Google Arama'nın ümit verici rakiplerinden biriydi, fişi çektiğini duyurdu
Google Arama'nın ümit verici rakiplerinden biri olarak gösterilen Neeva, ani bir kararla arama motorunu kapattığını duyurdu. Peki, Neeva'yı başarısızlığa iten sebepler neler oldu?
Google Arama’nın liderliğine meydan okuma şansı olan girişimlerden biri gibi görünen Neeva, arama motorunu kapattığını duyurdu. Şirket, AI çalışmalarına yöneldiğini söylüyor ve çoğunlukla başarısız olduğuna inanıyor gibi görünüyor. Ayrıca, The Information’ın bildirdiğine göre Snowflake tarafından satın alınabilir.
Neeva’nın kurucu ortakları Sridhar Ramaswamy ve Vivek Raghunathan, kapatmayı duyuran bir blog gönderisinde “Arama motorları oluşturmak zor” diye yazdı. Ancak Neeva’nın bu konuda bir başarı elde ettiğini ve iyi, rekabetçi bir arama motoru oluşturduğunu söyledi. Neeva, 10 mavi bağlantıyı daha görsel bir sayfayla değiştirmek ve insan yapımı bilgileri vurgulamak gibi bazı açılardan aslında Google’ın çok ilerisindeydi.
Ancak arama motorunu oluşturmak aslında işin kolay kısmıydı. Ramaswamy ve Raghunathan, “Bu yolculuk boyunca, bir arama motoru oluşturmak ile normal kullanıcıları daha iyi bir seçime geçme ihtiyacına ikna etmenin tamamen farklı şeyler olduğunu keşfettik” diye devam etti.
Ancak tüm çabalarına rağmen Neeva, cihazların çok büyük bir kısmında varsayılan arama motoru olmak için milyar dolarlık anlaşmalar imzalayan Google’la, varsayılan tarayıcı veya arama motorunu değiştirmek isteyenlerin karşılaştığı devasa “değişmek istediğinizden emin misiniz?” sorularıyla, bu ayarları bulmanın zorluğuyla, Chrome Web Mağazası ve daha pek çok şeyle mücadele etmek zorunda kaldı. Yeni bir arama motoru oluşturmaya çalışan herkesin kendine yer edinmek için son derece zorlu bir mücadele vermek zorunda olduğu bir gerçek.
Ücretli bir hizmetti
Bu arada, reklamlar ve gözetim olmayan bir arama iş modelini kanıtlamaya çalıştığı için Neeva ücretli bir üründü. Kurucu ortaklar blog yazısında “Popüler inanışın aksine, kullanıcıları daha iyi bir deneyim için ödeme yapmaya ikna etmek, aslında onları yeni bir arama motorunu denemeye ikna etmekten daha kolaydı” dedi. Bunu zorlu ekonomik durum ile birleştirdiğinizde, Neeva ileriye dönük bir iş yolu göremedi.
Ancak, sonradan ortaya çıkan arama motorları için son yirmi yılın belki de en iyi döneminde Neeva’nın kapanmasının ilginç olduğu da belirtilebilir. Kullanıcılar, Google’dan aldıkları reklam yükünden ve yetersiz sonuçlardan giderek daha fazla sıkıntı duyuyor ve Bing ve ChatGPT gibi yapay zeka sohbet robotları internet üzerindeki etkileşim deneyiminde köklü bir değişim yapıyor. Neeva, Bing veya Bard’ın sunduğundan birçok yönden daha yararlı olan, Neeva AI adlı büyük bir dil modeli tabanlı sistem geliştirerek bu alana da adım attı ancak bu da yeterli olmadı.
Tabii ki aralarında Bing, Brave, you.com ve DuckDuckGo gibi pek çok farklı isim bulunan rakipler, Google’a ve yapay zekalara meydan okumaya devam ediyor.
Neeva’nın arama motoru 2 Haziran'da kapanacak
Neeva, gelecekte LLM tabanlı ve Snowflake'in satın alınmasıyla ilgili gibi görünen yeni bir odak alanına geçecek. Şirket, kullanıcılara Neeva aboneliklerinin kullanılmayan kısmı için geri ödeme yapacak ve tüm kullanıcı verilerini silecek. Kurucu ortaklar, “Topluluğumuza gerçekten minnettarız. İstediğiniz ve hak ettiğiniz arama motorunu sağlamaya devam edemediğimiz için gerçekten üzgünüz” diyor.