anlatıyoruz...
Windows 7 standart kurulu haliyle tam anlamıyla güvence altına alınmış değil. Problem: Microsoft birçok yerde güvenlikten feragat ederek kullanım rahatlığını arttırmaya çalıştı. Fakat korkulacak bir şey yok; sistemin kendi içerisinde sunduğu araçları uygun biçimde ayarlayarak dayanıklı bir güvenlik çemberi oluşturabilirsiniz.
Windows, çok yaygın olması sebebiyle siber suçluların ana hedefi olmaya devam ediyor. Bununla birlikte Microsoft daha fazla kullanıcıya daha rahat bir Windows sunmak için güvenlik pahasına bazı ayarlardan feragat etmek zorunda kaldı.
Windows 7'yi mühürlemek
CHIP Online güvenlik rehberi Windows 7'nin zayıf noktalarını ortaya
çıkarıyor. Ayrıca söz konusu risklerin teknik arka planını anlatıp
bu güvenlik açıklarını nasıl kapatabileceğinizi gösteriyor.
Kullanıcı hakları: Yönetici vs. standart kullanıcı
Kullanıcı Hesabı Denetimi (UAC) sayesinde kullanıcılar sınırlı haklara sahip olmasına rağmen rahatça çalışabiliyor. Ne yazık ki Microsoft bu fonksiyonun standart ayarını yeterince iyi yapılandırmadı.
Her ne kadar ilk kurulum sırasında oluşturulan yönetici hesabı UAC kapsamına dahil olsa da günlük işlerinizi halledeceğiniz standart bir kullanıcı hesabında çalışmak PC'nizin güvenlik kalkanını bir kat daha kalınlaştıracaktır. Bu sebeple eski bir hamleye başvuracağız: Yönetici ve standart kullanıcı için ayrı hesaplar oluşturmak.
İlke: Ayrı bir çalışma hesabı oluşturmak
Neden? Windows 7'yi ilk kurduğunuzda "yönetici benzeri" haklara sahip bir hesap oluşturulur. UAC sorgu penceresine tıkladığınız anda işlemler, güvenlikle alakalı tüm alanlara erişim hakkı elde eder. Microsoft tarafından sertifikalanmış işlemler ise ek bir tıklamaya gerek kalmadan çalışabiliyor; işte bu da, saldırganların kullanabileceği bir güvenlik riski oluşturuyor. Günlük işleri için kendine standart bir kullanıcı hesabı oluşturanlar bu güvenlik problemini aşabilir ve yönetici parolası ile yine yönetimsel görevleri ve ayarları onaylayabilir.
Bu adımları tamamlayıp taze bir çalışma hesabı oluşturduğunuzda saldırganların işi çok daha zorlaşacaktır. Konfordan daha fazla feragat ederek yeni standart kullanıcı hesabının yönetimsel haklara erişimini tamamen kısıtlayabilir ve güvenliği arttırabilirsiniz. Bunu yapmanın en kolay yolu Güvenlik İlkeleri'ni kullanmak oluyor. Başlat menüsündeki arama kutucuğuna "secpol.msc" yazıp çıkan sonuca tıklayın. "Yerel ilkeler"deki "Güvenlik seçenekleri"nde bulunan "Kullanıcı hesabı denetimi: Standart kullanıcılar için yükseltme isteminin davranışı" girdisinin değerini "Yükseltme isteklerini otomatik olarak reddet" biçiminde değiştirin. Windows 7'nin Home sürümlerini kullananlar ne yazık ki bu ayarı daha karmaşık olan kayıt defteri düzenleyicisiyle halletmek zorunda; çünkü Grup İlkesi Düzenleyicisi Win 7'nin sadece Professional ve üzeri sürümlerde sunuluyor (gerekli anahtar ve değerini aşağıdaki tabloda görebilirsiniz). Bu ayarı yaptıktan sonra sistem ayarlarını değiştirmek istediğinizde hızlı kullanıcı değiştirme fonksiyonu kullanarak yönetici hesabına geçmelisiniz.
İpucu: Bu adımla sadece sistemi ilk kurduğunuzda muhatap olacaksınız. Önemli ayarları yapıp gerekli programları kurduktan sonra UAC pencerelerini standart kullanıcı olsanız dahi çok ender göreceksiniz.
İlke: Windows 7 kurulumunda oluşturulan hesabı güvence altına almak
İşte böyle: İşlem Merkezi'ni açın. Merkezin sol kenarında "Kullanıcı Hesabı Denetimi ayarlarını değiştir" seçeneğini bulacaksınız. Sonrasında çıkan pencerede kaydıracı en üst seçeneğe, yani "Her zaman uyar"a getirin. Böylece işlemlerin siz farkında olmadan yönetici haklarına sahip olmasını engellemiş olursunuz; zira Kullanıcı Hesabı Denetimi her işlem sırasında sizi uyaracaktır.
Yine başlat menüsüne "secpol.msc" komutunu vererek Güvenlik İlkelerine geçiş yapın. Aradığınız ayar "Yerel ilkeler | Güvenlik seçenekleri | Kullanıcı hesabı denetimi: Yönetici onay modundaki yöneticiler için yükseltme isteminin davranışı" arkasında gizleniyor. Girdiye çift tıklayın ve değerini "Güvenli masaüstünde kimlik bilgilerini iste" olarak değiştirin.
Eğer daha düşük Windows 7 sürümlerine sahipseniz güvenlik ilkeleri konsolunu kullanamıyorsunuz. Burada ancak kayıt defteri düzenleyicisi yardımcı oluyor. Düzenleyiciyi başlat menüsündeki arama kutucuğuna "regedit" yazıp başlatın. Gerekli anahtar ve değeri aşağıdaki tabloda yer alıyor.
İpucu: Kimlik doğrulama için parolanın girilmesi ayrıca bir güvenlik açığı oluşturabilir. Sahte bir kimlik doğrulama penceresi (Spoofing de deniliyor) ile saldırgan parolanızı ele geçirebilir. Bu sebeple tecrübeli kullanıcılara standart ayar olan "Güvenli masaüstünde izin iste"yi kullanmalarını tavsiye ediyoruz.
WINDOWS 7 HOME SÜRÜMLERİ İÇİN KAYIT DEFTERİ DEĞERLERİ | |||
Ayar | Anahtar | Seçenek | Değer |
Standart kullanıcının yönetici haklarına erişimini otomatikman engellemek | HKEY_LOCAL_MACHINE\ SOFTWARE\ Microsoft\ Windows\ CurrentVersion\ Policies\ System | ConsentPromptBehaviorUser | 0 |
Yönetici haklarını elde etmek için her zaman parola sorulmasını sağlamak | HKEY_LOCAL_MACHINE\ SOFTWARE\ Microsoft\ Windows\ CurrentVersion\ Policies\ System | ConsentPromptBehaviorAdmin | 1 |
Oturum açma: Güvenli parolalar ve tahmin oyunları
Saldırgan veya meraklı bir akrabanız: Bilgisayara erişim söz konusu olduğunda yetkili ve yetkisiz kullanıcı arasındaki farkı sadece parola belirliyor. Bu sebeple parolanızı iyi seçin.
Yetkili kullanıcıları doğrulama konusundaki en önemli araç parolalar oluyor. Bu sebeple güvenli bir parolanın taşıması gereken nitelikleri bilmelisiniz.
İlke: Güvenli parolalar oluşturmak
İşte böyle: Windows (yönetici olarak) kullanabileceğiniz ön tanımlı parola ilkeleri sunuyor. Eğer PC'nizde birçok kişinin hesabı varsa belli bir parola ilkesi kullanmak akıllıca olacaktır. Gerekli ayarı yine güvenlik ilkesi düzenleyicisinde (secpol.msc) "Hesap ilkeleri | Parola ilkesi" altında bulabilirsiniz.Burada karmaşıklık ilkelerini etkinleştirebilir, minimum parola uzunluğunu veya parola geçerlilik süresini belirleyebilirsiniz.
İlke: Karmaşık parolalar için hatırlatıcı
İşte böyle: Ücretsiz KeePass yazılımını PC'nize kurun ve güçlü bir parola ile koruyacağınız yeni bir veritabanı oluşturun. Bundan sonra hatırlamak zorunda olduğunuz tek parola bu olacak. E-posta, çevrimiçi bankacılık ve alışveriş işlemleri gibi tüm hizmetler için parolalarınızı oluşturun. Yeri geldiğinde araç size güvenli bir parola önerisinde bulunacaktır. KeePass'i web tarayıcısında parolaları otomatik girecek biçimde de ayarlayabilirsiniz.
Download: KeePass
İlke: Oturum açma sürecini daha güvenli hale getirmek
İşte böyle: Windows 7 Professional veya Ultimate sürümdeki güvenlik ilkeleri konsolu ile (secpol.msc) gerekli ayarları kolaylıkla yapabilirsiniz. "Yerel ilkeler | Güvenlik seçenekleri | Etkileşimli oturum açma: CTRL + ALT + DEL gerektirme" girdisini devre dışı bırakın. Artık herhangi bir zararlı yazılım oturum açma ekranını tetiklemeye çalıştığında [CTRL]+[ALT]+[DEL] komutu oturum açma ekranına değil Görev Yöneticisini açar. Bu, sizin için önemli bir sinyal olacaktır.
Windows 7'nin Home sürümlerini kullananlar bu ayarları kayıt defteri düzenleyicisinden yapmak zorunda. Alttaki tablo gerekli anahtarı ve kullanmanız gereken değeri gösteriyor. Eğer bahsedilen değeri bulamıyorsanız boş bir alana sağ tıklayıp "Yeni | DWORD (32 bit) değeri" yolunu takip ederek değeri kendiniz oluşturun.
WINDOWS 7 HOME SÜRÜMLERİ İÇİN KAYIT DEFTERİ DEĞERLERİ | |||
Ayar | Anahtar | Seçenek | Değer |
En son kullanılan hesap ismini gizlemek (oturum açma) | HKEY_LOCAL_MACHINE\ SOFTWARE\ Microsoft\ Windows\ CurrentVersion\ Policies\ System | dontdisplaylastusername | 1 |
[CTRL]+[ALT]+[DEL] ile oturum açma | HKEY_LOCAL_MACHINE\ SOFTWARE\ Microsoft\ Windows\ CurrentVersion\ Policies\ System | DisableCAD | 0 |
Yeni güvenlik duvarı: Mükemmel ayarlar
Windows 7 yetenekli ve en ince ayrıntısına kadar yapılandırılabilen, çift yönlü bir güvenlik duvarı sunuyor. Bundan faydalanıp ek ayar yapanlar ağ bağlantıları üzerinde daha fazla kontrole sahip olacaktır.
Windows Güvenlik Duvarı iki ağ stratejisini birleştiriyor: Koruma duvarı gelen bağlantıları sadece açıkça izin verildiği takdirde kabul ediyor (beyaz liste metodu). Giden bağlantılarda ise "kara liste" metoduna başvuruluyor. Açıkça yasaklanmamış tüm bağlantılar dışarıyla iletişim kurabiliyor.
İlke: Giden bağlantılar için de beyaz liste metoduna başvurmak
İşte böyle: Güvenlik Duvarını başlat menüsündeki arama kutucuğuna "wf.msc" komutunu vererek açın. Sonrasında açılan pencerenin orta kısmında, "Genel bakış" başlığı altında bulunan "Windows Güvenlik Duvarı Özellikleri" linkine tıklayın. Açılan yeni pencerede "Etki alanı", "Özel" ve "Ortak" profilleri için (sekmeler) "Giden bağlantılar" kısmında "Engelle" girdisini seçin. Artık güvenlik duvarı açıkken ağ bağlantıları çalışmayacaktır. Kendi oluşturacağınız kurallar ile iletişimi adım adım açacaksınız.
Bu iş için Güvenlik Duvarı konsolunun sol tarafındaki "Giden kuralları" kısmına tıklayın. Bunu yaptığınızda orta kısımda mevcut tüm "giden kuralları" listelenir. "Eylemler" kısmındaki "Yeni kural" ile yeni bir kural oluşturabilirsiniz. Yeni açılan sihirbazda kural türü olarak "Program"ı seçin. "Gözat" butonu ile programın konumunu belirtin ve "Bağlantıya izin ver"i seçin.
İpucu: "Yanlış" güvenlik duvarı kuralları ile tüm internet erişiminizi engelleyebilirsiniz. Bu yüzden değişiklik yapmadan önce sistem geri yükleme noktası oluşturun. Sorun çıktığında bu noktaya geri dönebilirsiniz.
Veri güvenliği: Kişisel dosyaları sistemden ayırın
Windows kurulum sırasında sistem ve kullanıcı dosyalarını birbirinden ayırma imkanı sunmuyor. Bu adımı daha sonra gerçekleştirmeniz mümkün.
Kişisel dosyaları güvence altına almak sadece Güvenlik Duvarı ayarlarına ve güçlü parolalara bağlı değildir. Düzenli aralıklarla alınan yedekler ve mantıklı bir veri yönetimi genellikle üşenilen güvenlik çabalarıdır. Ancak Windows düzgün çalışmamaya başladığı ve kişisel dokümanlara, fotoğraflara ve filmlere erişim zorlaştığında "keşke veri yedeklemesi yapsaydım" dersiniz. Ama iş işten geçmiştir.
İlke: Kişisel dosyaları ve sistemden ayırmak
İşte böyle: Windows 7 ile Microsoft, şimdiye kadar kullandığı "kişisel dosyalar" klasör konseptini yeniliyor. Belgeler, fotoğraflar ve müzikler sabit diskin istenilen bölümünde bulundurulabiliyor ve hepsi "Kitaplıklar" ile tek bir çatı altında görüntülenebiliyor. Eğer sisteminizi yeni kurduysanız dosyalarınızın yeni konumlarını Kitaplıklara eklemek çok daha kolay olacaktır. Çokça kişisel dosyası bulunanlar kişisel klasörlerin hedefini değiştirerek de Kitaplıklara dahil edebilir.
Kişisel klasörlerin hedefini değiştirmek için Windows Explorer'ı açın "C:\Kullanıcılar\KullanıcıAdınız" dizinine girin. İçerik menüsüne girip (sağ tık) istediğiniz kişisel klasörün (mesela Resimler) Özelliklerine girin. "Konum" sekmesine geçip "Taşı" butonuna basın. Şimdiyse resimlerinizi depoladığınız yeni konumu gösterin ve onaylayın. Bu adımları istediğiniz tüm öğeler için tekrarlayın. Windows bu klasörlerin ait olduğu kitaplığı otomatikman uyarlayacaktır.
Neden? Windows 7 yeni disk bölümlerinde veya harici disklerde otomatikman yedekleme oluşturmaz. Bu yüzden dosyaların önceki sürümlerine geri dönmenizi sağlayan gölge kopyalar özelliğini elle etkinleştirmelisiniz. Böylece gölge kopyalar özelliğini yeni disk bölümüne taşıdığınız dosyalar için de kullanabilirsiniz.
İşte böyle: Öncelikle [Windows]+[PAUSE] kombinasyonu ile sistem özeti penceresini açın ve soldaki görev listesinden "Sistem koruması"nı açın. Çıkan pencerede gölge kopyaları etkinleştirmek istediğiniz disk bölümünü seçin ve "Yapılandır"a basın. Bu sefer ikinci seçeneği, yani "Yalnızca dosyaların önceki sürümünü geri yükle" işaretleyin. Sonrasında yedekleme için ayıracağınız disk alanı yüzdesini belirleyin. "Tamam"a bastığınızda gölge kopyalar etkileştirilmiş demektir. Eğer bu bölümdeki dosyalar herhangi bir nedenle silinirse klasör özelliklerine girip "Önceki sürüm" sekmesinden hemen istenilen gölge kopyasını geri yükleyebilirsiniz.
İpucu: Yedekleme ve Geri Yükleme Merkezi'nden yedekleme yapıldığında ve her sistem geri yükleme noktası oluşturulduğunda dosyalarınızın o anki halini barındıran gölge kopyaları oluşturulur. Sistem görüntüsü oluşturma da bunlara dahildir.
İlke: Yedekleme görevi oluşturmak
İşte böyle: Denetim Masası'nı açın ve "Sistem ve Güvenlik" kategorisi altındaki "Bilgisayarı yedekle" girdisine tıklayın. Hedef olarak sadece bu amaç için kullandığınız harici bir diski seçmeniz sizin iyiliğinize olacaktır. Eğer yoksa yine bu iş için oluşturduğunuz bir sabit disk bölümünü de kullanabilirsiniz. Dosya seçimi kısmında "Ben seçeyim" girdisini işaretlemeniz kişiselleştirme açısından iyi olacaktır. Her defasında yedek almakla uğraşmak istemiyorsanız "Zamanlamayı değiştir" ile bu süreci otomatiğe bağlayabilirsiniz. Günlük, haftalık ve aylık yedek alma seçenekleri mevcut.
Detaylar: Dosya uzantılarının oluşturduğu tehlike
Dosya uzantılarının görüntülenmesi görsel açıdan hoşunuza gitmeyebilir; fakat sizi tehlikeli bir tıklamaya karşı korur.
Windows senelerdir dosya uzantılarını varsayılan olarak gizler. Özellikle e-postalara eklenmiş dosyalar bu sebeple gereksiz bir güvenlik riski oluşturuyor.
İlke: Dosya uzantılarını her zaman görüntülemek
İşte böyle: Herhangi bir Windows Explorer penceresini açın. Simge çubuğundaki "Düzenle" menüsüne girin ve "Klasör ve arama seçenekleri"ni seçin. "Görünüm" sekmesindeki listede bulunan "Bilinen dosya türleri için uzantıları gizle" girdisinin yanındaki tiki kaldırın. "Tamam" ile onaylayın.
İlke: Windows Update'i yapılandırmak
İşte böyle: Denetim Masasına girip Windows Update penceresini açın. Sol taraftaki görev listesinden "Ayarları değiştir"i seçin. Önemli güncelleştirmelerin otomatikman yüklenmesini sağlayın ve bilgisayar kullanımınıza uyan bir yükleme vakti seçin.
Ücretsiz araçlar: Windows 7 için daha fazla güvenl
Windows, standart kurulumuyla birlikte en önemli koruma mekanizmalarını sunuyor. Önereceğimiz araçlarla sisteminizin güvenliğini arttırabilirsiniz.
Kullanıcı sistem bileşenlerinin yanında kurulu yazılımları da
sürekli en güncel seviyede tutmalı; böylece bilinen güvenlik
açıkları hızlıca kapatılmış olur. Windows'un otomatik güncelleme
özelliği sadece Microsoft yazılımlarıyla ilgileniyor. Danimarkalı
güvenlik firması Secunia'nın Personal Software Inspector ismindeki
yazılımı Microsoft çıkışlı olmayan yazılımları da güncel tutmanıza
yardım ediyor.
Download: Secunia PSI
Anti virüs tarayıcı çalışmanız sırasında sisteminizdeki dosya
işlemlerini denetler. Bu gerçek zamanlı koruma öncelikli olarak
sizi kendi hatalarınıza karşı korur. Zira güvensiz kaynaklardan
indirdiğiniz dosyalar veya farkında olmadan USB bellekten
çalıştırdığınız bir zararlı, kısıtlama seviyesi en yüksek güvenlik
ayarlarında bile problem oluşturur. Ücretsiz koruma olarak AntiVir
Personal - Free Edition'ı tavsiye ediyoruz. Güncel virüs imzaları
ve doğru yapılandırma ile araç, sizi kendi hatalarınızdan
korur.
Download: Avira AntiVir Free
İnternetten yayılan bir diğer tehlike sisteminizi değil,
cüzdanınızı tehdit ediyor. Sahtekarlar kendi hazırladıkları web
siteleri ile sizi saçma sapan tekliflere abone etmeye kalkışır. Web
of Trust (WOT) tarayıcı eklentisi kullanıcıya söz hakkı tanıyor.
Topluluk değerlendirmeleri sayesinde daha web sitesini çağırmadan
önce tehlike tahmini görüyorsunuz. Geliştiriciler WOT'u Firefox ve
Internet Explorer için eklenti olarak sunuyor. Basit kurulumdan
sonra araç hemen işine başlıyor ve sahte web sitelerine karşı sizi
uyarıyor.
Download:
IE
için
Firefox
için