Kendi PC'ni Kendin Test Et
Yeni bir PC aldınız ya da örneğin ekran kartınızı terfi ettirdiniz. Aradaki performans farkını hissetmeniz bazen çoğu nedenden ötürü zordur. Bu aşamada PC’nizin ne kadar hızlı olduğunu nicel olarak öğrenmek pek çok açıdan önemli olabilir.
3D Mark 2000’in zengin test özellikleri
3D Mark 2000’in başlangıçta kullandığı iki demo yardımıyla elde
ettiği sonuç sizi yanıltmasın. Bu sonuç diğer kategorilerdeki
performanstan bağımsız. Yani sadece bu iki demoyu çalıştırarak
bahsettiğimiz 3D Mark 2000 puanını elde edebilirsiniz. Oysa program
bunun dışında; CPU Test, Fill Rate, High Polygon Count, Texture
Rendering Speed, Bump Mapping ve Image Quality gibi pek çok başlık
altında testler gerçekleştiriyor. Bu testler arasındaki CPU Test
kategorisi oldukça ilginç. Zira bu test sistemin grafik kartından
bağımsız olarak gösterdiği performansı ölçüyor. Bunun
için 640x480 gibi düşük sayılabilecek bir çözünürlük kullanılarak
Fill Rate kullanımı en aza indirgeniyor ve sistem (daha doğrusu
CPU) poligonal ve ışıksal hesaplamalarla başbaşa bırakılıyor. Teste
başlamadan Display and Settings bölümünden istediğiniz çözünürlük
ve renk derinliğini seçebilirsiniz.
CPU testinin amacına daha iyi ulaşabilmesi için aynı menü
altındaki CPU Optimization sekmesinde Hardware T&L yerine
kullandığınız CPU’yu seçmeniz gerekiyor. Anlayabileceğiniz gibi 3D
Mark 2000, poligon ve ışıklandırma hesaplamaları için isteğe bağlı
olarak ekran kartınızdaki donanımsal T&L desteğini ya da bunun
yerine CPU’yu (dolayısıyla CPU’ya ait komut setlerini)
kullanabiliyor. 3D Mark 2000’in sahip olduğu önemli bir test
kategorisi olan Fill Rate testinde 2’şer poligondan oluşan 4
geometri katmanına çözünürlüğe bağlı olarak ekranı doldurana kadar
birbirinden bağımsızolarak aynı dokudan yapıştırılıyor.
Programınsahip olduğu bir diğer Fill Rate testindeyse 4 yerine 1
geometri katmanı kullanılıyor. Fakat bu poligonal düzleme 4 ayrı
doku kaplanıyor. Multitexture denen bu özellik, oyunlarda sıkça
kullanılmakta. T&L performansının ölçümündeki az sayıda
güvenilir araçtan biri olan High Polygon Count testinde ise herbiri
5000 üçgenden oluşan 30 torus ve 2 ayrı tip olmak üzere 13 farklı
ışık kaynağı kullanılmış. Programdaki bir diğer test kategorisi
olan Texture Rendering Speed testi 8MB, 16 MB, 32MB ve 64MB’lık
bölümler halinde gerçekleştiriliyor. 64MB’lık doku kullanan testi
yapabilmeniz için ekran kartınızdaki
belleğin 64MB olması gerekiyor. Eğer ekran kartınız 32MB belleğe
sahipse BIOS’tan AGP Aperture Size’ı arttırmak bu konuda bir çözüm
olabilir.Diğer kategoriler kadar önemli sayılamayacak olan
Bump Mapping testindeyse ekran kartının poligonlar üzerindeki
“kabartılı yüzey” efektini gerçekleştirebilme performansı
ölçülüyor. Test sonuçlarını öğrenmek için test bitiminde
göreceğiniz pencereden Show details butonuna tıklayabilirsiniz.
VSync grafik kartı testinde kapatılmalı
OpenGL denilen bir API (Application Programming Interface) kullanan
QuakeII ve QuakeIII’ün test için kullanımında bazı komutlara
ihtiyacınız olacak. Fakat bu komutlardan önce ekran kartı sürücü
ayarlarına giderek VSync’i devre dışı bırakın. Böylece
monitörünüzün tazeleme oranının ekran kartının saniyede
gösterebileceği kare oranını sınırlaması sözkonusu olmaz. Daha açık
bir ifadeyle eğer VSync’i devre dışı bırakmazsanız ekran kartınız
ne kadar hızlı olursa olsun 75Hz’lik bir tazeleme oranı altında
75kare/sn’nin üzeri bir sonuç elde edemezsiniz. VSync bazı eski
ekran kartı sürücülerinin sunduğu seçenekler arasında yer almıyor.
Bu durumda www.entechtaiwan.com adresinden Power Strip adlı
programı indirebilir ve VSync’I bu program aracılığıyla
kapatabilirsiniz.
Aynı program ekran kartını overclock etmek isteyen ya da grafik ve
monitör fonksiyonlarıyla ilgili olarak Windows altında farklı
kullanıcı profilleri yaratmak isteyen okuyucularımızın da ilgisini
çekebilir.
QuakeII, QuakeIII ve Unreal Tournament ile
test
VSync’i devre dışı bıraktıktan sonra sıra gerekli komutlara geldi.
QuakeII içindeki video özelliklerinden istediğiniz çözünürlüğü
ayarlayın. Unutmayın eğer testi 32bit renk derinliğinde yapmak
istiyorsanız Windows masaüstü renk derinliğini 32bit yapmanız
yeterli. Zira program içinde böyle bir ayar yok. Daha sonra konsolu
çağırın. Bunu klavyenin sol baş tarafındaki étuşuna basarak
yapabilirsiniz. Konsola; timedemo 1 (enter), map demo1.dm2 (enter)
yazın ve demoyu başlatın. Demo sona erdiğine konsolda sisteminize
ait FPS’yi (Frame Per Second) yani saniyedeki kare
sayısını göreceksiniz. QuakeIII içinse konsola; Timedemo 1 (enter),
demo demo001. dm3 (enter) yazmanız gerekiyor. Tabii her iki oyunda
geçerli grafik kalitesi ayarlarını testten önce bir yere not etmeyi
unutmayın. Test için kullanılan bir diğer oyun olan Unreal
Tournament için; Game/ Start Practise Session menüsünde start
tuşuna basıp ardından é tuşu yardımıyla konsolu çağırın ve konsola;
timedemo 1 (enter), demoplay reac (enter) yazmanız yeterli. Unreal,
Quake’in aksine sadece OpenGL platformunu değil alternatif olarak
Direct3D’yi de kullanabiliyor. En doğru sonucu almak için tüm
testleri 4’er kere gerçekleştirip en son 3 testin ortalamasını
almanız gerekli. Yukarda saydığımız oyunlar sadece grafik kartları
testinde değil anakart hatta CPU testlerinde de kullanılıyor. Fakat
ekran kartının Fill rate performansının FPS’yi sınırlayarak bir
darboğaz oluşturmaması için ekran kartı testi dışındaki testlerde
çözünürlük hatta renk derinliği düşük tutuluyor.
Bir endüstri standardı: 3D Mark2000
Tarihi Final Reality’ye hatta daha eskiye uzanan 3Dmark 2000,
grafik performansı denince akla ilk gelen Benchmark programı. şu
anda MadOnion şirketinin dağıtımını yaptığı 3DMark2000, gerçekten
de tüm dünyada grafik kartı testlerinde yaygın olarak kullanılan
birkaç programdan biri. Aslına bakarsanız programın yeni versiyonu
olan 3D Mark2001 çok daha gelişmiş özellikler içeriyor. Fakat bu
yeni versiyon GeForce3 işlemcili ekran kartlarını bile zorladığı
için bu ayki CD’mize 3D Mark 2000’i koymayı uygun bulduk. İsteyen
okuyucularımız www.madonion.com adresinden 3D Mark2001’i
indirebilirler. 3D Mark 2000’in çalışabilmesi için sisteminizde en
azından DirectX 7’nin kurulu olması gerektiğini hatırlatalım.
Program, Helicopter ve Adventure olmak üzere 2 demo göstererek
sistemin FPS değerini ölçüyor. Her iki demo da 3 ayrı detay
seviyesinde gerçekleştiriliyor. Bu iki demodan alınan sonuca göre
toplam bir 3D Mark 2000 puanı elde ediliyor. 3D Mark 2000,
Direct3D’yi kullanıyor ve VSync’i kendisi kapatabiliyor. Programı
çalıştırdığınızda gelen pencereden Run Default Benchmark kutucuğuna
tıklayarak vasayılan ayarlarla
testi başlatabilirsiniz ya da New Custom Benchmark diyerek farklı
ayarlar belirtebilirsiniz.
Program, okuma hızını maksimum, minimum ve ortalama olmak üzere
3 temel başlık altında ölçüyor. Sabitdiskin başından sonuna kadar
okuma (ve yazma) hızında oluşabilecek dalgalanmaları grafiksel
olarak gösteren HD Tach, ayrıca gayet stabil bir şekilde Random
Access Time’I (rastgele erişim süresi) ölçebiliyor. Rastgele erişim
süresi; sabitdiskin bir bölümündeyken rastgele bir başka bölümünü
okuyabilmesi için gereken süreyi gösteriyor. Birimi milisaniye (ms)
olan rastgele erişim süresinin düşük olması daha iyi bir değere
işaret etmekte.
Programa ait bir başka test kriteri olan Burst Speed testindeyse
sabitdiskle bilgisayar arasında mümkün olan en yüksek veri aktarım
hızı ölçülüyor. Programı çalıştırdığınızda karşınıza gelen kutuda
Advanced Size Check kısmını işaretlemeyin. Bu seçenek, testi
yavaşlatarak kararlılığı azaltabiliyor. Test sonuçlarını test
bittikten sonra görebileceğiniz gibi HD Tach dizini altındaki
hdtach.log dosyasında da bulabilirsiniz.
Donanım üreticilerinin başbelası: Oyunlar
Oyunların PC’lerdeki saltanatı tüm hızıyla sürüyor. İlginç olan
PC’leri en çok zorlayan yazılımların başında oyunların gelmesi.
Bunun altında yatan daha gerçekçi görüntü ve ses efektleri yatıyor.
Özellikle görüntü denildiğinde zaman zaman günümüz PC altyapısının
sınırlarının zorlandığını söyleyebiliriz. Zira ekran kartlarında
sürekli olarak ciddi gelişmeler yaşanıyorsa da sonuç olarak
gerçekçilikte sınır olmaması donanım üreticilerini zorluyor.
Günümüz oyunlarında karşılaşılan en büyük problemlerden biri
sahnelerdeki polygon sayısının yüksekliğidir. 3 adet nokta bir
üçgeni
yani poligonu oluşturur. Bu şekilde biraraya gelen yüzlerce poligon
da objeleri oluşturur. Bu poligonların sayısı arttıkça objeler daha
yuvarlak ve göze hoş gelen gerçekçi hatlara sahip olur. Burdaki
problem, yüksek poligon sayısının sisteme ek yük bindirmesidir.
Eskiden poligonal hesaplamalar sadece CPU tarafından
gerçekleştiriliyordu. Ekran kartı ise objelerin üzerini kaplayan
dokuları (texture) sahneye aktarıyordu. Fill Rate olarak
adlandırılan bu işlemin yanında günümüz ekran kartlarının çoğu
poligonal hesaplamaları da CPU’nun üzerinden alarak bizzat
gerçekleştirebiliyorlar.
T&L (Transform&görüntü ayarlarında Mipmap Detail Level
olarak Best Image Quality’nin seçili olduğundan emin olun.
Yeni grafik kartları CPU’ya yardım ediyor
Ekran kartı testi diğer donanım testlerinden daha fazla tecrübe ve
bilgi gerektirir. Gerek seçilen test programlarının kullanımı,
gerekse sistemde oluşması muhtemel performans darboğazlarının önüne
geçerek kartın performans sınırlarını sonuna kadar zorlayabilmek
için PC altyapısını iyi tanımak şarttır. Günümüz ekran kartları
arasında ATI Radeon ve GeForce varyantlarında T&L desteği
bulunuyor. Özellikle GeForce işlemcili kartlar oldukça yaygın ve
bunlar arasında fiyat/performans oranı açısından oldukça parlak
olanlar var.
Ekran kartlarını en çok zorlayan yazılımların oyunlar olduğunu söylemiştik. Eh bu durumda takdir edersiniz ki test için oyunların kullanılması kulağa gayet mantıklı geliyor. Test için kullanılan oyunlar arasında en popüler olanlar tabii ki QuakeII ve QuakeIII. QuakeII’de Quake- III’ün aksine T&L ve PIII desteği bulunmuyor. Fakat referans olarak kullanılması adet haline gelen oyun hala zaman zaman kullanılıyor. QuakeIII ise donanımı daha fazla zorlaması ve T&L desteği sayesinde ekran kartı testlerinin vazgeçilmez yazılımları arasında. Benzer tüm diğer Benchmark olarak kullanılan oyunlar gibi her iki Quake de test için kendi içlerinde bulunan bir demoyu çalıştırıyorlar. Demo hızla çalışırken saniyede kaç kare görüntülendiği ölçülüyor ve elde edilen sayı, sistemin grafik performansı hakkında bilgi veriyor.
CD/DVD sürücüler ve CD yazıcıları test
ederken
Yukarda bahsettiğimiz temel konular dışında sisteminizde
kullandığınız test programı ne olursa olsun test ettiğiniz
donanımın yapısal özelliklerine göre dikkat etmeniz gereken bazı
püf noktaları da var. Örneğin CD/DVD sürücüler ya da CD yazıcıları
test ederken Denetim Masası/Sistem/ Aygıt Yöneticisi/CD Özellikleri
bölümünde CD Takılınca Otomatik Uyar kısmı devre dışı olmalıdır.
Ayrıca buradaki DMA kutucuğunu mutlaka işaretleyin ve sistemi
yeniden başlatın. Bunun dışında test için kullandığınız CD ya da
DVD üzerinde çizik ya da parmak izi olmaması gerektiğini
hatırlatmakta fayda var. Ayrıca test CD’sinin tam dolu olması da
bir başka dikkat edilmesi gereken konu. CHIP Test Merkezi olarak
CD/DVD sürücü ve CD yazıcı testlerinde DVD Tach ve CD Tach adlı
programları kullanıyoruz. Fakat bu programları CHIP CD’si içinde
vermemiz mümkün değil. Bu aşamada CD’ye koyduğumuz CD Speed99 ve
DVD Speed99 da sizi tatmin edecek programlar. Test etmek
istediğiniz CD/DVD sürücü ya da CD yazıcıyı ikinci IDE kanalına
master olarak bağlayın ve mümkünse bu kanalın secondary kısmını boş
bırakın. Test sırasında CD/DVD sürücü ya da CD yazıcının düz ve
sağlam bir zeminde bulunmasına dikkat edin.
CD sürücüler için kullanışlıı bir Benchmark
programı
Hem CD hem de DVD sürücüler için yazdığı serbest olarak
kullanılabilen Benchmark programlarıyla tanınan Erik Deppe kendi
alanında oldukça popüler (http://come. to/cdspeed). Bu
programlardan CD Speed 99, basitliğine rağmen iyi tasarlanmış
sofistike yapısıyla bir Benchmark programından beklenebilecek pek
çok özelliğe sahip. Veri transferi ölçümlerini yaparken CD’nin
başlangıç ve son kısımlarına ait rakamların yanında ortalama veri
transferini de hesaplayan program ayrıca seek time (erişim süresi)
testinde 3 ayrı kategori sunuyor. Bu kategoriler arasında yaygın
olarak kullanılan Random yani rastgele erişim süresidir. Programın
test başlıkları arasındaki DAE Quality testi için AudioCD
kullanmanız gerekiyor. Çünkü DAE testi, AudioCD’lerdeki parçaların
sabitdiske kaydı sırasında kalite kaybına uğrayıp uğramadığını
ölçüyor. Program bunun için CD’nin farklı bölümlerinden 3 adet
müzik parçasını sabitdiske kaydediyor ardından sabitdiske
kaydettiği parçalarla CD üzerindeki orijinal parçaları
karşılaştırıyor ve çıkan sonuca göre 0’dan 10’a kadar puan veriyor.
Tahmin edebileceğiniz gibi, 10 mükemmel bir DAE kalitesi anlamına
gelmekte. Program bunun dışında CPU kullanımı ve DVD sürücünün
mekanizma tipi hakkında bilgi de verebiliyor (CLV,CAV ya da
P-CAV).
DVD Speed 99 ile DVD sürücünüzü daha yakından
tanıyın
DVD Speed 99, genel olarak kullanımı oldukça kolay bir program
fakat bazı incelikleri var. Örneğin program içindeki bir alt
kategori olan seek time testi için kullandığınız DVD’nin en az 4GB
kapasiteli olması gerekiyor. Ayrıca DVD’yi sürücünüze yerleştirip
programın start tuşuna bastıktan sonra 056F03 kodlu bir hata mesajı
alırsanız bunun sebebi test için kullandığınız DVD’nin CSS denilen
bir kopya korumasına sahip olmasıdır. Bu durumdan kurtulmak için
herhangi bir DVD izleme programını kullanarak test DVD’nizi bir
süre izleyin. Birkaç saniye izledikten sonra DVD izleme programını
kapatarak DVD Speed 99’u açabilirsiniz. Problemin çözüldüğünü
göreceksiniz. Fakat bilgisayarınızı yeniden başlatırsanız ya da
DVD’yi çıkartırsanız test yapmak istediğinizde bu basit işlemi
tekrarlamanız gerekecektir. DVD Speed 99’un basit fakat oldukça
marifetli olduğunu söylemek yanlış olmaz. Zira, DVD sürücünüze ait
pek çok kriter hakkında bilgi verebilmesinin yanında
veri transferini grafiksel olarak gösterebilmesi de programın
artıları arasında. DVD Speed 99 ile; DVD sürücünüzün okuma hızını
yani veri transfer oranını ölçebilirsiniz. Program bu değeri size
isterseniz X isterseniz KB/sn olarak verebiliyor.
Bunun dışında ayrıntılı (alt kategoriler halinde) bir erişim zamanı (seek time) sonucu elde etmek mümkün.Veri transfer oranının aksine seek time testinde düşük değer daha iyi bir sonucu gösteriyor. DVD testinde karşılaştırmalı bir test için test DVD’si aynı olmalıdır. Yani birebir karşılaştırma için sözkonusu DVD sürücülerin hepsi aynı DVD ile test edilmelidir.
Sabitdisk testinde dikkat edilmesi
gerekenler
Test edilecek diskin tercihen boş olması daha iyi olacaktır. Bu
ayki CHIP CD’sinde verdiğimiz HD Tach adlı test programı için her
ne kadar bu şart değilse de (Shareware versiyonunda) test diski boş
ve ikinci IDE kanalına master olarak bağlanmış olmalı. Her
halükarda Windows’unuzun yüklü olduğu diski de bu program
yardımıyla test edebilirsiniz (Defrag etmeyi unutmayın). Test
edilecek diskin eğer Denetim Masası/Sistem/Aygıt Yöneticisi
bölümünde görünüyorsa DMA modunun aktif olması gerekiyor. Test
edilecek sabitdiskin sağlam bir zeminde alt kısmına herhangi bir
metal değmeyecek şekilde konumlandırılması, teste başlamadan once
ilk dikkat etmeniz gereken noktalar arasında. Yeni sabitdisklerin
çoğunda bulunan S.M.A.R.T.özelliği diskte oluşabilecek hataları
önceden anlaşılmasına imkan sağlıyorsa da eğer Bios’ta böyle bir
seçenek varsa S.M.A.R.T. özelliğini devre dışı bırakmanızda fayda
var. Zira bu özellik az da olsa performans düşüşüne yol
açabiliyor.
HD Tach sayesinde tüm bilgiler elinizin
altında
Sabit diskinizin performansını tanımlarken kullanabileceğiniz
yavaş, hızlı, sessiz ya da çok ısınıyor türünden tanımlamaların
sübjektif olduğunu ve bilimsellikten uzak olduğunu takdir
edersiniz. ysa sabitdiskiniz hakkında nispeten objektif veriler
elde etmeniz mümkün. CHIP Test Merkezi olarak HD Tach adlı
programın bu konuda oldukça başarılı olduğunu söyleyebiliriz.
Program, sabitdisk performansını gösteren temel parametreleri
kararlı ve doğru bir şekilde ölçebiliyor. Shareware versiyonunda
sadece okuma testi yapan HD Tach’ın yazma testi de yapabilmesi için
kayıtlı kullanıcı olmanız gerekmekte. Yazma testi için test
diskinin kesinlikle boş ve bolümlenmemiş olması gerekiyor.
Shareware versiyondaki bir diğer önemli kısıtlama da programın
Win2000 ya da NT altında çalışmaması.
CHIP Test Merkezi olarak gerek her ay gerçekleştirdiğimiz
karşılaştırmalı donanım testleriyle gerekse TOP 10 testleriyle siz
okuyucularımıza donanım satın alma konusunda rehberlik ediyoruz. Bu
testlere ait yazılardaki Nasıl test ettik? bölümünde, test şartları
ve puanlama konusunda ayrıntılı olarak verdiğimiz bilgilerden pek
çok okuyucumuzun faydalandığını farkettik. Bu durum bizi;
dergimizdeki testleri görerek kendi donanımına uygulamak isteyen
okuyucularımız için bir rehber hazırlamaya itti. Bu yazıda
sabitdisk, ekran kartı, CPU, CD/DVD sürücü ve CD yazıcıların testi
hakkında ipuçları ve püf noktalarını bulacaksınız. Ayrıca yazıdaki
programları CD’mizde bulabilirsiniz. CD’mizde yazıda bulunmayan
bazı ek test programları göreceksiniz. Bunlar arasından GLExcess,
ekran kartınızın OpenGL performansını ölçmek için
kullanabileceğiniz başarılı bir program.Yapı olarak 3DMark’a
benzese de OpenGL platforumunu kullanmasıyla ondan ayrılıyor. Bunun
dışında WCPUID ile CPU, anakart ve grafik kartınız hakkında
ayrıntılı bir analiz yapabilirsiniz. CD’deki bir diğer program olan
FreeRam ise bellek yönetimi ve defragmantasyonu konusunda çok
başarılı. CD’mizde PC testi başlığı altındaki
son program olan SiSoft Sandra ise profesyonel olmamasına rağmen
alanında çok tanınan bir analiz ve Benchmark programı.
Testler sırasında dikkat edilmesi
gerekenler
PC’nizi test ederken doğru ve güvenilir sonuçlar almak için dikkat
etmeniz gereken kurallar vardır. En başta hangi bileşeni test
ederseniz edin test sırasında fareyi oynatmayın ve klavye tuşlarına
basmayın. Testi başlatma tuşuna basıp test bitene kadar bilgisayarı
kendi haline bırakmanız en iyisi. Bilgisayarınızın güç yönetimi
özelliklerinin kapalı olması da bir diğer önemli konu. Zira
testin ortasında bilgisayarınızın uyku moduna geçmesi hoş olmaz.
Benzer şekilde varsa ekran koruyucunuzu da test öncesi devreden
çıkarmayı unutmayın. Test sisteminde kullandığınız sabitdiskte hata
bulunmaması önemli olabilir. Dosya sistemi hatalarını gidermek için
scandisk programını kullanabilirsiniz. Bu işlemin ardından defrag
programını kullanarak sabitdiskinizin farklı bölümlerindeki
dosyaları biraraya getirirseniz elde edeceğiniz sonuçlar daha
güvenilir olur. Ayrıca diskte bad sector olmaması ve temiz bir
windows kurulumunun ardından test yapılması da büyük önem taşır.
Daha once sisteme eklenerek düzgün kaldırılmayan donanımlar test
sisteminde elde edeceğiniz sonuçlara olumsuz etkide bulunabilir. Bu
tür durumlarla karşılaşmamak için Norton
Ghost programını kullanabilirsiniz ya da kendiniz tüm sistemi bir
başka disk bölümüne yedekleyebilir ve herhangi bir durumda
yedeklediğiniz sağlam sistemi diske geri yükleyerek çalışmanıza
devam edebilirsiniz.
Yardım dosyaları çok işinize yarayabilir
Test için hangi programı kullanırsanız kullanın programın kullanım
şartlarını dikkatli bir şekilde okumayı ihmal etmeyin. Tutarsız
sonuçlar elde ediyorsanız ya sisteminizde bir problem vardır ya da
test programına ait yardım dosyasında belirtilen önemli bir konuyu
atlamışsınızdır. Test programlarına ait yardım dosyalarını okumak,
donanım konusundaki bilginizi arttırması açısından da faydalıdır.
Test sırasında antivirüs gibi hafızada kalarak geri planda çalışan
programların devre dışı bırakılması gereklidir. Bunu Win98
kullanıcıları Başlat tuşuna tıklayarak görecekleri
çalıştır menüsünden yapabilirler. Çalıştır menüsüne msconfig yazıp
tamam dedikten sonra karşınıza gelen pencerenin başlangıç
sekmesinde, açılışta aktif olarak hafızada kalan programları
görebilir ve gerekmeyenleri kapatabilirsiniz. Win2000 kullanıcıları
bu işlem için Services penceresini kullanabilirler. Test sırasında
varsa network kartının da çıkarılması sağlıklı bir sonuç için
gerekli şartlar arasındadır (özellikle sabitdisk testi için).
Anakartınızın chipset’i, kararlı bir çalışma için kullandığınız işletim sistemine bağlı olarak bazı güncellemeler gerektirebilir. Bunun için anakartınızla beraber gelen CD’yi CD sürücünüze takarak gerekli güncellemeleri gerçekleştirin. Herhangi bir güncellemeye ihtiyaç yoksa CD’deki kurulum programı zaten size bu durumu bildirecektir. Bunun dışında tabii ki testlerden önce işletim sistemini ve sistemdeki aygıtların BIOS’larını güncellemek prensip olarak doğru bir yaklaşım.