Metro 2033 ve DirectX11!
Yeni nesil oyunda DirectX11 ne kadar fark yaratıyor? DX 9-10 ve 11'i görsellerle kıyaslıyoruz...
DirectX 11 ekran kartları piyasada, peki ama yeni nesil grafik teknolojisi oyunlarda ne kadar fark yaratıyor?
İşte bu sorunun cevabını yeni nesil bilgisayar oyunlarından olan ve DirectX 11 destekleyen Metro 2033'te aradık. Bu yeni nesil korku, FPS oyunu, küçük kıyamet sonrası Moskova'da geçiyor. Fallout ve özellikle de Stalker gibi ismi tanınmış oyunlara konu ve atmosfer olarak büyük benzerlik gösteriyor.
Son zamanların bu çok ses getiren oyunundan bahsetmeden olmaz; ama bu makalede özellikle üzerinde durduğumuz konu DirectX 11 oldu. Çünkü okurlarımız merak ediyor, "DirectX 11 oyunlarda görüntü kalitesinde büyük bir fark oluşturuyor mu?" İşte makalemizde bu önemli sorunun yanıtını örnekler ile veriyoruz. DirectX 9, 10 ve 11 ekran görüntülerini kıyaslıyor, ve farkları açıklıyoruz... Ama önce Metro 2033 incelemesi!
Moskova soğuğunu hiç böyle hissetmediniz...
Metro 2033 inanılmaz bir atmosfere sahip, korku oyunlarını sevenler için kesinlikle kaçırılmaması gereken bir oyun.
Neden mi? Oyun Moskova'da geçiyor ve Ukraynalı yapımcılar, Amerikan oyunlarında bulunmayan bir hissiyatı oyuna yansıtmayı başarmışlar. Oyunun geçtiği kıyamet sonrası dünyanın tasarımı, görünüşü biraz fazla gerçekçi. Her yerde Rusya'nın soğuk, karanlık atmosferi var, oyunun atmosferi gerçekten umutsuzluk saçıyor. Ve işin komik tarafı, bu umutsuz atmosfer oyuncuyu içine çekiyor...
2033 yılında metro tünellerinde doğup büyümüş bir nesil var, 2013 yılındaki nükleer felaketten sonra yüzey yaşanmaz halde. Aslına bakılırsa metro tünelleri de yaşanmaz halde ama yapacak bir şey yok. Mutantlara, yaratıklara ve köşelerden kıvrılan dehşetlere karşın en azından bu tünellerde soluyacak hava var.
Ölmek ya da ölmemek, işte bütün mesele bu!
Metro 2033'ün tasarımı, atmosferi ve hikayesi çok başarılı ama kesinlikle çaylaklara göre değil.
Oyun kendisini açıklamakla, kullanıcı dostu olmakla vakit kaybetmiyor. Gözlerinizi açıp, ne olup bittiğini anlamanız gerekiyor. Oyun dünyasının acımasız gerçeklerini keşfetmeniz gerekiyor.
Yüzeyde gaz maskesi olmadan dolaşamazsınız, filtreyi belirli aralıklarla değiştirmek zorundasınız. Bu esnada karşılaşacağınız yaratıklar, gaz maskesinin camını kırdıklarında, o kırık camın ardından dünyaya bakıyor ve canınız için savaşıyor olacaksınız. Korku ve hayatta kalma...
Tünellerde insanların bir araya toplandığı bir yerde, güven ve huzur içerisinde rahat bir soluk alırken bile; hemen köşede, kamp ateşinin ışığının ulaşmadığı noktadaki dehşetler kendisini size hatırlatacak. Bu arada bulduklarınızla ticaret yaparak ihtiyaçlarınızı karşılamalısınız. Paranın bir önemi yok; savaş öncesinden kalma kaliteli cephane para yerine geçiyor. Ölüm kalım savaşı verirken gerçekten varınızı yoğunuzu harcıyorsunuz...
Oyunun yumuşak karnı
Oyunun atmosferine kapılıp inanılmaz vakit geçirirken, hem etrafınızdan, hem diyaloglardan Rusya atmosferinin farkını anlayabiliyorsunuz.
Bir de buglardan... Oyun teknik sorunlarla dolu, yürürken etraftaki harabelere takılınca siniriniz bozuluyor. Muhteşem ışıklandırma, seslendirme ve ses efekleri, muhteşem atmosfere karşın karakter modellemeleri ve animasyonları dikkatli bakınca aslında o kadar da iyi değil.
Ancak oyunun en zayıf yanı gizlilik görevleri oluyor. Yıllardır pek çok iyi oyunun, mesela Soldier of Fortune II'nin bile sorunu gizlilik görevlerindeki yapay zeka davranışları oldu. Bir düşmanı müthiş gizlilik içinde öldürseniz bile bir anda alarm verilebiliyor. Sonrası çatışma ve sinir bozukluğu. Yapay zeka olmamış, buglar temizlenmemiş.
Fallout 3'ten en büyük eksiği açık bir oyun dünyasına sahip olmaması. Zaten RPG değil, çizgisel bir korku-FPS oyunu Metro 2033. Bütün bu eksikliklerine karşın yine de müthiş bir oyun.
DirectX 11'in kullanımı
Oyundaki DirectX 11 farkını görmek için AMD ATI Radeon HD 5000 serisinden ya da Nvidia GeForce GTX 400 serisinden bir ekran kartına ihtiyacınız var. Bu kartlar pek ucuz değil, ama gerçekten çok güçlü, oyun canavarı ekran kartları.
Oyunun en takdir edilecek yanı, Windows XP ve DirectX 9 ile çalışması. Vista ve Windows 7 altında ise DirectX 10 ve 11 ile oynamak mümkün. Ekran görüntüleri galerimizde. Özellikle DirectX 9 ile 11 arasında çok bariz fark var.
DirectX 9 ile 10 arasındaki farkı görememek oyuncularda geçiş için heyecanın ölmesine sebep olmuştu. Aslına bakılırsa, DirectX 10 ile 11 arasında da ilk bakışta çok bariz bir fark görmek mümkün değil. Yani görebilirsiniz ama dikkatli bakınca. Peki DirectX 11'in hiç mi avantajı yok? Elbette var...
DirectX 11'de tesellation özelliği grafikleri çok daha yumuşak hale getiriyor. Ama aksiyon esnasında bu çok farkedilmiyor. Metro 2033'ün atmosferini etkileyen en büyük fark Advanced Depth of Field özelliği...
Advanced Depth of Field
ADoF sayesinde bakış açınızın uzak köşesindeki cisimler bulanık çiziliyor, ekran kartı gücü gereksiz yere harcanmadığı gibi, oyunun atmosferi ve grafik kalitesi artıyor. İşte bu DX 11'in oyuncular için en güzel özelliği oluyor.
Ama bu özellik ve genel olarak DX 11 kartların çok hızlı ve güçlü kartlar olmasını bir kenara bırakırsak, kare kare ekran görüntüsü kıyaslamada tesellation ile daha yumuşak kenarlar oyuncuları paraları saçacak kadar etkilemiyor. DirectX 10 gibi DirectX 11 de oyuncularda büyük heyecan uyandırmıyor.
DirectX 11 görsel bir devrim yaratmıyor ama çok önemli mimari ve teknolojik yeniliklere sahip. Yani bazen iddia edildiği gibi "Paramızı almak için yapılmış boş bir sürüm yükseltme!" değil. Kısacası acelesi yok, grafikler arasında "Mutlaka ve hemen DX11'e geçmeliyim!" dedirten dev bir fark yok; ama yeni bir ekran kartı alırken DirectX 10 değil, kesinlikle 11 destekli bir kart almanızı tavsiye ediyoruz. Hem oyunlar biraz daha güzel görünüyor, hem de gelecekte oyunlarda daha iyi kullanılabilecek teknolojik imkanlar barındırıyor. Bir de Windows 7 altında masaüstü işlemleri ekran kartına yıkıp, performansı coşturmak için gerekiyor.
Galerimizde Metro 2033'ü ve DirectX 9-10-11 kıyaslamalı ekran görüntülerini görebilirsiniz...